Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1321124
Ett annat problem med vätgas är verkningsgraden. Det är minst 25% förluster på elektrolysen vid tillverkningen av vätgas. Över en fjärdedel av all tillgänglig energi försvinner alltså innan man hunnit tanka vätgasbilen. Jag antar att det är tänkt att man ska använda solceller och vindkraft för tillverkningen av vätgas, och då påverkar ju inte svinnet belastningen av stamnätet. Det känns ändå som onödigt då man hade kunnat ladda elbilar med den energin.

Som nämns ovan så är brandrisken ett problem. Biogas och gasol har väldigt snäva gränser där gas/luft-blandningen är explosiv. Vätgas har fantastiskt vida gränser där den kan antändas, vilket gör att minsta lilla läcka är en potentiell katastrof.
#1321133
Okalettos skrev: tis 11 jun 2019, 23:38 Apropå.. Hur är det med methan/biogas och brand/explosioner..?
En buss med biogastankar på taket körde in i en för låg tunnel, nyligen i Sthlm. Helvetet bröt lös.

Om en sån buss kör ned i diket och välter med 100 passagerare i och tanken skadas hinner ingen ut, utan blir kremerade direkt.

Några varje år som tankar gasbil blir av med en arm eller nåt när det smäller.

sök på Internet om ovan.


Jag campar en del och har ingen gas alls med mig. Istället har jag Trangia spritbrännare, helt ofarligt i jämförelse.
#1321136
joel80 skrev:Elbilars batteri brinner extremt sällan. Det ska till rejäl skada för att det ska ta eld. Brandkåren kan släcka brand i batterier ganska lätt, men behöver sen ha "övervakning" alternativt vattenbad på bile/batteriet ett tag för att inte riskera att det blossar upp på nytt.
Ett av problemen är att det frigörs bla vätefluorid i stora mängder, extremt giftig i sig och bildar fluorvätesyra i kontakt med vatten som är en riktigt läskig syra. Krävs specialutrustning för att ta hand om dylika bränder.
#1321145
ICEnow skrev:
Några varje år som tankar gasbil blir av med en arm eller nåt när det smäller.
Har inte det oftast berott på att folk från kontinenten som kör på gasol har försökt att tanka metan? Missat skillnaden på LPG och CNG när det står "biogas" vid tankstationen, kopplat på en adapter och försökt trycka i 200 bar metangas i en gasoltank som inte klarar mer är 10-20 bar...
#1321326
Leopold skrev:
joel80 skrev:Elbilars batteri brinner extremt sällan. Det ska till rejäl skada för att det ska ta eld. Brandkåren kan släcka brand i batterier ganska lätt, men behöver sen ha "övervakning" alternativt vattenbad på bile/batteriet ett tag för att inte riskera att det blossar upp på nytt.
Ett av problemen är att det frigörs bla vätefluorid i stora mängder, extremt giftig i sig och bildar fluorvätesyra i kontakt med vatten som är en riktigt läskig syra. Krävs specialutrustning för att ta hand om dylika bränder.

Det är ju inte speciellt hälsosamt att andas in gaser när en avgasbil brinner heller.
När plaster i en konventionell bil brinner bildas giftiga gaser, t.ex kolmonoxid och även vätefluorid.

I den här rapporten från NFPA (National Fire Protection Association) med namnet "Hazard Assessment of Lithium Ion Battery Energy Storage Systems" finns följande stycke att läsa (två citat där texten är tagen ur avsnitt 2.6 på sidorna 29 och 30):
Previous research programs have been conducted focusing on large format Li-ion battery fires, electric drive vehicle (EDV) Li-ion battery fires, and Li-ion battery storage fires. This research involved full-scale fire tests of Liion batteries that were polymer, prismatic, and cylindrical designs. For large format Li-ion battery systems with polymer or prismatic designs, the research has generally shown the following hazards associated with fires:

4. Gas samples collected during fire tests of complete (i.e., full) ICE vehicles and EDVs identified similar levels of toxic compounds in the smoke, including CO2, nitrogen oxides (NOx), hydrogen cyanide (HCN), hydrogen chloride (HCl), carbon monoxide (CO), and hydrogen fluoride (HF).

Som syntes i videon ovan var det inga större problem för brandmännen att befinna sig i området och släcka. En brand är aldrig helt ofarlig, men att det skulle vara nått extremt med elbilsbränder verkar det inte som i det fallen. Kravet på efterkontroll av fordonet är dock större.

