- fre 24 maj 2019, 09:04
#1318169
Allt beoro ju vad man jämför med, man bör väl jämföra saker som är rätt lika tex diesel-diesel, . Grannen som har taxifirma brukar bokföra det mesta som en sifferräv.
På 90-talet körde de 850 bilar med TDI Diesel som taxibilar och det låg aldrig över 0.6 l/mil. 0.58 tror jag var medlet för firman, med nya volvodiesel bilar idag så ligger han på 0.61 i medel så han ser i alla fall ingen halvering.
Mer Säkerhetsutrustning, lägre kompression för att minska utslppen, mer EGR, 3-vägs Kalaysator, partikelfilter, AdBlue osv gör ju att man inte lyckas pressa ned förbrukningen så mycket.
Hade man byggt en ny diesel som TDIn helt utan avgasrening idag hade man nog fasiken kunnat halvera förbrukningen mot då, men vem skulle vilja ha en sådan utsläppare...
På 90-talet körde de 850 bilar med TDI Diesel som taxibilar och det låg aldrig över 0.6 l/mil. 0.58 tror jag var medlet för firman, med nya volvodiesel bilar idag så ligger han på 0.61 i medel så han ser i alla fall ingen halvering.
Mer Säkerhetsutrustning, lägre kompression för att minska utslppen, mer EGR, 3-vägs Kalaysator, partikelfilter, AdBlue osv gör ju att man inte lyckas pressa ned förbrukningen så mycket.
Hade man byggt en ny diesel som TDIn helt utan avgasrening idag hade man nog fasiken kunnat halvera förbrukningen mot då, men vem skulle vilja ha en sådan utsläppare...
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.