Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1317329
Gäller min Volvo v70n t5 chipad hård körd.

Skulle fixa grenröret som läckte. Och passa på att köpa en begagnad turbo på bildelsbasen. 17 tusen mil.
Min har rullat 37.

Nu när jag har monterat ner mim turbo så glappar den betydligt mindre än den nya på 17 tusen mil.

Vist min e väl lite olja kvar i jämfört med den som legat på hyllan ett tag.

Min glappar åt sidorna och lite in och ut.
Den nya glappet samma år sidorna men mer in och ut än min..

Min ryker inte och låter inte konstigt. Ska man slänga i den gamla igen och skicka tillbaka denna. Känns dumt att montera i en som glappar mer än min.

Antar det e svårt att säga var gränser går?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1317356
Glapp i sidled är ok så länge vingarna inte tar i, desto mindre desto bättre såklart. Lite glapp i sidled är det alltid även om turbon är helt ny. In / ut däremot ska man vara vaksam på. Har din bil gått 37.000 så är det inte osannolikt att turbon har bytts och därför glappar mindre.
av rd350
#1317358
Du ska inte ha något axialspel, alltså "in-ut" som du beskrev det. Radiellt kan man grovt säga att ett 010 bladmått ska få plats mellan turbinhjul och hus. Tar hjulet i så är det skrot.
av Jonas_latt
#1317376
Köpte min när den hade rullat 15. Så jag e säker på att det fortfarande är original turbon.

Jag får skicka tillbaka “nya " turbon.
Den glappar betydligt mer än min gamla 37 tusen mil.
V60 CC på motorväg?

Ut och provkör är det bästa. S&arin[…]

Kupefläkt

Översra lagret i motorrummet brukar sitta skr[…]

Sportläget automat

Håller helt med. Scrollhjulet kan man vara[…]

Hej! Har ni nån idé vad jag kan g&ou[…]