Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1318169
Allt beoro ju vad man jämför med, man bör väl jämföra saker som är rätt lika tex diesel-diesel, . Grannen som har taxifirma brukar bokföra det mesta som en sifferräv.

På 90-talet körde de 850 bilar med TDI Diesel som taxibilar och det låg aldrig över 0.6 l/mil. 0.58 tror jag var medlet för firman, med nya volvodiesel bilar idag så ligger han på 0.61 i medel så han ser i alla fall ingen halvering.

Mer Säkerhetsutrustning, lägre kompression för att minska utslppen, mer EGR, 3-vägs Kalaysator, partikelfilter, AdBlue osv gör ju att man inte lyckas pressa ned förbrukningen så mycket.

Hade man byggt en ny diesel som TDIn helt utan avgasrening idag hade man nog fasiken kunnat halvera förbrukningen mot då, men vem skulle vilja ha en sådan utsläppare...
#1318178
Sen behöver man ju också om man jämför inte heller gå enbart på sig själv när det gäller bil. Den bil man hade för 20-30 år sen var kanske inte alls lika stor eller stark som den man har idag?
Trots dubbla antal hästar och mycket större bagage har många lägre förbrukning.. Men skulle man ha nått motsvarande det man körde för 20 år sen hade förbrukningen säkert varit lägre.
#1318182
joel80 skrev: fre 24 maj 2019, 09:38 Sen behöver man ju också om man jämför inte heller gå enbart på sig själv när det gäller bil.
Det var precis därför jag tog taxibilarna som exempel istället för min egen bil. De är ju rätt jämförbara kombibilar han rullar i dag mot vad han hade på 90-talet. Vare sig storlek eller prestanda har ökat nämvärt i hans bilflotta, alla är diesel och förbrukningeh är oförändrad sedan 90-talet. Eftersom detta inte är Stockholm så är ju sifforna föhålladevis låga för att vara taxi, både för nuvarande och för 90-talets körning i hans firma, men det förklaras av det är en del landsväg och inte bara köring i centrum.

Som du säger man kan ju inte jämföra en 142a mot en XC90 idag.
#1318186
Var ett svar till Storfot inte en reaktion på ditt inlägg.. Jag borde citerar.

Taci har kört diesel längre än de flesta. Där blir nog skillnaden som du säger mindre.
#1318199
Vet inte om 0,52 och 0,6 är en obefintlig skillnad när man även väger in vilket arbete som utförs...
Det fick ju dessutom offra många andra egenskaper om man ville köra diesel på 90-talet. Det var därför bara taxi (och åkeribranschen) gjorde det...
#1318203
En del i de lägre skillnaderna på diesel är väl också för att regler kring lokala utsläpp (partiklar etc) blivit hårdare och där t.ex partikelfilter som tar bort en del av det samtidigt också drar lite mer bränsle?

Samma sak kanske man råkat ut för senaste åren där man ibland blivit tvungna att sätta partikelfilter även på bensinbilar för att de ska klara gränsvärdena?
#1318219
Fjonsson skrev:
Derank skrev: tor 23 maj 2019, 21:29 jag har tom lägre boendekostnad idag än i min första 1 för 230år sedan, i 1an hade jag en hyra på 1600sek och en månadslön på 6800sek, idag har jag en 3a med en hyra på 4700sek och en månadslön på 30,000
Vad är ingångslönen på ditt jobb idag då? Strax under 20'?
Vet faktiskt inte, snittet i Sverige kanske ligger runt 22k folk här pratar sällan om sin lön det är nog bara jag.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1318221
Fjonsson skrev: fre 24 maj 2019, 11:03 Vet inte om 0,52 och 0,6 är en obefintlig skillnad när man även väger in vilket arbete som utförs...
Det fick ju dessutom offra många andra egenskaper om man ville köra diesel på 90-talet. Det var därför bara taxi (och åkeribranschen) gjorde det...
Det var väl mycket den höga årsskatten som gjorde att bara taxi och åkeri körde diesel på den tiden för det krävdes sjukt många mil innan det blev lönsamt.

Jo, hans förbrukning på taxiflottan har har ju gått upp den del på 20 år.

Hela den ökningen kan inte förklaras av att bilarna har fått så grymt mycket mer prestanda för en 850 med den turboladdade TDI motorn är inte så långt ifrån mot de D3 och D4 han har idag. Inte är de nya bilarn så våldsamt mycket större heller.

Det nog mer att nya bilar är våldsamt mycket tyngre pga all isolering och säkerhetsfunktioner vilket så klart drar bränsle att dra fram. Sen gör ju all avgasrening (EGR,KAT,DPF,SCR,LNT, osv) också att förbrukningen drar iväg.

Men frågan kvarstår. Vad skulle han välja för bilar idag istället som skulle halvera hans förbrukning på flottan istället för att öka den som det har gjort nu, Vad skulle han köra med för bilar om hans flotta skulle dra 0.25-0.30 liter när de kör taxi i verkliga livet och samtidigt rymmer lika mycket som en 855 kombi. (Ja det blir väl en elbil då eller) annars är det svårt tycker jag att halvera förbrukningen som tillverkarnas siffor lovar.. En stor del av glädjesifforna var ju tillverkarnas fifflande med specialodeller under certifieringen, med lättrulland specialdäck, alla hjälpsystem urkopplade, tejpade skarar och luftintag, lösa hjullager ja det fanns väldig läng lista med knep förutom VWs fusk.

PS Vad kommer hända nu när vi börjar mäta med den hårdare WLTP normen och förbrukningen hoppar upp 22% Kommer statestiken säga att just nu blev alla bilar helt plötsligt 22% törstigare? DS
#1318233
Han skulle kanske kunna gå ner en bilstorlek? Bilmodeller växer. En 850 och v90 är inte jämförbara. Jag kör som sagt en s90 -18 som vid blandad körning men slagsida mot landsväg drar precis över 0,5 räknat vid pumpen. Jag tycker det är bra för en så stor bil.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 22

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]