Den svenska dieseln (som säljs på vanliga mackar) lär ha sämre smörjande egenskaper än "riktig" diesel, användning av lämplig tillsats kan därför vara bra för bränslepumpar mm. Många tillsatser lovar nog mer än de håller. Det finns dock ett par stycken som lovordas på olika håll, dels Red Line RL-85 (tror jag den hette) dels Diesel Nectar. Red Line finns att köpa på många ställen, Diesel Nectar går att skicka efter från producenten och köpa från återförsäljare. Kalle i Sellnäs heter han som producerar Diesel Nectar, är lätt att hitta på Google, kolla direkt med honom om du vill ha reda på återförsäljare, funkar bra annars att skicka efter men då tillkommer en liten fraktkostnad. Den välrenommerade dieselgurun som kallas Dieselmeken är en som rekommenderar Diesel Nectar. Själv kör jag med Diesel Nectar i min D5 som passerat 55 000 mil.
Jag har under 30 års bilägande aldrig regelmässigt hällt i någonting i diesel / bensin. Jag har aldrig drabbats av några problem av det.
Så min uppfattning är rätt klar. Det är bortkastade pengar. Om bilen gick dålig skulle jag kunna tänka mig att hälla i någon typ av insprutningsrengöring bara för att prova. Det lär inte göra någon skada. Men förhoppningarna på lösning av problemet skulle vara rätt låga.
Jag är mycket tveksam till dessa produkter, har testat tri-pak men märker ingen skillnad.
Att den svenska dieseln smörjer sämre är nog en kvarleva sedan vissa metoder för avsulfatering som vissa raffenaderier använde för länge sedan var mindre lyckade. det har inte varit ett problem på mycket länge även om vissa envist hävdar det.
Däremot kan man få problem med algtillväxt i fordon som står stilla längre perioder pga RME i dieseln, och då kan det vara befogat med tillsatser mot det. Fast det är inte ett problem i fordon som går regelbundet som en normal bruksbil utan mer ett problem i husbilar, båtar etc.
Min Saab 9-3 Aero från 2001 går inge vidare på dagens 95 bensin på grund av alla skräptillsatser. Den går betydligt bättre när man har i bensin Nectar. Har även märkt att förbrukning blir bättre när man tankar på Preem än OKQ8, ca 10-15 mil längre. Vet inte om det har med energitätheten hos Preem, att den är bättre där?
Lobocut skrev:Min Saab 9-3 Aero från 2001 går inge vidare på dagens 95 bensin på grund av alla skräptillsatser. Den går betydligt bättre när man har i bensin Nectar. Har även märkt att förbrukning blir bättre när man tankar på Preem än OKQ8, ca 10-15 mil längre. Vet inte om det har med energitätheten hos Preem, att den är bättre där?
Vad är det för "skräptillsatser"?
Uhm. Nja, hade folk kommit 10-15 mil längre på Preem 95 än OKQ8 95 så hade de fått fler kunder än de hunnit med att låta tanka
Bensin Nectar, när nu är du ute och åker med oss, var är det och innehåller det ens?
Lobocut skrev:Min Saab 9-3 Aero från 2001 går inge vidare på dagens 95 bensin på grund av alla skräptillsatser. Den går betydligt bättre när man har i bensin Nectar. Har även märkt att förbrukning blir bättre när man tankar på Preem än OKQ8, ca 10-15 mil längre. Vet inte om det har med energitätheten hos Preem, att den är bättre där?
Vad är det för "skräptillsatser"?
Uhm. Nja, hade folk kommit 10-15 mil längre på Preem 95 än OKQ8 95 så hade de fått fler kunder än de hunnit med att låta tanka
Bensin Nectar, när nu är du ute och åker med oss, var är det och innehåller det ens?
Lobocut skrev:Min Saab 9-3 Aero från 2001 går inge vidare på dagens 95 bensin på grund av alla skräptillsatser. Den går betydligt bättre när man har i bensin Nectar. Har även märkt att förbrukning blir bättre när man tankar på Preem än OKQ8, ca 10-15 mil längre. Vet inte om det har med energitätheten hos Preem, att den är bättre där?
Vad är det för "skräptillsatser"?
Uhm. Nja, hade folk kommit 10-15 mil längre på Preem 95 än OKQ8 95 så hade de fått fler kunder än de hunnit med att låta tanka
Bensin Nectar, när nu är du ute och åker med oss, var är det och innehåller det ens?
Att bensinbolag har olika tillsatser i sina drivmedel och därmed olika påståenden om vad det ska vara bra för har du missat helt, du tror att det är exakt samma bränsle på alla mackar?
Sedan har du även lagkravet om att det måste vara max 5% etanol eller metanol i bensin. Bara detta göra att du får en sämre bil eftersom det sänker energiinnehållet och kommer kortare sträcka. Bränslet var renare och bättre för bilen förr än vad det är idag.
Lobocut skrev:Min Saab 9-3 Aero från 2001 går inge vidare på dagens 95 bensin på grund av alla skräptillsatser. Den går betydligt bättre när man har i bensin Nectar. Har även märkt att förbrukning blir bättre när man tankar på Preem än OKQ8, ca 10-15 mil längre. Vet inte om det har med energitätheten hos Preem, att den är bättre där?
Vad är det för "skräptillsatser"?
Uhm. Nja, hade folk kommit 10-15 mil längre på Preem 95 än OKQ8 95 så hade de fått fler kunder än de hunnit med att låta tanka
Bensin Nectar, när nu är du ute och åker med oss, var är det och innehåller det ens?
Att bensinbolag har olika tillsatser i sina drivmedel och därmed olika påståenden om vad det ska vara bra för har du missat helt, du tror att det är exakt samma bränsle på alla mackar?
Sedan har du även lagkravet om att det måste vara max 5% etanol eller metanol i bensin. Bara detta göra att du får en sämre bil eftersom det sänker energiinnehållet och kommer kortare sträcka. Bränslet var renare och bättre för bilen förr än vad det är idag.
Ett intressant test
Så,, var är det för "skräptillsatser" var frågan?
Att vi idag har mer etanolblandning i bensinen vet jag och att det har mindre energiinnehåll. Men hur får det bilen att gå sämre?
Vad gjorde de förr i tiden för att ha ett bränsle som var renare och bättre än idag?
Vad är det Preem har kommit på som gör att du kommer 10-15% längre på varje tank? Jag menar, vi pratar ju om kanske en av världens top 10 upptäckter
För övrigt den där Kalletillsatsen, vore det inte bättre att hälla i lite mer etanol än den där soppan?
Lobocut skrev:Min Saab 9-3 Aero från 2001 går inge vidare på dagens 95 bensin på grund av alla skräptillsatser. Den går betydligt bättre när man har i bensin Nectar. Har även märkt att förbrukning blir bättre när man tankar på Preem än OKQ8, ca 10-15 mil längre. Vet inte om det har med energitätheten hos Preem, att den är bättre där?
Placebo kallas det, självklart kommer man inte 10mil längre..........
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS