Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1320978
Undrar vad anledningen till att det small är.

Precis som de som är emot elbilar direkt hoppar på nyheter om nån elbil som brinner eller liknande är det många som j a g sett idag som använder olyckan här som ett bevis för att vätgas inte funkar. Jag som inte ser vätgas som ett alternativ för bilar (dock för andra applikationer) skulle lätt kunna falla dit på det också. Men ska försöka att inte göra det... Inte så länge man inte vet vad som orsakade det i allafall.
Såg inte något om skadade i nyheten jag läste tidigare... Så kanske ingen som tankat när det small?

Edit: såg precis att det stod "To personer som satt i en bil like ved da det smalt, ble sendt til legevakten med lettere skader".
Var tydligen två som fått airbags i ansiktet p.g.a tryckvågen. Dom var inte precis vid macken utan på vägen intill.
#1321040
Båda lika otäcka.
-Vätgas kan smälla.
-El-bilars batterier kan flamma vid en olycka och går inte att släcka eller kväva faktiskt. Som en galen vulkan. En el-bil innehåller flera 1000-tals gånger detta lilla batteri. Huuuu :( Se här:


Säkrast är väl diesel som inte kan brinna av sig självt, utan behöver veke. Säkraste bränslet tror jag.

Men själv gillar jag bäst att köra bensinbil framför diesel, bästa motorn, minst buller, snabb värme, smidigaste motorn, man slipper traktorväxla är en skön fördel. Men bensin kan brinna bra vid en olycka, men går att släcka.
#1321041
Elbilars batteri brinner extremt sällan. Det ska till rejäl skada för att det ska ta eld. Brandkåren kan släcka brand i batterier ganska lätt, men behöver sen ha "övervakning" alternativt vattenbad på bile/batteriet ett tag för att inte riskera att det blossar upp på nytt.
Några fall med brand vid laddning har vi också haft, men där har det ibland berott på mänskliga fel. (t.ex användning av skarvsladdar eller timers som inte tål effekten.)

Diesel behöver rätt hög värme för att ta eld... sett video där nån kastar brinnande tändsticka i dieseltunna. Den bara släcks...
Men tar det väl eld innehåller det mycket energi och brinner på bra och med hög temperatur.

#1321044
ICEnow skrev: tis 11 jun 2019, 15:52

Men själv gillar jag bäst att köra bensinbil framför diesel, bästa motorn, minst buller, snabb värme, smidigaste motorn, man slipper traktorväxla är en skön fördel. Men bensin kan brinna bra vid en olycka, men går att släcka.
Vad är Traktorväxla????
#1321045
joel80 skrev: tis 11 jun 2019, 16:04 Elbilars batteri brinner extremt sällan. Det ska till rejäl skada för att det ska ta eld. Brandkåren kan släcka brand i batterier ganska lätt, men behöver sen ha "övervakning" alternativt vattenbad på bile/batteriet ett tag för att inte riskera att det blossar upp på nytt.
Gick inte att släcka lätt tycker jag. En galen vulkan var det.
#1321046
FreddanNo1 skrev: tis 11 jun 2019, 16:19
ICEnow skrev: tis 11 jun 2019, 15:52

Men själv gillar jag bäst att köra bensinbil framför diesel, bästa motorn, minst buller, snabb värme, smidigaste motorn, man slipper traktorväxla är en skön fördel. Men bensin kan brinna bra vid en olycka, men går att släcka.
Vad är Traktorväxla????
Enklaste sättet att förklara är om du drar iväg på en sportigare MC och känner hur du kan dra på växlarna och man kan varva ur och få kraft hela vägen till rödmarkeringen på varvräknaren. Liknande är det för en bensinbil.

Med dieselbil däremot, även med turbo och så, kan du inte göra så. Drar man på växlarna på en dieselbil tappar man kraften vid högre varvtal och behöver växla oftare. Den växlar eller man växlar själv vid lägre varvtal och får aldrig upp kraften riktigt. Däremot vid lägre hastigheter behöver man inte växla ofta, bilen fortsätter på 4:an uppför en brant backe som om inget har hänt.
= Traktorväxla.

Vilket är omöjligt med en bensinbil om det inte är en V8

Därför gillar jag inte dieselmotorer i bilar, jo kanske om man ofta kör något med tungt släp eller Husvagn, men det det gör jag aldrig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]