Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1316856
Vad som har större betydelse är vad du gör med pengarna du slipper betala i bränsleskatt. Om du konsumerar går 25% i moms. Köper du en tjänst går ytterligare pengar tillbaka till statskassan i form av löneskatter. Staten tjänar pengar på alla transaktioner i samhället och det är inte självklart att högre inkomstskatter ger högre totala inkomster till staten.
Jobbskatteavdraget är ett exempel.
#1316864
Fjonsson skrev:Vad som har större betydelse är vad du gör med pengarna du slipper betala i bränsleskatt. Om du konsumerar går 25% i moms. Köper du en tjänst går ytterligare pengar tillbaka till statskassan i form av löneskatter. Staten tjänar pengar på alla transaktioner i samhället och det är inte självklart att högre inkomstskatter ger högre totala inkomster till staten.
Jobbskatteavdraget är ett exempel.
Jobbskatteavdraget kostar nu ca 140 miljarder per år. Jag skulle hellre sett en stor del av det gå till t.ex fler anställda inom skola vård och omsorg, samt polisen. Det hade ju då också resulterat i mer pengar till folk som kunde handla mer. För varje peng staten satsar på offentligt sektor går ju en rätt stor del tillbaka i form av arbetsgivaravgift, inkomstskatt och sen moms när det konsumeras. Jobbskatteavdraget har alltså kostat mer än det dubbla av vad bränsleskatten drar in.. Men att vi skulle förlora hela inkomsten från bränsleskatten skulle tydligen vara katastrof och "pengarna ska in".
#1316866
ICEnow skrev: tor 16 maj 2019, 09:09 sitter på tåget igen och fungerar...

Någon skrev att bilarna för 30 år sedan drog över 1 liter/mil och idag hälften. Så det blir samma kostnad nu som då att köra.

Totalt fel. Mina bilar då SAAB 99, Kadett, Ascona, Golf, 340, Passat, Escort kombi, Mazda 626 osv. drog omkring 0,8 l/mil. Har kvar körboken där allt står med. Har dragit av för felvisningen på trippmätaren som ofta visar några % för mycket. Escort kombi drog till och med 0,73 l/mil. Hade också en kort tid en urstark 240 på 115 hk, men den drog omkring en liter och var helt kass på vintern så jag sålde den, enda undantaget på bil som drog mycket. Mazda 626 hade gått 18.000 mil när jag köpte den. Höll till 36.000 mil innan den var för dyr att reparera. Saab 99 var en tidigare polisbil på 30.000 mil som jag körde till 40.000 mil innan den inte gick igenom besiktningen mer. Många av mina kollegor säger att bilarna går längre idag, men det håller jag inte med om. En släkting till mig hade en MB 123 och den var slut efter 55.000 mil

Idag drar en manuell framhjulsdriven bil som Passat 0,65 l/mil och jag har sett att de flesta andra bilar ligger på liknande förbrukning. Alltså vad bilen drar och inte vad det står i någon broschyr. Bilarna idag drar max 1,5 dl mindre än då.

Bensinpriset för 30 år sedan låg på exakt 10 kr/liter i dagens penningvärde och idag ligger bensinpriset på 16,80 kr/liter.
För 30 år sedan kostade det cirka 8 kr/mil att köra en vanlig bil. Och idag cirka 11 kr/mil.
Det blir nära på 40% dyrare idag per mil i bränslekostnad.

Sedan är servicen mycket dyrare idag. Förr kunde man lätt serva själv eller svänga in på en verkstad och få 1000 eller 1500 milsservice för 495 kr. Idag kostar service många tusen kr., spelar ingen roll att man bara behöver serva var 3000 mil. Dyrare ändå!
Kamrem kostar kanske 10.000 kr att byta idag. Förr kunde de göra det på servicen för en bråkdel av de pengarna. Eller byta framlampor. Kan kosta mer än 5000 kr för vissa bilar idag, Xenonlampor. För bytte man själv en H4:a på några minuter.

Sedan andrahandsvärdet för 30 år sedan fick man bra betalt för en fin beg. bil. Idag sjunker de som stenar. Hittar man en billig beg. bil så kommer chocken kanske att delarna kostar multum istället.


Alla bor inte i lägenhet i stan med kollektivtrafik, jobb och affärer runt hörnet!

