Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1320708
Angående vätgascellers explosivitet så läste jag att Honda i USA för flera år sedan testat vätgasbilar i olika krocktster, och att de lyckats kapsla in cellen på ett alldeles utmärkt sätt. Därav var explosionsrisken minimal.

Tror personligen att det kommer behövas en kombination av många olika bränslesorter. HVO, E100, Ren El osv. Tycker det är fint att göra som medier och politiker gör nu att stirra sig blinda på en typ av nya bränslen och typ av miljöfordon.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

#1320715
Det är väl en väldig skillnad på vätgasdrivna bilar och bilar drivna av vätgasdrivna bränsleceller. I första fallet finns det en "vanlig" förbränningsmotor och i det senare är det en elmotor. I både fallen "tankas" en gastank, men sedan skiljer det. En bränslecells driven bil har drivlinan "mer inkappslad". Var och tittade på båda varianterna på Mercedes museet i Stuttgart för några år sedan. Tror Mercedes har "lagt ner" detta med vätgas, har i alla fall inte hört något därifrån på länge.
#1320767
vjohnj skrev:Nä det vet jag men el har vi, men att bygga ut så att allt kan drivas med el är inte i mina ögon realistiskt innom snar framtid heller.
Det är nog ändå lättare att byta till grövre elledningar än att bygga tusentals vätgasmackar.

Dessutom tillverkas vätgas med hjälp av el och en av "finesserna" med vätgas är att den kan till tillverkas lokalt, d.v.s. på macken. Fast då krävs det kraftig elanslutning eller fruktansvärt mycket solceller nära macken. Att tillverka vätgas i Norrland och transportera den till södra Sverige känns inte klimatsmart.

Apropå det så är verkningsgraden betydligt sämre när man går omvägen via vätgas istället för att ladda batterier.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)