Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1337651

VolvoB20 skrev:

Om man använder snabbväxande energigröda bör man kunna få ut 4000 liter bio-bensin/diesel per hektar.
.
Så ungefär 6000mil per hektar och år?
Jag har ca 45 kvadratmeter solceller på taket och producerar el för drygt 6000mil med bilen jag har idag. Den är rätt snål. Så säg 6000 mil för 50 kvadratmeter.

På en hektar blir det rätt många mil.
Men så småningom behövs säsongslagring.. Så inte helt jämförbart kanske. Men intressant hur stor skillnad på markåtgång det blir.

Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
#1337808
VolvoB20 skrev: mån 16 sep 2019, 15:05
FreddanNo1 skrev: mån 16 sep 2019, 08:15 Bio-baserad bensin och diesel är det enda som verkligen funkar om vi har råd förstås.
Vi förbrukar ca 6.000.000.000.000 liter fossil olja per år. Att ersätta det med biobaserade råvara kräver rätt stor areal.

Om man använder snabbväxande energigröda bör man kunna få ut 4000 liter bio-bensin/diesel per hektar.

Det innebär att man skulle behöva ta ca 1.500.000.000 ha mark i anspråk för bio-energiproduktion.

Det var bara några snabba överslag men ger ju en viss uppfattning om skalan i alla fall.


El-bilar kommer att finnas som komplement i framtiden, men kommer inte att vara det stora.
Jag tror att det enda vettiga alternativet i framtiden är bio-baserad bensin och diesel. Europas areal är cirka 1.000.000.000 hektar och jag vet inte hur mycket som är odlingsbart.

Det kommer att bli dyrt med bränsle och så kan vi sluta odla kaffe, grödor för alkohol och vin, sluta odla för lyxprodukter såsom chips och allt annat som man kan överleva utan. Istället odla biobränsle.
Och kan vi köra omkring i bil och flyga osv.

Eller så slutar vi nästan med att transportera oss och konsumerar lyxmat och kaffe osv.

Undrar vad folk tycker är viktigast?
#1337833
Det är skillnad på "olja" och på etanolen man får ut från den där odlade hektaren. En liter "olja" blir inte en liter fordons-bensin, så siffrorna är knappast jämförbara. Bara en fraktion av oljan blir besin eller fordons-diesel.
Jag efterlyser källor på dessa.
#1337834
Mabuse skrev:Det är skillnad på "olja" och på etanolen man får ut från den där odlade hektaren. En liter "olja" blir inte en liter fordons-bensin, så siffrorna är knappast jämförbara. Jag efterlyser källor på dessa.
Det varierar beroende på vilken typ av råolja man använder men ett snitt över ett land som USA ger att "19,180 barrels/day of crude were consumed in the USA, out of which 8993 barrels of gasoline were produced, or about 19.7 gallons per barrel." Dvs strax under 50% kan användas till bensin av den råolja som USA importerar i alla fall.
#1337835
FreddanNo1 skrev: ons 18 sep 2019, 09:43 Det kommer att bli dyrt med bränsle och så kan vi sluta odla kaffe, grödor för alkohol och vin, sluta odla för lyxprodukter såsom chips och allt annat som man kan överleva utan. Istället odla biobränsle.
Intressant tanke, även socker kunde ju inkluderas där.
Undrar hur mkt areal det skulle frigöra.
#1337839
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:

Om man använder snabbväxande energigröda bör man kunna få ut 4000 liter bio-bensin/diesel per hektar.
.
Så ungefär 6000mil per hektar och år?
Jag har ca 45 kvadratmeter solceller på taket och producerar el för drygt 6000mil med bilen jag har idag. Den är rätt snål. Så säg 6000 mil för 50 kvadratmeter.

På en hektar blir det rätt många mil.
Det är skillnad på yta också, man sätter ju inte upp solceller på utmärkt odlingsmark.
Det finns ganska många tak kvar att sätta solceller på.

Sedan pumpkraftverk för att lagra energi....
#1337841
Att odla bränsle vill man väl då inte heller göra på "utmärkt odlingsmark" kanske... Alltså oavsett om det är för biobränsle eller elproduktion tas det ju isåfall yta från matproduktion?
Ska man väl ta den ytan bör det vara bättre med solceller om man ser till energimängd per kvadratmeter.
#1337842
joel80 skrev:Att odla bränsle vill man väl då inte heller göra på "utmärkt odlingsmark" kanske... Alltså oavsett om det är för biobränsle eller elproduktion tas det ju isåfall yta från matproduktion?
Ska man väl ta den ytan bör det vara bättre med solceller om man ser till energimängd per kvadratmeter.
Ja, det är ju det jag menar. Odla livsmedel på åkermark och sätta solceller på byggnader och impediment (oduglig mark).
Att odla biodrivmedel känns som en övergångslösning, t.o.m. sämre än vätgas.
#1337844
joel80 skrev: ons 18 sep 2019, 13:42 Att odla bränsle vill man väl då inte heller göra på "utmärkt odlingsmark" kanske... Alltså oavsett om det är för biobränsle eller elproduktion tas det ju isåfall yta från matproduktion?
Ska man väl ta den ytan bör det vara bättre med solceller om man ser till energimängd per kvadratmeter.
Om man vill maximera matproductionen borde man då se till att sluta odla kaffe/tobac/socker/använda spannmål/vindruvor mm till alkohol.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]

Löjliga priser XC70

Priset på XC70 har stora inslag av spekula[…]