De som bor längre ut på landet måste också kunna leva, skjutsa barn och utveckla sig osv. på liknande sätt som i städerna. Bilen är deras buss eller tunnelbana..
+1 ;-) :-)
#1316868
ICEnow skrev: tor 16 maj 2019, 14:39
Mabuse skrev: tor 16 maj 2019, 12:52
joel80 skrev:Vi är så jävla körda... överlever vi kommer man se tillbaka på oss som dom värsta idioterna i planetens historia.
Detta sammanfattar min uppfattning också. Och den blir ännu tydligare när jag läser många inlägg i denna tråd.
Vill jag ha billigare bensin? Javisst! Till vilket pris? Det är ju också något att tänka på.
Vill vi ha guld eller gröna skogar?

Ni som har barn/barnbarn , vad för värld vill ni lämna till dem? Jag har inga ungar och tänker inte skaffa några; jag skiter i vad för värld vi lämnar till nästa generation. Men om "ni" gör ert bästa kan jag ju dra mitt strå till stacken också. Så mycket kostar det ändå inte.
Men bensinen behöver ju inte vara från fossil råvara. Staten och politikerna och FN har haft 30 år (innan dess fanns inte debatten) på sig att få fram biologisk baserad bensin som man har råd att köpa för en billig slant. Men de gör ju inte ett jäkla skit åt det bara massor av tomt snack om att vi ska... och bla bla bla... , utan istället lägger de bördan på vanligt folk som tvingas betala fläsk för fossilbensin eller köpa dyra och kassa el-bilar eller meningslösa hybridbilar eller sälja etanol till högre milkostnad än bensin. Och förbjuda (kanske) dieselbilar.

Idioter är de. Tänk om vi hade en lika stark person som Donald Trump som FN chef, fast en Trump i antifossil-utförande istället, då skulle det banne mig hända något.
Håller med dig, förutom det sista om Trump ;-) ;-)
#1316869
helgonet1 skrev:
ICEnow skrev: tor 16 maj 2019, 09:09 sitter på tåget igen och fungerar...

Någon skrev att bilarna för 30 år sedan drog över 1 liter/mil och idag hälften. Så det blir samma kostnad nu som då att köra.

Totalt fel. Mina bilar då SAAB 99, Kadett, Ascona, Golf, 340, Passat, Escort kombi, Mazda 626 osv. drog omkring 0,8 l/mil. Har kvar körboken där allt står med. Har dragit av för felvisningen på trippmätaren som ofta visar några % för mycket. Escort kombi drog till och med 0,73 l/mil. Hade också en kort tid en urstark 240 på 115 hk, men den drog omkring en liter och var helt kass på vintern så jag sålde den, enda undantaget på bil som drog mycket. Mazda 626 hade gått 18.000 mil när jag köpte den. Höll till 36.000 mil innan den var för dyr att reparera. Saab 99 var en tidigare polisbil på 30.000 mil som jag körde till 40.000 mil innan den inte gick igenom besiktningen mer. Många av mina kollegor säger att bilarna går längre idag, men det håller jag inte med om. En släkting till mig hade en MB 123 och den var slut efter 55.000 mil

Idag drar en manuell framhjulsdriven bil som Passat 0,65 l/mil och jag har sett att de flesta andra bilar ligger på liknande förbrukning. Alltså vad bilen drar och inte vad det står i någon broschyr. Bilarna idag drar max 1,5 dl mindre än då.

Bensinpriset för 30 år sedan låg på exakt 10 kr/liter i dagens penningvärde och idag ligger bensinpriset på 16,80 kr/liter.
För 30 år sedan kostade det cirka 8 kr/mil att köra en vanlig bil. Och idag cirka 11 kr/mil.
Det blir nära på 40% dyrare idag per mil i bränslekostnad.

Sedan är servicen mycket dyrare idag. Förr kunde man lätt serva själv eller svänga in på en verkstad och få 1000 eller 1500 milsservice för 495 kr. Idag kostar service många tusen kr., spelar ingen roll att man bara behöver serva var 3000 mil. Dyrare ändå!
Kamrem kostar kanske 10.000 kr att byta idag. Förr kunde de göra det på servicen för en bråkdel av de pengarna. Eller byta framlampor. Kan kosta mer än 5000 kr för vissa bilar idag, Xenonlampor. För bytte man själv en H4:a på några minuter.

Sedan andrahandsvärdet för 30 år sedan fick man bra betalt för en fin beg. bil. Idag sjunker de som stenar. Hittar man en billig beg. bil så kommer chocken kanske att delarna kostar multum istället.


Alla bor inte i lägenhet i stan med kollektivtrafik, jobb och affärer runt hörnet!

