Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#1324661
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: ons 03 jul 2019, 08:09 Detta ämne (urea) kan försaka stora miljöskador i naturen, därför är det numera stränga föreskrifter om gödselhantering inom jordbruket (i Sverige i alla fall)
Wikipedia " It is a colorless, odorless solid, highly soluble in water, and practically non-toxic"

Vanligt innehåll i handkräm och schampo tex.

Bild

Urea är väl lika farligt som kolsyran i sockerdricka. Öppnar du en läskflaska pyser koldioxiden ut och jorden värms upp så vi alla dör-
Du borde kanske fomulerat det som att "Urea är väl lika hälsobringande som kolsyran i sockerdricka", dvs inte alls. Snake-oil kallas det visst på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Urine_therapy
av mikebike
#1324676
lennarte skrev: Det är ju därför dom "spär ut" bränslet med urin för att få ner dessa partiklar.
Nej, Urea (AdBlue) har inget med partiklar att göra. Det används för att reducera NOx till kvävgas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1324704
mikebike skrev:
lennarte skrev: Det är ju därför dom "spär ut" bränslet med urin för att få ner dessa partiklar.
Nej, Urea (AdBlue) har inget med partiklar att göra. Det används för att reducera NOx till kvävgas
Tangenterna lydde nog inte riktigt, det var så jag menade. Det är rättat till nu
Mabuse skrev:Du borde kanske fomulerat det som att "Urea är väl lika hälsobringande som kolsyran i sockerdricka", dvs inte alls. Snake-oil kallas det visst på engelska.
Det finns "syntetisk", alltså av människan tillverkad urea. Det är kanske den som finns i burken ovan. AdBlue tillverkas av urinsyra, och det jag menade är att den råvaran (från grisar har för mig) är inte bra i naturen. Var kanske lite otydlig... :-(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1324791
lennarte skrev: ons 03 jul 2019, 17:20 Det finns "syntetisk", alltså av människan tillverkad urea. Det är kanske den som finns i burken ovan. AdBlue tillverkas av urinsyra, och det jag menade är att den råvaran (från grisar har för mig) är inte bra i naturen. Var kanske lite otydlig... :-(
Nej , Urean i Adblue tillverkas syntetiskt, tex av Yara som förr ägdes av Statoil. Det var över 100 år sedan man utvan det ur grisskit.

Att det skulle vara så farligt i grisskit är för det är ett så bra kvävegödmedel som får det att växa av bara sjutton och vi är ju livrädda för övergödning.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1324816
Förtydligande:

Jag är mest skeptisk mot användandet av urin (speciellt eget, jäst, urin - både utvärtes, som munskölj, och invärtes) för att bota allt från acne och blödande tandkött till cancer...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1324818
Steffe3 skrev:Såg idag att BSR släppt mjukvara för att tillåta alla möjliga blandningar på vissa modeller BildBild

Fan man blir inte lite intresserad! Undrar om det kanske får bli ett sånt. Lite sent i bilens karriär hos mej kanske, får ge det en funderare.
av mikebike
#1324842
TommyP86 skrev:
Steffe3 skrev:Såg idag att BSR släppt mjukvara för att tillåta alla möjliga blandningar på vissa modeller

Fan man blir inte lite intresserad! Undrar om det kanske får bli ett sånt. Lite sent i bilens karriär hos mej kanske, får ge det en funderare.
Jag hittar ingenting om detta på BSRs hemsida?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1324844
mikebike skrev:
TommyP86 skrev:
Steffe3 skrev:Såg idag att BSR släppt mjukvara för att tillåta alla möjliga blandningar på vissa modeller

Fan man blir inte lite intresserad! Undrar om det kanske får bli ett sånt. Lite sent i bilens karriär hos mej kanske, får ge det en funderare.
Jag hittar ingenting om detta på BSRs hemsida?
Det är bara ett fåtal modeller som har det, och det verkar inbakat i deras trimprogram (dock som en separat "version", till ett lite högre pris). Hade faktiskt inte kollat deras sida, såg bara deras inlägg på Facebook när jag skrollade förbi :P
e85.png
e85.png (9.79 KiB) Visad 280 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1324847
Så här ser det ut för min bil. Samma effekt och vridmoment på e85 som bensin, lite oklart varför man inte dragit nytta av det (på pappret iaf)
Men 8k + 2000 för ppcn som man nog vill ha, så är det 10k. Jag är inte superintresserad av nån optimering, än mindre betala för den.
IMG_2203.jpg
IMG_2203.jpg (71.75 KiB) Visad 279 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1324850
Tanken är ju att man ska kunna blandtanka för att få ner bränslekostnaden efteråt, men det blir ju några tappade tankningar på den tusenlapp extra det kostar (utöver PPCn som man som sagt antagligen vill ha, om man har en bil som uppdateras fortfarande).

Å andra sidan brukar bränsleförbrukningen gå upp ett tag efter trimning också, av nån väldigt oklar anledning :-D

Var mest att jag såg inlägget i förbifarten, kan inte säga något alls om BSRs övriga förmågor då jag inte har använt dom, eller känner någon som har.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]