Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1321637
Micce1980 skrev: lör 15 jun 2019, 08:25
Lobocut skrev:
Micce1980 skrev: fre 14 jun 2019, 17:53
Vad är det för "skräptillsatser"?

Uhm. Nja, hade folk kommit 10-15 mil längre på Preem 95 än OKQ8 95 så hade de fått fler kunder än de hunnit med att låta tanka :-)

Bensin Nectar, när nu är du ute och åker med oss, var är det och innehåller det ens? ;-)
Att bensinbolag har olika tillsatser i sina drivmedel och därmed olika påståenden om vad det ska vara bra för har du missat helt, du tror att det är exakt samma bränsle på alla mackar?

Sedan har du även lagkravet om att det måste vara max 5% etanol eller metanol i bensin. Bara detta göra att du får en sämre bil eftersom det sänker energiinnehållet och kommer kortare sträcka. Bränslet var renare och bättre för bilen förr än vad det är idag.

Ett intressant test
Så,, var är det för "skräptillsatser" var frågan?

Att vi idag har mer etanolblandning i bensinen vet jag och att det har mindre energiinnehåll. Men hur får det bilen att gå sämre?

Vad gjorde de förr i tiden för att ha ett bränsle som var renare och bättre än idag?

Vad är det Preem har kommit på som gör att du kommer 10-15% längre på varje tank? Jag menar, vi pratar ju om kanske en av världens top 10 upptäckter ;-)

För övrigt den där Kalletillsatsen, vore det inte bättre att hälla i lite mer etanol än den där soppan?
Lägre energiinnehåll blir högre förbrukning. Mer etanol i tanken ger lägre energiinnehåll och du kommer kortare sträcka på samma mängd bränsle.

OKQ8 som även levererar bränsle till Tanka stationerna har tex 10% etanol i bensinen, medan Preem har 5% etanol. Circle K har både 5% etanol och 3% metanol i sin Miles 95. Sedan har man även flera andra tillsatser beroende på vad det är för bolag, vissa har fler än andra. Det är bara att gå in på respektive bolag och läsa säkerhetsdatabladen.
av Rådlös
#1321640
Här måste jag lägga mig i!
I min förra bil, en Volvo 245 -92 blandtankade jag 30% i mer än 5 år, eller mer än 5000 mil. Jag överlät senare den bilen på en anhörig som körde den i mer än 3 år på samma blandtankning, ca 30% etanol. Alltså vad man skulle kunna kalla E30 om man vill det.
Jag lovar er, den låga inblandningen gör ingen som helst skillnad på effekten, förbrukningen eller för den delen startegenskaperna. Enligt sakkunniga så är det först när man närmar sig brytpunkten för vad styrdatorn kan reglera bränsleluftblandningen för att hålla Lambda 1. För det är det som det handlar om. Vanligtvis kan det ligga omkring 50%, men det har funnits några rena bensinbilar på 80 och 90-talet som har klarat 100% E85.
Som ni ser, jag hade flera år och många tusen mil att pröva detta. (Erfarenhet är ett annat ord för detta)

Jag är ingen värsting på det här. Det finns flera som har kört mycket längre och prövat olika blandningsförhållanden.
Och bara ett litet påpekande, det är skillnad på 30% etanol och 30% E85. Min blandning var alltså 30% etanol.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1321647
Lobocut skrev:
Micce1980 skrev: lör 15 jun 2019, 08:25
Lobocut skrev:
Att bensinbolag har olika tillsatser i sina drivmedel och därmed olika påståenden om vad det ska vara bra för har du missat helt, du tror att det är exakt samma bränsle på alla mackar?

Sedan har du även lagkravet om att det måste vara max 5% etanol eller metanol i bensin. Bara detta göra att du får en sämre bil eftersom det sänker energiinnehållet och kommer kortare sträcka. Bränslet var renare och bättre för bilen förr än vad det är idag.

