Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av William85
#1321995
Jag har provat spridarrengöring/tillsatser till både bensin, etanol och dieselbilar och jag tycker det funkar bra. Det är inga underverk man ska förvänta sig utan jag ser det som en förebyggande servicepunkt för att hålla spridarna rena, sen att det funkar att köra utan fattar ju jag också. Tycker det märks att bilen får lite snyggare gång på låga varv och låglast när bilen gått en bit, 15-30 000mil liksom.

I XC70n har jag däremot faktiskt vintertid kontinuerligt pytsat i Redline 85 Plus vid tankning för att stävja mitt dåliga samvete mot partikelfiltret när bilen rullar 800m till förskolan och sen bara ett par km till jobbet. I den kan jag egentligen inte märka nån skillnad i funktionen utan mest i själen ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1321997
Malmstroem skrev: mån 17 jun 2019, 16:40 Vissa saker behöver jag inte prova för att med lugnt samvete hålla mig ifrån.
Håller med ;-)

ICEnow skrev:Inte skulle Volvo och VW sälja det annars!
Om de inte hade funkat skulle de inte finnas på marknaden, har ju funnits minst sen 80-talet.
Ok, då vet man att allt som säljs fungerar, kan knappt tro att jag tvilvlat så länge men nu ser jag ljuset

Fortsätt gärna med tillser om det gör er lyckliga, men det är just enbart vad de gör, er lyckliga alltså
av Malmstroem
#1322013
Jag är rätt intresserad över var det finns ett test som visar att additiver fungerar. Har du en länk till något sådant test?

De ordentliga tester jag sett visar tydligt att det inte fungerar. T.ex. https://nepis.epa.gov/Exe/ZyPDF.cgi/P10 ... 00BZ6K.PDF.

Att något säljs betyder inte att det fungerar. Det enda det betyder är att det finns någon som köper.

I familjen finns en 245:a på 38.000 mil utan tillsatser. Jag hade själv en XC70 som var nere på 600 mil per år när frun körde den. Den gick också bra utan tillsatser.

Men det är ett fritt land. Tror ni på det så fortsätt. Det gör med stor sannolikhet ingen skada.
av William85
#1322037
Men hörrni, lite ödmjukhet please :-) Har faktiskt minnen av ett gammal test från pojkrummet, antingen Vi bilägare eller teknikens värld typ 90-tal, kommer dock aldrig hitta det så får låta det bli en cliff hanger ;-)
Användarvisningsbild
av Funk
#1322060
Inte skulle Volvo och VW sälja det annars!
Volvo och Volkswagen säljer så vitt jag vet inget, men däremot handlarna gör det.
Det är absolut inte samma sak som att tillverkarna rekommenderar eller föreskriver det... det vore inte ens första gången handlarna sålde saker till och med tvärtemot tillverkarnas rekommendationer om så vore fallet..

Senate gången jag kollade i instrutionsboken stod det:
Använd inga tillsatser som inte har rekommenderats av Volvo. och Dieselliknande bränslen som inte ska
användas: Specialtillsatser




/Thomas
av ICEnow
#1322065
Funk skrev: tis 18 jun 2019, 09:02
Inte skulle Volvo och VW sälja det annars!
Volvo och Volkswagen säljer så vitt jag vet inget, men däremot handlarna gör det.
Det är absolut inte samma sak som att tillverkarna rekommenderar eller föreskriver det... det vore inte ens första gången handlarna sålde saker till och med tvärtemot tillverkarnas rekommendationer om så vore fallet..

Senate gången jag kollade i instrutionsboken stod det:
Använd inga tillsatser som inte har rekommenderats av Volvo. och Dieselliknande bränslen som inte ska
användas: Specialtillsatser




/Thomas
Bra svar.
Volvo säljer tilsatserna, viktigt att köpa de hos dem så är det lugnt. och inte på Biltema. Skall bara köpa där ifortsättningen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1322070
ICEnow skrev: tis 18 jun 2019, 09:25
Funk skrev: tis 18 jun 2019, 09:02
Inte skulle Volvo och VW sälja det annars!
Volvo och Volkswagen säljer så vitt jag vet inget, men däremot handlarna gör det.
Det är absolut inte samma sak som att tillverkarna rekommenderar eller föreskriver det... det vore inte ens första gången handlarna sålde saker till och med tvärtemot tillverkarnas rekommendationer om så vore fallet..

Senate gången jag kollade i instrutionsboken stod det:
Använd inga tillsatser som inte har rekommenderats av Volvo. och Dieselliknande bränslen som inte ska
användas: Specialtillsatser




/Thomas
Bra svar.
Volvo säljer tilsatserna, viktigt att köpa de hos dem så är det lugnt. och inte på Biltema. Skall bara köpa där ifortsättningen
Hmm .... ??? Volvo säljer inga tillsatser och det står speciellt i instruktionerna att man inte skall använda några.
Användarvisningsbild
av vetten
#1322084
Köpte en Volvo 480t för några år sen och den missade och gick som en kratta på vägen hem, slog i en flaska stp akut spridarrent och efter ca 10 mil började bilen gå bra för att sen fortsätta så hela tiden jag ägde den så någon nytta gör medlen.
Testade också en olja som hette Slick 50 på 90-talet i en 240 efter ca 20 mil trodde jag,att motorn skulle rasa då den skramlade och lät allmänt illa den drog dessutom massor av olja så jag fick fylla på en halvliter var 10-onde mil, oljeförbrukningen minskade successivt och efter det rekommenderade oljebytet så gick bilen som en klocka slutade att dra olja och höll den dessutom den och fin, körde den ytterligare 18000 mil utan problem efter detta, tror nog att det funkar med vissa tillsatser men man ska nog använda dom med försiktighet speciellt på bilar som gått långt.
Användarvisningsbild
av Funk
#1322092
Fantastisk vad man kan läsa olika...

Bilia är inte Volvo, så Volvo säljer Inga tillsatser var kontentan !

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1322174
Jag fick soppatorks på gamla 945an en gång. Den gick som ett lass skit efter det, troligen sög pumpen upp X antal års skit som samlats i tanken. Slängde i ett sånt där mirakelmedel cause why not... Och ja, det hjälpte faktiskt. Antagligen hjälpte det till att bryta ner skiten i mindre bitar, eller nått... Eller så var det en ren slump.

Körde en sån flaska i V70in också då den gick lite orent... Hjälpte inte ett skit. Böt bränslefiltret istället och sen dess har den gått finfint.

I efterhand är jag tämligen säker på att ett filterbyte på 945an hade hjälpt minst lika bra som mirakelmedlet - utan att skiten for igenom hela systemet och in i förbränningsrummet som det troligen gjorde med mirakelmedlet.

Så... Visst kan mirakelmedel i ytterst få scenarion "hjälpa" till, men törs nästan lova att åtgärda det som egentligen är fel är betydligt bättre för motorn än att låta skiten cirkulera.

Anledningen till att dessa mirakelmedel fortfarande finns kvar på marknaden är enkel - folk köper skiten.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]