Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1318382
Intressant inlägg i debatten.. Enligt deras uträkningar sponsrar samhället idag varje liter med runt 20kr och om fossila bränslen skulle betala för sitt eget skulle priset behöva vara 37kr/liter.

https://www.op.se/artikel/debatt/debatt ... a-branslen
"Att binda koldioxid från en liter fossilt bränsle motsvarar en extra punktskatt på 13 kronor.

Enligt en studie från IVL var sjukvårdens kostnad för luftföroreningar 2015 hela 56 miljarder kronor, koldioxidskatten drog in 32 miljarder. Till kostnaderna kan skador på skog och grödor, extra erosion på infrastruktur och byggnader, samt kalkningsinsatser i marker och vattendrag adderas."




Blir nog lite svårt att få igenom nått sånt. Men undrar hur nära dom är i beräkningarna av hur mycket utsläppen kostar samhället.
#1318383
Man undrar ju hur mycket skit, deras tramsande släpper ut ?

Sluta förfölja vanliga människor som försöker få ihop livspusslet. Ställ krav på biltillverkare, släpper era bilar ut mer än xx så får ni inte sälja dessa bilar i Sverige, skulle alla länder resonera så skulle utsläppen se annorlunda ut. Det har ju rent krasst inte hänt något med motorerna sedan 1800 talet. Med tanke på all annan utveckling som hänt på jorden.....
#1318384
joel80 skrev: lör 25 maj 2019, 09:41 Intressant inlägg i debatten.. Enligt deras uträkningar sponsrar samhället idag varje liter med runt 20kr och om fossila bränslen skulle betala för sitt eget skulle priset behöva vara 37kr/liter.

https://www.op.se/artikel/debatt/debatt ... a-branslen
"Att binda koldioxid från en liter fossilt bränsle motsvarar en extra punktskatt på 13 kronor.

Enligt en studie från IVL var sjukvårdens kostnad för luftföroreningar 2015 hela 56 miljarder kronor, koldioxidskatten drog in 32 miljarder. Till kostnaderna kan skador på skog och grödor, extra erosion på infrastruktur och byggnader, samt kalkningsinsatser i marker och vattendrag adderas."




Blir nog lite svårt att få igenom nått sånt. Men undrar hur nära dom är i beräkningarna av hur mycket utsläppen kostar samhället.
Men visst skulle dom kunna hitta nån krona som som alla dessa transporter eventuellt skulle kunna vidra med som inkomst? Om dom letar riktigt noga.
#1318394
gubbstrutt skrev:Jag undrar över hur många av er som är med i denna tråd. Har skrivigt på protesten. Tråden handlar väl om det från början har jag för mig. Som sagt undrar bara lite och ingen behöver svara på min fråga om man inte vill. Det är helt ok för mig.
Jag Har inte skrivit på,

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1318425
joel80 skrev: lör 25 maj 2019, 09:41 Intressant inlägg i debatten.. Enligt deras uträkningar sponsrar samhället idag varje liter med runt 20kr och om fossila bränslen skulle betala för sitt eget skulle priset behöva vara 37kr/liter.

https://www.op.se/artikel/debatt/debatt ... a-branslen
"Att binda koldioxid från en liter fossilt bränsle motsvarar en extra punktskatt på 13 kronor.

Enligt en studie från IVL var sjukvårdens kostnad för luftföroreningar 2015 hela 56 miljarder kronor, koldioxidskatten drog in 32 miljarder. Till kostnaderna kan skador på skog och grödor, extra erosion på infrastruktur och byggnader, samt kalkningsinsatser i marker och vattendrag adderas."

Blir nog lite svårt att få igenom nått sånt. Men undrar hur nära dom är i beräkningarna av hur mycket utsläppen kostar samhället.
Har du funderat på vad som ligger i andra vågskålen? Om vi slutade med att använda fossila bränslen i morgon skulle 3 till 3,5 miljarder människor dö inom ett år då vi i dagsläget inte kan odla, transportera, bevattna, kyla, lagra och tillaga föda till jordens befolkning, även sjukvård och annat livsviktigt stannar utan energin vi får från fossila bränslen.

Jag hatar alla sådana där populistiska idiotstudier utan verklighetsförankring, man räknar bara minus på de som skadas av utsläppen men glömmer passande nog att det håller 10 miljarder människor vid liv men det är tydligen inte värt ett enda öre i deras ögon.

Vad är sammhällskostnaderna för 3 miljarder döda av svält på ett år om direkt slutar använda fossila bränslen.
#1318433
Det är inte jag som står bakom artikeln VolvoB20. Den är intressant för att se hur andra tänker. Jag håller med dig om att många samhällsfunktioner idag är beroende av fossila bränslen och att man skulle få enorma problem om man drastiskt höjde priset till det dom skriver om.

Men samtidigt är jag lite inne på att på samma sätt som jag tycker det är vettigt att t.ex cigaretter har hög skatt för att delvis betala för de kostnader det innebär inom sjukvården ska andra saker som kan kosta vårt samhälle också beskattas hårt. Men, det behöver finnas alternativ för samhällsviktiga funktioner innan man kan införa något sånt. Så idag ser jag det precis som dig att det skulle kunna orsaka skada i t.ex livsmedelsförsörjningen om man dubblerade priset i ett slag.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 22

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]