Ett intressant test
Så,, var är det för "skräptillsatser" var frågan?

Att vi idag har mer etanolblandning i bensinen vet jag och att det har mindre energiinnehåll. Men hur får det bilen att gå sämre?

Vad gjorde de förr i tiden för att ha ett bränsle som var renare och bättre än idag?

Vad är det Preem har kommit på som gör att du kommer 10-15% längre på varje tank? Jag menar, vi pratar ju om kanske en av världens top 10 upptäckter ;-)

För övrigt den där Kalletillsatsen, vore det inte bättre att hälla i lite mer etanol än den där soppan?
Lägre energiinnehåll blir högre förbrukning. Mer etanol i tanken ger lägre energiinnehåll och du kommer kortare sträcka på samma mängd bränsle.

OKQ8 som även levererar bränsle till Tanka stationerna har tex 10% etanol i bensinen, medan Preem har 5% etanol. Circle K har både 5% etanol och 3% metanol i sin Miles 95. Sedan har man även flera andra tillsatser beroende på vad det är för bolag, vissa har fler än andra. Det är bara att gå in på respektive bolag och läsa säkerhetsdatabladen.
Man kan säkert läsa säkerhetsdatabladen men det var du som skrev skräptillsatser och undrar fortfarande vad det innehåller.

Men eftersom ingen av mina fem frågor har besvarats lägger jag ner denna dialog ;-)
av Lobocut
#1321653
Micce1980 skrev: lör 15 jun 2019, 19:06
Lobocut skrev:
Micce1980 skrev: lör 15 jun 2019, 08:25

Så,, var är det för "skräptillsatser" var frågan?

Att vi idag har mer etanolblandning i bensinen vet jag och att det har mindre energiinnehåll. Men hur får det bilen att gå sämre?

Vad gjorde de förr i tiden för att ha ett bränsle som var renare och bättre än idag?

Vad är det Preem har kommit på som gör att du kommer 10-15% längre på varje tank? Jag menar, vi pratar ju om kanske en av världens top 10 upptäckter ;-)

För övrigt den där Kalletillsatsen, vore det inte bättre att hälla i lite mer etanol än den där soppan?
Lägre energiinnehåll blir högre förbrukning. Mer etanol i tanken ger lägre energiinnehåll och du kommer kortare sträcka på samma mängd bränsle.

OKQ8 som även levererar bränsle till Tanka stationerna har tex 10% etanol i bensinen, medan Preem har 5% etanol. Circle K har både 5% etanol och 3% metanol i sin Miles 95. Sedan har man även flera andra tillsatser beroende på vad det är för bolag, vissa har fler än andra. Det är bara att gå in på respektive bolag och läsa säkerhetsdatabladen.
Man kan säkert läsa säkerhetsdatabladen men det var du som skrev skräptillsatser och undrar fortfarande vad det innehåller.

Men eftersom ingen av mina fem frågor har besvarats lägger jag ner denna dialog ;-)
Men nu är du förbannat lat

Fråga ett: Skräptillsatser är allt annat än själva drivmedlet som bolag blandar i, du kan själv se här vad som finns i säkerhetsbladen under sammansättning/information om beståndsdelar.
OKQ8 https://q8research.com/safetysheets/S/S ... %20MK1.pdf
Preem https://ichemistry.intersolia.com/pdf/5 ... 0615072617
Circle K https://circlek.chemicontrol.dk/Downloa ... 1358999976

Fråga två: Går inte bilen sämre om du kommer kortare på samma mängd bränsle?

Fråga tre: Mindre krav på inblandning av biodrivmedel förr

Fråga fyra: Ingen aning, förutom att tillförseln av etanol bidrar till sämre bränsleekonomi.

