Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1318114
är det inte så att de är lpsta till en viss konfiguration, det har ju inegt med utsläpp att göra, men ofta går det ju inet att speca lagerbilar som man vill, men inte pga utsläpp, ska kolla själv i veckan på en ny XC60 , återkommer
#1318127
Efter att bilen är påställd kommer man fortfarande kunna göra vad som helst. Vem är det som ska övervaka att bilen åker runt med rätt typade fälgar eller liknande? Polisen kommer inte göra det, bilprovningen kommer inte göra det...
#1318134
Har med WLTP standarden att göra det som bilen är inregistrerad med och dess utsläppsiffror stämmer överens på pappret det gamla systemet var ungefärligt därav hårdare krav på nya bilar inreggade efter det datum det trädde i kraft det är löjligt mycket trams miljömupparna styr genom EU tyvärr
#1318152
Har inte detta med "Helbilsgodkännandet" att göra? Alltså att en bil är godkänd i ett visst utförande och får sedan inte ändras eller modifieras med annat än vad tillverkaren godkänner. Därför kan man numera montera t.ex en dragkrok utan reg.besiktning om man monterar en av tillverkaren godkänd sådan. Bilen är ju redan från böjan godkänd för vissa tillbehör och bilprovningen "bara skriver in" att bilen är utrustad med detta vid "vanlig" besiktning. Då är det ju inget nytt, detta har funnits sedan sluter av -90-talet på Volvos bilar
#1318164
Går man nititskt efter lagen så får man inte byta eller ändra ett skit på en helbilsgodkännd bil som inte är direkt godkänt av tillverkaren. Det innefattar bl.a. andra fälgar, luftfilter(t ex byte från vanligt pappersfilter till sportfilter), t om andra tändstift räknas.

I praktiken finns inte en jäkel som orkar hålla reda på allt det, dels för att det skulle kräva enorma kostnader att efterhålla, pengar som kan läggas på betydligt viktigare aspekter, och dels för att det i mångt och mycket bara är fjanterier.

Där det i praktiken påverkas är just vid försäljning, säljaren får inte sätta på del X eller byta till del Y, utan bilen måste säljas i den utformingen den leverades i. Finns dock inget som hindrar att du köper bilen, vänder och åker tillbaka, och får del X utbytt då istället. ;-)
#1318207
Lucif3r skrev:praktiken finns inte en jäkel som orkar hålla reda på allt det, dels för att det skulle kräva enorma kostnader att efterhålla, pengar som kan läggas på betydligt viktigare aspekter, och dels för att det i mångt och mycket bara är fjanterier.
Så sant, så sant. Det var i alla fall säkert detta som säljaren menade
Men i teorin kan du få ombesiktning om du bytt fälgar, eller t.o.m om du bara bytt däck.
#1318211
Kolla på volvocars bygg din bil så ser du olika siffror beroende på däck och utrustning som påverkar det är det som det hela handlar om allt som påverkar siffrorna gör att man måste typa om bilen för det påverkar skatten ju högre utsläpp ju mer skatt detta får ni tacka EU för!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]