- ons 12 jun 2019, 07:43
#1321124
Ett annat problem med vätgas är verkningsgraden. Det är minst 25% förluster på elektrolysen vid tillverkningen av vätgas. Över en fjärdedel av all tillgänglig energi försvinner alltså innan man hunnit tanka vätgasbilen. Jag antar att det är tänkt att man ska använda solceller och vindkraft för tillverkningen av vätgas, och då påverkar ju inte svinnet belastningen av stamnätet. Det känns ändå som onödigt då man hade kunnat ladda elbilar med den energin.
Som nämns ovan så är brandrisken ett problem. Biogas och gasol har väldigt snäva gränser där gas/luft-blandningen är explosiv. Vätgas har fantastiskt vida gränser där den kan antändas, vilket gör att minsta lilla läcka är en potentiell katastrof.
Som nämns ovan så är brandrisken ett problem. Biogas och gasol har väldigt snäva gränser där gas/luft-blandningen är explosiv. Vätgas har fantastiskt vida gränser där den kan antändas, vilket gör att minsta lilla läcka är en potentiell katastrof.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...