Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1315764
Ford satsar på E85, igen.

https://www.ford.se/kopa/nasta-steg/akt ... n/kuga-e85

http://www.vibilagare.se/nyheter/etanol ... sar-pa-e85

Tror absolut att E85 med Biodiesel är en del av lösningen. :party:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1315770
Det var ett väldans drag det blev här om E85. Sist jag skrev om E85 på denna sida blev jag i det närmaste utskälld och kallad bakåtsträvare av vår "lokala" elbilslobby. Men skam den som ger sig... :-D Nu är det ju bara en motion av en person, så det är en bit kvar tills det händer något. Men det kan gå fort också, tänk på flygskatten :x
När jag byggde om min 745-a (höjt bränsletryck och större spridare) så fanns det små fina dosor som man satte mellan kabeln till spridarna och spridarna (utan åverkan på befintligt kablage) och sedan med ett vred ställa in bränslemängden. Sökte efter sådana för några månader sedan, men det verkar inte finnas längre. Varken här eller i europa, men finns intresse så kommer dom kanske tillbaka :-) :-)
av Okalettos
#1315887
Är det inte även en materialfråga när det gäller etanol vs packningar och liknande om man ska konvertera..?
Fast det kanske inte är så himla viktigt om det är en gammal bil som ska konverteras..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1315935
Okalettos skrev:Är det inte även en materialfråga när det gäller etanol vs packningar och liknande om man ska konvertera..?
Fast det kanske inte är så himla viktigt om det är en gammal bil som ska konverteras..
Det som kan hända är att etanolen löser upp gamla beläggningar. Därför ska man byta bränslefilter efter en tid. Har man då gamla och spruckna slangar så löser etanolen hartsavlagringar som "tätar" gummit inifrån och då tror man att det är etanolen som förstör slangarna. Om man däremot skulle försöka köra på metanol så får man problem. "Dom" förståsigpåare som säger ett etanol förstör motorerna blandar ihop metanol och etanol. Båda kan användas som motorbränsle men metanolen kräver andra material. Etanolen är ett (för motorn) bättre bränsle av olika anledningar (lägre föbränningstemperatur, inget sot, högre oktantal) förutom miljövinsten. Jag har kört på etanol i c:a 8 år och omkring 6000 mil och inte bytt en pryl för det "gått sönder". Bytt bensinpump för original inte orkade med 7 kg tryck (den hade då pumpat i 20 år och 40000 mil). Innan dess körde jag farsans gamla 144 -72 ett par tusen mil på E85 (utan att bygga om topplocket) så jag ha nog kört på E85 i typ 12 - 15 år utan ett enda stopp p.g.a att etanolen skulle "förstört" något.
av Rådlös
#1315948
Okalettos: Vi kan precisera lite på detta med packningar och bränsleslangar också för den delen.
Gamla bilar, 50, 60 och 70-talare hade ofta korkpackningar. Sådana blir upplösta. Men det är inte korken i sig själv som blir upplöst. Det har ju funnits vinkorkar så länge det har funnits vinflaskor. ;-) Det är i stället limmet som man har använt till korksmulorna som blir upplösta av etanolen. Men det har ju funnits etanolblandad bensin sedan början av 90-talet, ungefär. Då har man gått ifrån korkpackningar.
Och här kommer vi också in på bränsleslangar. I slutet på 80-talet blev det ju klart att alla skulle ha katalysator och Lambdasond. Detta fungerade ju bäst med bränsleinsprutning i motorerna. Men det krävde ett högre tryck i bränsleslamgarna. Därför har man även bytt dom till modernare och starkare material. Man kan nog anta att bilindustrin "hade på känn" att etanol kunde komma som en bränsletillsats i framtiden. Därför blev "insprutningsålderns" bränsleslangar också etanolbeständiga och har varit det mer än 30 år.
I sammanhanget, jag googlade en gång på detta med bränsleslangar och hittade uppgifter på provtryck och ISO-godkännande. En "bensinslang" för en personbil brukar ha en innerdiameter på 8 mm. En godkänd slang med någon ISO-certifiering nr XXXXXX (?) skall tåla 12 Bar och samtidigt tåla etanol. Dessutom skall den vara av ett material som inte är så eldfängt. Den skall alltså tåla en tämligen hög temperatur och öppen låga under en tilltagen tid innan den börjar brinna.
Jag skrev bensinslang här. Dieselslangar är av ett annat material, men dom är säkert lika säkra ändå (?)
Nu kanske någon har läst att den som vill etanolkonvertera sin bil skall ha intyg från slangtillverkaren att slangen tål etanol. Det är rätt i och för sig, men detta gäller endast om vederbörande vill/försöker registrera sin bil som miljöfordon!
Den som garagekonverterar sin bil hemma eller annorstädes, till E85 behöver inga intyg. Det enda som kan behövas är att man har kollat att bilen håller Lambda 1 i utsläppen och att dom andra värdena också ligger inom godkänt. Men det är ju inga papper eller annat. Det vet man förhoppningsvis med sig själv. Blir bilen godkänd på besiktningen har man ju papper på utsläppen. Och man behöver absolut inte berätta att man kör på E85. Bara utsläppsvärdena är OK så är det ingen som undrar över något. Och även om utsläppsvärdena skulle vara dåliga, så har besiktningspersonalen inte tid med att kolla något eller någon eventuell orsak. Dom säger bara att "Värdena är för höga! Fixa det och kom tillbaka inom en månad".
av volvoc70cab
#1316390
Grannen körde endast med E85 utan konvertering på något sätt under ett helt år utan problem. Vilka avgasvärden han fick hos bilprovningen, var mer än idealisk ! Ps. det gällde en gammal Volvo 745:a.
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]