Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1316968
är det nån skillnad i dieselkvalite, nån mack ni undviker lr väljer främst ?
finns d äkta mineraldiesel att tanka ? truck mackar?


använder ni antibakterietillsatser i dieseln lr bara när ni vet ni inte kommer köra på ett tag?
#1317046
Var i landet håller du till?

Alger är främst ett problem i fordon som går lite/står stilla längre perioder. Båtar, husbilar eller i mitt fall traktor och hjullastare.

I de fordonen tankar jag HVO100 Eller "blankdiesel" som finns på en mack några mil bort. Fram tills Juli -18 fanns det lite överallt men då kom nya regler som kräver större andel förnybart bränsle.

I en bruksbil som går regelbundet är det ytterst sällan problem med vanlig diesel som har RME iblandat.
#1317072
kör i mellansverge,och kör var dag,nån dag kan bilen stå givetvis. ja men då behövs ingen antibakteriel iaf.

ja, vill köra pa så ren, eller skitig i dagens val, tror ger mest effekt, men de flesta brukar vara blandade, så svårt att välja bort miljödieseln,
antar man ska undvika iaf hvo100 iaf.

di flesta av dagens mackar antar jag har liknande diesel med en del biodiesel i sej , nån som vet vem som har minst ?
#1317247
Om jag kör med "REN" diesel ,så är förbrukningen cirka 10% mindre. Så, vad är poängen med uppblandning med biodiesel ? Den ökade förbrukningar ger effekten plus minus noll på miljön. Märker även att bilen går bättre med "REN" diesel !
#1317629
volvoc70cab skrev: sön 19 maj 2019, 09:20 Om jag kör med "REN" diesel ,så är förbrukningen cirka 10% mindre. Så, vad är poängen med uppblandning med biodiesel ? Den ökade förbrukningar ger effekten plus minus noll på miljön. Märker även att bilen går bättre med "REN" diesel !
"Ren" diesel menar du vanlig diesel från mack,för all diesel på mackar är väl utblandad med Rme eller liknande?
Hvo100 ska ju sota mindre än "vanlig" diesel,vilket sparar in kostnaden på egr-ventiler.

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]