Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1315709
Satt och slöläste notiser i mobilen när något intressant dök upp.... En artikel om miljöpartiets nya förslag för skattehöjningar, men det dök upp en intressant sak,
"Miljöpartiets politik att beskatta fossila bränslen är riktig, men impopulär på landsbygden, där många inte har råd att köpa nya mer miljövänliga bilar och har starka invändningar mot att bensin och diesel blir ännu dyrare", skriver Bengt Annebäck i motionen.
Därför föreslår han nu att införa något slags stöd för att underlätta ombyggnaden av fossildrivna bilar, helst till etanoldrift men annars till biogasdrift.

"Detta är förmodligen den mest kostnadseffektiva minskningen av drivhusgaser som finns", står det i motionen.

Vem vet, min gamla Volvo 745 kanske kan bli laglig att köra med innan den skrotas.... :-D

Tänk att även politiker kan tänka om. Om detta blir verklighet vet man ju aldrig men alla etanol vänner. ..... det finns hopp. Artikeln står här,

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ll-etanol/
Användarvisningsbild
av Camel
#1315722
Det vore utmärkt om försäljningen av bensin minskade och ersattes av etanol. Det medför reducering av CO2 direkt till skillnad mot vissa andra alternativ.

Etanolförsäljningen har varit upp som en sol och ned som en pannkaka. Jag anser att det är mycket egendomligt att ett av de bästa sätten att snabbt reducera CO2 på befintlig bilpark inte tagits tillvara bättre. Det är på tiden att etanol på allvar betraktas som en av dellösningarna där det är rimligt, även om etanol givetvis inte kan vara en global lösning.

Bild
av BennyL
#1315732
Etanolen dog av politiska beslut, innan den hade lyckats bli rumsren och tillräckligt hållbar. Säkerligen ivrigt påhejjad av olje-lobbyn, likt dagens hetsjakt på batterier...
Nu finns bra E85 att köpa, där hela kedjan består av genomtänkta lösningar.
Visst är det bra att vi enkelt och med väldigt många befintliga bensinbilar kan konvertera dessa till att bli mindre fossila och i dagsläget så är även E85 en kostnadseffektiv lösning då priset är så pass mycket lägre än bensin att det även "lönar sig" på bränsleräkningen. Just nu finns dock bara ett alternativ på nya bilar, Ford Kuga, men det kanske gör att fler kommer igen.

På samma sätt kan vi redan idag minska det fossila på dieslar genom att tanka åtminstone 50% diesel/biodiesel om man inte vill gå "all in" på HVO100.
Problemet med HVO just nu är bristen eftersom omklassningen av PFAD gjort att det inte finns tillräckligt med prisvärd bas att "koka" på. Vi får hoppas att detta gör att våra Svenska pågående investeringar går i mål så att vi kan göra HVO av svensk restråvara.
Användarvisningsbild
av Camel
#1315736
BennyL skrev:Etanolen dog av politiska beslut, innan den hade lyckats bli rumsren och tillräckligt hållbar.
Ja, politiska beslut går i cykler och påverkas nästan uteslutande av lobby med egenintressen.

BennyL skrev:Säkerligen ivrigt påhejjad av olje-lobbyn, likt dagens hetsjakt på batterier...
Stämmer, men glöm inte att E85 (inkl. de övriga alternativa bränslena) dessutom fick batteribilsförespråkare emot sig genom stark lobby. Vi ser resultatet av detta i den hysteriska tron på frälsning genom batteribilar om man ska tolka nuvarande politik. Förhoppningsvis nyktrar man till, även om det ska ske med etanol. :-)

I dagsläget finns inget alternativ som ensamt kan vara en totallösning. Vi behöver en kombination av alla rimliga alternativ som tillsammans skapar en rimlig lösning. Etanol är helt klart ett av dem.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1315737
Camel skrev: Etanol är helt klart ett av dem.
Inte mig emot, även om det inte skulle göra någon skillnad för mig personligen då jag har tankat E85 i flera år nu (sen jag blev övertalad här på forumet faktiskt).
Just nu är det dessutom några kronor billigare än 95-oktan, om jag inte räknar helt i nattmössan.
av BennyL
#1315741
Nä vi behöver fler alternativ. Alla bilar som sätts på vägarna nu kommer att finnas där 15-20 år så därför behöver vi göra kloka val nu, men också se till att de fordon som skall finnas kvar i 10-15 år också kan vara med i omställningen mot mindre fossilt.
Där är E85 och Biodiesel delar av lösningen.
Användarvisningsbild
av Camel
#1315745
BennyL skrev:Där är E85 och Biodiesel delar av lösningen.
+1
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1315746
Hade gärna kört e85, hade vea kommit i e85 hade jag helt säkert haft en sån. Men intresset måste vara mikroskopiskt eftersom inte ens trimfirmorna bryr sej om att ta fram en e85-optimering.
Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]