- tis 14 maj 2019, 22:08
#1316467
volvoc70cab skrev:Grannen körde endast med E85 utan konvertering på något sätt under ett helt år utan problem. Vilka avgasvärden han fick hos bilprovningen, var mer än idealisk ! Ps. det gällde en gammal Volvo 745:a.Är det en förgasarmotor och en sliten förgasare så är det inga problem på sommaren i alla fall. Jag körde farsans 144 i flera år men en plugg i förgasaren som minskade inloppet till förgasaren till 38 mm. Då kunde jag använda choken "som vanligt", annars funkar det bra att bara dra ut choken tills motorn går bra. Men då försvinner kallstart hjälpen. Pluggen i förgasaren funkade fint och motorn startade lätt 8 månader om året. Under den kallaste perioden plockade jag ut pluggen och körde på bensin. Denna motor hade gått c:a 25000 mil när jag satte i den (den gamla hade då gått omkring 45000 mil) och rullade 6-8000 mil på blyfri bensin och etanol med original topplock utan problem. Inga ventilsäten i stål eller tillsatser i övrigt.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V