Okalettos: Vi kan precisera lite på detta med packningar och bränsleslangar också för den delen.
Gamla bilar, 50, 60 och 70-talare hade ofta korkpackningar. Sådana blir upplösta. Men det är inte korken i sig själv som blir upplöst. Det har ju funnits vinkorkar så länge det har funnits vinflaskor.
Det är i stället limmet som man har använt till korksmulorna som blir upplösta av etanolen. Men det har ju funnits etanolblandad bensin sedan början av 90-talet, ungefär. Då har man gått ifrån korkpackningar.
Och här kommer vi också in på bränsleslangar. I slutet på 80-talet blev det ju klart att alla skulle ha katalysator och Lambdasond. Detta fungerade ju bäst med bränsleinsprutning i motorerna. Men det krävde ett högre tryck i bränsleslamgarna. Därför har man även bytt dom till modernare och starkare material. Man kan nog anta att bilindustrin "hade på känn" att etanol kunde komma som en bränsletillsats i framtiden. Därför blev "insprutningsålderns" bränsleslangar också etanolbeständiga och har varit det mer än 30 år.
I sammanhanget, jag googlade en gång på detta med bränsleslangar och hittade uppgifter på provtryck och ISO-godkännande. En "bensinslang" för en personbil brukar ha en innerdiameter på 8 mm. En godkänd slang med någon ISO-certifiering nr XXXXXX (?) skall tåla 12 Bar och samtidigt tåla etanol. Dessutom skall den vara av ett material som inte är så eldfängt. Den skall alltså tåla en tämligen hög temperatur och öppen låga under en tilltagen tid innan den börjar brinna.
Jag skrev bensinslang här. Dieselslangar är av ett annat material, men dom är säkert lika säkra ändå (?)
Nu kanske någon har läst att den som vill etanolkonvertera sin bil skall ha intyg från slangtillverkaren att slangen tål etanol. Det är rätt i och för sig,
men detta gäller endast om vederbörande vill/försöker registrera sin bil som miljöfordon!
Den som garagekonverterar sin bil hemma eller annorstädes, till E85 behöver inga intyg. Det enda som kan behövas är att man har kollat att bilen håller Lambda 1 i utsläppen och att dom andra värdena också ligger inom godkänt. Men det är ju inga papper eller annat. Det vet man förhoppningsvis med sig själv. Blir bilen godkänd på besiktningen har man ju papper på utsläppen. Och man behöver absolut inte berätta att man kör på E85. Bara utsläppsvärdena är OK så är det ingen som undrar över något. Och även om utsläppsvärdena skulle vara dåliga, så har besiktningspersonalen inte tid med att kolla något eller någon eventuell orsak. Dom säger bara att "Värdena är för höga! Fixa det och kom tillbaka inom en månad".