Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1315838
Visst höjningarna just nu beror på andra orsaker än skatten, MEN hade regeringen gett fan i att föra in indexhöjning med automatik 2017 så hade det inte blivit så kännbart. Såg att vår finansminister försvarade sig med att det är inte vårt fel med dagens bränslepris.

Nu är jag visserligen med i upproret, men tror det har föga effekt . Beslutsfattarna skiter fullständigt i om soppan går upp några kronor, bara fickpengar för dessa individer, så deras lidande är noll.
#1315839
Micce1980 skrev: fre 10 maj 2019, 22:08 Just nu tankar jag inte så mycket heller men passar på när jag ser en mack och det ligger under 16kr/L och i sommar besöker jag Livigno med bilen så lär tanka bilen full där med :-)
Är det bra pris där?
Jag kommer förmodligen hamna öster om stöveln även i år, där är det fina priser på innehållet i pumparna :-)
#1315842
SBergdahl skrev: tor 09 maj 2019, 14:10
vjohnj skrev: tor 09 maj 2019, 13:34 Ärligt så fattar jag inte varför ens ha såna saker som detta "upproret" visste inte alla vad som skulle väntas *innan* valet?
Oljepriset har än så länge större påverkan än de politiska besluten senaste åren haft..

Förra sommarn betalade jag 20+ kr litern i Italien. Där tjänar de dessutom mycket mindre än oss. Men de kör mycket mindre bilar i snitt också..
20kr+ i italien förra sommaren? För vad? Vanlig bensin? Jag var i italien tre veckor i juli och tankade för ungefär som hemma. Var tankade du?
#1315844
Jag föreslår att underskott av kapital kan bli offentliga uppgifter om man ansöker om ränteavdrag. Kanske blir det lite svårare för storstadsbor att hånle åt glesbygdsbor när det står klart att dom är belånade upp över öronen. Jag tror faktiskt det skulle dämpa lånefesten.
#1315850
Derank skrev: fre 10 maj 2019, 20:46 Att det ska vara så svårt för folk att fatta:

För knappt 30 år sedan sprängde bensinpriset femkronorsvallen. Dagen pris på närmare 17 kronor litern motsvarade 10:50 kronor 1990, enligt SCB. Med hänsyn till inflationen har alltså literpriset bara stigit med 5–6 kronor litern på 30 år. Och enligt bilbranschen drar en genomsnittlig bil i dag bara drygt hälften så mycket bränsle som dåtidens bilar. Så summa summarum: Att köra sin bil är ungefär lika dyrt eller billigt som tidigare, trots det rekordhöga drivmedelspriset.

Och där kom den. :bored:
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1315851
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: fre 10 maj 2019, 22:08 Just nu tankar jag inte så mycket heller men passar på när jag ser en mack och det ligger under 16kr/L och i sommar besöker jag Livigno med bilen så lär tanka bilen full där med :-)
Är det bra pris där?
Jag kommer förmodligen hamna öster om stöveln även i år, där är det fina priser på innehållet i pumparna :-)
Vad jag vet ska den väl vara helt eller i princip skattebefriad där. Egentligen är det ju peanuts i sammanhanget när man kör en 250 mil eller mer i stöten några gånger om året men det vore ju samt att inte fylla upp :) Jo du brukar ju dra ihop em j-a massa mil på kort tid dessutom =)
#1315854
Spelar inte så stor roll om alla börjar köra elbil istället, staten vill ha in sin skatt och kommer bara hitta på nån ny fordonsskatt och högre elavgifter.
Miljön är bara ett slagträ i debatten för att vi ska ha dåligt samvete, men efter att jag sett hur dom bränner sopor i Afrika känner jag noll skuld.
Nästa miljöskandal blir lithium men det går bra så länge vi har fattiga länder att dumpa vårt skit på :mad:
#1315916
såg en lista över bränslepriser,på 160 länder. Fanns 6 länder som var dyrare än Sverige. Å andra sidan spelar det ingen roll vad bränslet kostar i andra länder. Det gäller ju i Sverige. Det är här vi betalar för bränslet. Jag tycker också att det är för dyrt,fast det påverkar inte mig så mycket. Kör så lite mil per år
#1315917
Robban75 skrev: lör 11 maj 2019, 01:03 Spelar inte så stor roll om alla börjar köra elbil istället, staten vill ha in sin skatt och kommer bara hitta på nån ny fordonsskatt och högre elavgifter.
Miljön är bara ett slagträ i debatten för att vi ska ha dåligt samvete, men efter att jag sett hur dom bränner sopor i Afrika känner jag noll skuld.
Nästa miljöskandal blir lithium men det går bra så länge vi har fattiga länder att dumpa vårt skit på :mad:
När staten lurat tillräckligt många att köpa elbil,så fixar dom en skatt. Så det blir ungefär lika dyrt som att köra fossilbil
#1315947
Robban75 skrev:Spelar inte så stor roll om alla börjar köra elbil istället, staten vill ha in sin skatt och kommer bara hitta på nån ny fordonsskatt och högre elavgifter.
Miljön är bara ett slagträ i debatten för att vi ska ha dåligt samvete, men efter att jag sett hur dom bränner sopor i Afrika känner jag noll skuld.
Nästa miljöskandal blir lithium men det går bra så länge vi har fattiga länder att dumpa vårt skit på :mad:
Det är i viss mån dina sopor dom bränner i fattiga länder.. så nog ska du/vi allt ha lite skuld där också, även om du inte vill. Det är så nära total kollaps i många ekosystem och vi är på väg in i (eller redan inne i) en massutrotning som aldrig förut gått så fort som nu, där vi själva också verkar vara den utlösande faktorn. Allt gubbgnäll om att bensinpriset är för högt kommer bli hela mänsklighetens fall. Ingen är kopplad rätt(evolutionärt) för att hantera sånna globala katastrofer utan det är bara dom direkta farorna som man kan ta på eller känner är riktigt nära som verkar bita... och de som överlever nått sånt verkar också snabbt kunna glömma.

Vi är så jävla körda... överlever vi kommer man se tillbaka på oss som dom värsta idioterna i planetens historia.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]