Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1317957
Sök på "flexibel fuel"www.AliExpress. com så finns det satser att köpa. T.ex denna
http://asmiler.com/u_file/product/15_05 ... e99ca2.jpg
Har inte "läst på" vad man får, men det finns en hel del att välja på (även med kallstart). Man kan välja vilka kontakter man har, t.ex Bosch EV1 eller EV6.
Kostar c:a 1100 -1500 sek
Användarvisningsbild
av lennarte
#1324453
Satt och "slölyssnade" på TV- för några dagar sedan och det kom en intervju med Per Bolund. Det verkar som det som jag skrev i första inlägget i denna tråd nått ända upp i toppen nu :-D :-D Så då finns det kanske hopp om att min gamla 745-a verkligen blir lagligt igen, eller i alla fall mindre olaglig :-) Kollat lite mer på dom konventeringsboxar jag skrev om tidigare, det verka vara samma typer som såldes här tidigare. Fanns t.o.m modeller som automatiskt justerade bränslemängden så du kunde köra på allt mellan ren bensin till ren E85
Bolund pratade om att försöka få till bidrag till att "bygga om" bensin och dieselbilar till etanoldrift.
En dieselmotor går dock aldrig att få lika ren som en bensinbil, även nyare bensinbilar med direktinsprutning har samma problem. Det går inte att helt få bort stoft och partiklar från från den effektiva (bränslesnåla) förbränningen. Äldre bensinmotorer (före direktinsprutade bensinmotorer) har inte dessa problem. VW och Audis FSI och Mitsubishis GDI (satt i bl.a Volvo V40) var först ut, men i alla fall VW/Audi lade ner projektet efter något år även om beteckningen FSI fanns kvar. Hur det ser ut idag vet jag inte
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1324471
spindel skrev: ons 22 maj 2019, 09:35 tack för era svar!
etanol.nu har jag kikat på men tyckte att det bara var "gammal" information så jag funderade på om det fanns nyare information någonstans.
Tycker nog inte att informationen är gammal... och även om trafiken på diskussionsforumet inte är lika hög som här, finns fortfarande expertisen där och kan uppdatera dig. Bara du frågar.

Fysiken och kemin bakom etanol-konvertering förändras ju inte. Bränslemängden behöver ökas med ca 40%.
av mikebike
#1324478
Jag har kört med ungefär 35% E85 några hundra mil nu.
Inga som helst problem eller felmeddelanden. Det enda skillnaden är att bilen känns (ännu) piggare. Notera då att jag normalt kör på 95 oktan. Jag har bara testat 98 oktan en tank och märkte jag ingen skillnad.
Ökningen av bränsleförbrukning ligger inom felmarginalen. I Midsommarhelgen körde jag nästan 100 mil med 2 cyklar på taket, något som givetvis drar upp förbrukningen.
På E4-E22 med 100 i snitt drog den 1,23 och på E22 och vidare till södra Öland med knappt 90 i snitt drog den 1,04. Det är ungefär som med 95 oktan, och min gamla XC60 D5 drog nästan lika mycket -med 185 hkr...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1324542
Testade ända upp till 100% e85 för ett tag sen. Tände lampan vid 80% ungefär.

Men den går AVSEVÄRT mycket bättre på typ 20 liter e85 på en fulltank. Mycket krångel dock.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1324546
Såg idag att BSR släppt mjukvara för att tillåta alla möjliga blandningar på vissa modeller
Användarvisningsbild
av frasse4
#1324551
I Thailand där jag kör min 940 finns ofta E20 på mackar och många nyare japanska bilar är godkända för det. Jag har kört min 940 senaste 2500 mil med E20 utan problem och skulle tro att de flesta bilar klarar den blandningen utan att krångla om den funnits här...
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1324607
lennarte skrev:En dieselmotor går dock aldrig att få lika ren som en bensinbil, även nyare bensinbilar med direktinsprutning har samma problem. Det går inte att helt få bort stoft och partiklar från från den effektiva (bränslesnåla) förbränningen
Problemet med sot kommer från att det är stora molekyler i bensin och diesel som inte förbränns fullständigt. Där har man en fördel med etanolen, som har en liten molekyl, och är generellt homogenare som bränsle.

Länsbussarna här i Örebro län gör det som har blivit så populärt bland jänkarna: "Rolling coal". Bolmar svart rök som satan när de accelererar. Något man aldrig såg på de stadsbussar som gick på etanol, ED95. Även om tändförbättrarna i ED95 har stora molekyler så är det bara några procent av den totala bränslemängden.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1324615
Mabuse skrev:
lennarte skrev:En dieselmotor går dock aldrig att få lika ren som en bensinbil, även nyare bensinbilar med direktinsprutning har samma problem. Det går inte att helt få bort stoft och partiklar från från den effektiva (bränslesnåla) förbränningen
Problemet med sot kommer från att det är stora molekyler i bensin och diesel som inte förbränns fullständigt. Där har man en fördel med etanolen, som har en liten molekyl, och är generellt homogenare som bränsle.

Länsbussarna här i Örebro län gör det som har blivit så populärt bland jänkarna: "Rolling coal". Bolmar svart rök som satan när de accelererar. Något man aldrig såg på de stadsbussar som gick på etanol, ED95. Även om tändförbättrarna i ED95 har stora molekyler så är det bara några procent av den totala bränslemängden.
Helt rätt, men det jag menade med "partiklar" var NOx och sådant som bildas vi hög temperatur och effektiv (snål) förbränning. Det bildas även i dom nya direktinsprutade bensinmotorerna, men framför allt i dieselmotorer. Det är ju därför dom "spär ut" bränslet med urin för att få ner dessa partiklar. Detta ämne (urea) kan försaka stora miljöskador i naturen, därför är det numera stränga föreskrifter om gödselhantering inom jordbruket (i Sverige i alla fall)
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1324640
lennarte skrev: ons 03 jul 2019, 08:09 Detta ämne (urea) kan försaka stora miljöskador i naturen, därför är det numera stränga föreskrifter om gödselhantering inom jordbruket (i Sverige i alla fall)
Wikipedia " It is a colorless, odorless solid, highly soluble in water, and practically non-toxic"

Vanligt innehåll i handkräm och schampo tex.

Bild

Urea är väl lika farligt som kolsyran i sockerdricka. Öppnar du en läskflaska pyser koldioxiden ut och jorden värms upp så vi alla dör-

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]