Fråga fem: Preem har bland annat endast 5% etanol, etanolinblandning ökar alltid förbrukningen.
av Rådlös
#1321656
Lobocut: Som jag skrev om blandtankning, så märks ingen ökad bränsleförbrukning vid sådan låginblandning som det handlar om i denna tråden. Det påverkar inte heller något med startegenskaperna i den aktuella blandningsnivån.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1321659
Malmstroem skrev:Jag har under 30 års bilägande aldrig regelmässigt hällt i någonting i diesel / bensin. Jag har aldrig drabbats av några problem av det.

Så min uppfattning är rätt klar. Det är bortkastade pengar. Om bilen gick dålig skulle jag kunna tänka mig att hälla i någon typ av insprutningsrengöring bara för att prova. Det lär inte göra
någon skada. Men förhoppningarna på lösning av problemet skulle vara rätt låga.
Håller med om detta . och vad jag vet så består dom flesta "boosters/cleaner " mest av vanlig fotogen fast avsevärt dyrare :-/
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1321661
Lobocut skrev: Men nu är du förbannat lat

Fråga ett: Skräptillsatser är allt annat än själva drivmedlet som bolag blandar i, du kan själv se här vad som finns i säkerhetsbladen under sammansättning/information om beståndsdelar.
OKQ8 https://q8research.com/safetysheets/S/S ... %20MK1.pdf
Preem https://ichemistry.intersolia.com/pdf/5 ... 0615072617
Circle K https://circlek.chemicontrol.dk/Downloa ... 1358999976

Fråga två: Går inte bilen sämre om du kommer kortare på samma mängd bränsle?

Fråga tre: Mindre krav på inblandning av biodrivmedel förr

Fråga fyra: Ingen aning, förutom att tillförseln av etanol bidrar till sämre bränsleekonomi.

Fråga fem: Preem har bland annat endast 5% etanol, etanolinblandning ökar alltid förbrukningen.
Nja.
Hur kan jag anses lat när du inte försökt svara på frågorna förrän nu ;-)

1. Ok, då vet jag nu vad du kallar skräptillsatser, jag har inte för avseende att läsa på om det utan frågade vad du ansåg det vara.
2. Nej bilen går inte sämre, man kommer kortare sträcka i så fall
3. Hur påverkar kraven slutprodukten negativt
4. Inte den blekaste men tror jag liter på "Rådlös" här
5. Inte den blekaste men tror jag liter på "Rådlös" här

Men vad var den där Kalletillsatsen nu då, bensinnektar vore det inte bättre att hälla i lite mer etanol än den där produkten?
av Lobocut
#1321668
Rådlös skrev: lör 15 jun 2019, 20:34 Lobocut: Som jag skrev om blandtankning, så märks ingen ökad bränsleförbrukning vid sådan låginblandning som det handlar om i denna tråden. Det påverkar inte heller något med startegenskaperna i den aktuella blandningsnivån.
Säker? Liknade fråga ställd i Vi bilägare http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... nsin-odryg

Om då 5% kan vara en del av förklaringen, vad gör då 10% som OKQ8/Tanka har?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1321669
Äh, det enda som blivit faktiskt sämre med åren är hållbarheten av bensinen. Dagens bensin blir dålig efter ett år typ, men bensin från t ex 80-talet är mer eller mindre lika bra nu som för 30 år sedan.

Varför bensinen håller sig så dåligt nu vet jag inte, inte speciellt intresserad av det heller, det har sällan någon inverkan på funktionen av bränslet. Dom få fall där problem kan uppstå är om man t ex haft en bil stående i flera år, då kan den gå rätt dåligt med bensinen som tankades innan avställning.

Prestanda och/eller förbrukning har varken blivit bättre eller sämre, inget som är märkbart iaf. Är man så orolig över prestandan så är det väl bara att börja tanka 98 oktan, eller E85.
Vi har överlag bra bensin i sverige i förhållande till många andra länder, där "premium" bensin är typ 92 oktan. USA t ex anses väl i många delar ha väldigt dålig bensin, så där kan det kanske finnas lite att hämta från mirakeltillsatser... Men inte i sverige...

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]