Kolla vid 4:00 här... fordonsbränder är inte att leka med.
#1321328
Mabuse skrev:
ICEnow skrev:
Några varje år som tankar gasbil blir av med en arm eller nåt när det smäller.
Har inte det oftast berott på att folk från kontinenten som kör på gasol har försökt att tanka metan? Missat skillnaden på LPG och CNG när det står "biogas" vid tankstationen, kopplat på en adapter och försökt trycka i 200 bar metangas i en gasoltank som inte klarar mer är 10-20 bar...
Exakt så har det varit på åtminstone de två senaste uppmärksammade olyckorna
#1321361
Lövet skrev:
Mabuse skrev:
ICEnow skrev:
Några varje år som tankar gasbil blir av med en arm eller nåt när det smäller.
Har inte det oftast berott på att folk från kontinenten som kör på gasol har försökt att tanka metan? Missat skillnaden på LPG och CNG när det står "biogas" vid tankstationen, kopplat på en adapter och försökt trycka i 200 bar metangas i en gasoltank som inte klarar mer är 10-20 bar...
Exakt så har det varit på åtminstone de två senaste uppmärksammade olyckorna
2 polacker höll på att ödelägga ett helt industriområde här i Halmstad för några år sedan. Brandstationen ligger c:a 5 - 700 meter bort så dom var snabbt på plats. Fattar inte att dom överlevde....
#1321438
joel80 skrev:
Leopold skrev:
joel80 skrev:Elbilars batteri brinner extremt sällan. Det ska till rejäl skada för att det ska ta eld. Brandkåren kan släcka brand i batterier ganska lätt, men behöver sen ha "övervakning" alternativt vattenbad på bile/batteriet ett tag för att inte riskera att det blossar upp på nytt.
Ett av problemen är att det frigörs bla vätefluorid i stora mängder, extremt giftig i sig och bildar fluorvätesyra i kontakt med vatten som är en riktigt läskig syra. Krävs specialutrustning för att ta hand om dylika bränder.

Det är ju inte speciellt hälsosamt att andas in gaser när en avgasbil brinner heller.
När plaster i en konventionell bil brinner bildas giftiga gaser, t.ex kolmonoxid och även vätefluorid.

I den här rapporten från NFPA (National Fire Protection Association) med namnet "Hazard Assessment of Lithium Ion Battery Energy Storage Systems" ...
Jag känner till att HF kan genereras även av vissa plastmaterial som finns i "ICE"-fordon, tex av vissa packningsmaterial som förekommer i bilmotorer.

På sidan 82 i rapporten du refererar till så sammanfattas utfallet av testerna man gjorde. Man maxade testutrustningens detektionsområde på 100 ppm vid den externt inititierade Li-ion branden (man vet alltså inte vad det var bara att det var över 100 ppm), vid den internt initierade batteribranden så nådde man "bara" 26 ppm pga färre involverade battericeller. Här finns även att läsa om vilka rekommendationer som gäller för "first responders" till brinnande batteribilar, "self-contained breathing apparatus" krävs. Jag väntar mig att det finns betydligt mer detaljerade skyddsföreskrifter inte minst om man löper risk att komma i kontakt med fluorvätesyran som bildas när gasen löses i vatten.

Man menar även att "Both of these measurements are greater than the recommended exposure levels over an 8 hour period as specified by the Occupational Safety & Health Administration (OSHA). " (ibid, p 82). Detta är väldigt sant men gravt missledande eftersom gränsen ligger så lågt som 1.8 ppm över en 8-timmarsperiod enligt tex denna källa: https://www.internationalgasdetectors.c ... -fluoride/

Gränsvärdet för mänsklig exponering av HF-gas är för övrigt 3 ppm under max 15 minuter, enligt källan ovan, en mera realistisk tidsrymd för tänkbar insatspersonal.
#1321476
Sen får det väldigt mycket utrymme när det råkar vara en bil med såna batterier, att ladda mobilen bredvid sängen varje natt är nog ett större hot mot hälsan, ändå gör vi det. Och klockan. Och powerbanken. Och headsetet.

Nu har Nel stängt ner alla stationerna de har i europa och usa, trots vad jag förstod som olika design.
Måste säga att det ska bli spännande om man kommer fram till nåt. Kan förstås ha varit ett materialfel eller liknande, svårt att hitta det.
#1321563

Leopold skrev: Här finns även att läsa om vilka rekommendationer som gäller för "first responders" till brinnande batteribilar, "self-contained breathing apparatus" krävs.
Att brandmän har andningsmask när dom släcker bilbränder känns inte som en sensation..?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...