De som bor längre ut på landet måste också kunna leva, skjutsa barn och utveckla sig osv. på liknande sätt som i städerna. Bilen är deras buss eller tunnelbana..
+1 ;-) :-)
Fast då vi har så pass bra mycket billigare boende är stadsborna finns det ofta mer pengar över efter man betalat boendekostnaderna. I Stockholm t.ex går en väldigt stor del av invånarnas disponibla inkomst till just boende. En av anledningarna till att jag flyttade.

Det är olika för och nackdelar ekonomiskt för båda sidorna.
#1316874
joel80 skrev:
Fjonsson skrev:Vad som har större betydelse är vad du gör med pengarna du slipper betala i bränsleskatt. Om du konsumerar går 25% i moms. Köper du en tjänst går ytterligare pengar tillbaka till statskassan i form av löneskatter. Staten tjänar pengar på alla transaktioner i samhället och det är inte självklart att högre inkomstskatter ger högre totala inkomster till staten.
Jobbskatteavdraget är ett exempel.
Jobbskatteavdraget kostar nu ca 140 miljarder per år. Jag skulle hellre sett en stor del av det gå till t.ex fler anställda inom skola vård och omsorg, samt polisen. Det hade ju då också resulterat i mer pengar till folk som kunde handla mer. För varje peng staten satsar på offentligt sektor går ju en rätt stor del tillbaka i form av arbetsgivaravgift, inkomstskatt och sen moms när det konsumeras. Jobbskatteavdraget har alltså kostat mer än det dubbla av vad bränsleskatten drar in.. Men att vi skulle förlora hela inkomsten från bränsleskatten skulle tydligen vara katastrof och "pengarna ska in".
Bra att du greppar att staten får inkomster på att pengar roterar i samhället. Samma sak händer när skatten på arbete sänks.
Staten får tillbaka pengarna genom konsumtionsskatter och löneskatte beroende på ökad finansiell aktivitet samtidigt som det stimulerar till högre inkomster.

Statens inkomster har inte sjunkit i takt med att jobbskatteavdragen införts.
Det är ju även anledningen till att vi fortfarande har dom trots att vi är inne på andra mandatperioden för sossarna. Man har helt enkelt inte råd med den inbromsning som hade blivit ett resultat av återställda löneskatter till 2005 års nivå
#1316879
Det är svårare att höja skatten än att sänka den, även om det påverkat mycket samhälls-service. Säg den som inte klagar på att det blivit sämre skola... sämre vård... sämre säkerhet.. sämre ungdomsverksamhet... Klart det har då skatten per person minskat. Att totala inkomsterna inte minskat lika mycket beror dels på att vi när borgarna tog över var på väg in i en högkonjunktur, dels att mängden människor i arbete ökat, vilket är helt naturligt med ökande befolkning och stora grupper ungdomar som kommer ut på arbetsmarknaden.
Även invandringen ökar statens intäkter, även fast det även ökar utgifter. Men på samma sätt där kommer mycket av de satsade kronorna tillbaka till staten.

Vi har lägre skatt idag.
Vi har lägre samhällsservice idag.

Oavsett vad man tycker om det, alltså om det är värt lägre skatter eller inte, så är det väl två saker som är svåra att säga emot?
#1316891
joel80 skrev:Det är svårare att höja skatten än att sänka den, även om det påverkat mycket samhälls-service. Säg den som inte klagar på att det blivit sämre skola... sämre vård... sämre säkerhet.. sämre ungdomsverksamhet... Klart det har då skatten per person minskat.
En sån där systemkollapsare till. Vanligtvis har dom inte ens läst budgeten från den egna kommunen innan det fastslås att samhällsservicen blivit sämre. I vissa fall finns det betydligt högre förväntningar. Det vanliga är dock att både kostnader och anslag ökar utan att servicen ökar.
#1316900
Jag menar verkligen inte att vi har systemkollaps. Långt ifrån. Men vi har en försämrad samhällsservice idag mot för 2005.

Även länder med sämre service fungerar utan kolapps. Där beror servicen man får mer på den egna plånboken. Det är åt ert hållet vi är på väg.. Inte mot kollaps.
#1316906
Nu vet jag ju inte var du bor och visst finns det bristfälligt skötta kommuner men vilken samhällsservice är det du upplever som försämrad?

Vilket land med högre skattetryck ser du som ett föredöme när det gäller samhällsservice?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 22
Vad har ni gjort för eran Volvo idag?

DDBD6F58-11CB-48BB-B029-D9EED639954A.jpeg Det bl[…]

Abs styrenhet s80 99a

Sista svaret i tråden är nästan 10[…]

V60 eller V90?

Hade nog varit lättare för mig med likv&[…]

VDASH

Löste sig när jag kopplade in adaptern m[…]