Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1316088
MickeM skrev:Man inbillar sig (på riktigt) att miljön ska bli bättre av att man betalar dyrt för det man av samhället TVINGAS fara till.
Människor i egen ekonomisk bubbla inbillar sig också att "Det är ju bara att köpa er nya elbilar, så är det inget problem med bränslepriset längre.
Precis som om kreti och pleti kan slänga upp runt 7-800.000kr på TVÅ elbilar bara så där.
Man kan sällan amortera det, trots 0kr i bränsleräkning.
Jag ser mig inte som någon som har det speciellt bra ställt även om jag inte är fattig. Min årslön har dock alltid varit under 300k och sambons gick precis över det förra året.
Två ungar som kostar pengar också..
Vår V60 köpte vi för 200k med dryga 100k i avbetalning. Den är avbetald.
Elbilen är på privatleasing för 3000kr/månad. Räknar med ytterligare 12000kr vid inlämnande för övermil... alltså 1000kr/månad extra då jag kör mest med den. Blir nog minst 2500 mil. Volvon rullar ca 1000mil.
Av dom 4000kr/mån andrabilen kostar spar vi in drygt 2000kr/mån på bränsle. Och jag får 18,50kr milen för det jag kör i tjänsten vilket är det mesta.. Så ca 3000kr/mån där. Ekonomiskt är elbilen en av de bättre affärer jag gjort senaste åren.
Fullt medveten om att många har sämre ställt en mig, men också att både medel och medianlönen i Sverige är högre än vad vi har.
MickeM, håller i övrigt med dig om att det är andra enorma utmaningar också. Speciellt vårat sätt att konsumera och hur vi vant oss av att ha tillgång till t.ex alla livsmedel året om.
När lastbilar möter varandra på bron över mot danmark där den ena fraktar svensk mjölk till Tyskland och den andra tysk mjölk tlll Sverige är det nått som är rejält fel. Men delvis hjälper ju faktiskt högre drivmedelspriser där. Om frakter blir dyrare minskar det, samt kostar extra om man väl måste ha nått långt bortifrån.
#1316090
joel80 skrev:
MickeM skrev:Man inbillar sig (på riktigt) att miljön ska bli bättre av att man betalar dyrt för det man av samhället TVINGAS fara till.
Människor i egen ekonomisk bubbla inbillar sig också att "Det är ju bara att köpa er nya elbilar, så är det inget problem med bränslepriset längre.
Precis som om kreti och pleti kan slänga upp runt 7-800.000kr på TVÅ elbilar bara så där.
Man kan sällan amortera det, trots 0kr i bränsleräkning.
Jag ser mig inte som någon som har det speciellt bra ställt även om jag inte är fattig. Min årslön har dock alltid varit under 300k och sambons gick precis över det förra året.
Två ungar som kostar pengar också..
Vår V60 köpte vi för 200k med dryga 100k i avbetalning. Den är avbetald.
Elbilen är på privatleasing för 3000kr/månad. Räknar med ytterligare 12000kr vid inlämnande för övermil... alltså 1000kr/månad extra då jag kör mest med den. Blir nog minst 2500 mil. Volvon rullar ca 1000mil.
Av dom 4000kr/mån andrabilen kostar spar vi in drygt 2000kr/mån på bränsle. Och jag får 18,50kr milen för det jag kör i tjänsten vilket är det mesta.. Så ca 3000kr/mån där. Ekonomiskt är elbilen en av de bättre affärer jag gjort senaste åren.
Fullt medveten om att många har sämre ställt en mig, men också att både medel och medianlönen i Sverige är högre än vad vi har.
MickeM, håller i övrigt med dig om att det är andra enorma utmaningar också. Speciellt vårat sätt att konsumera och hur vi vant oss av att ha tillgång till t.ex alla livsmedel året om.
När lastbilar möter varandra på bron över mot danmark där den ena fraktar svensk mjölk till Tyskland och den andra tysk mjölk tlll Sverige är det nått som är rejält fel. Men delvis hjälper ju faktiskt högre drivmedelspriser där. Om frakter blir dyrare minskar det, samt kostar extra om man väl måste ha nått långt bortifrån.
Håller med dig om att konsumtionen är galen, men att det skulle minska pga högre skattetryck i Sverige är väl ytterst tveksamt. Få svenska bilar som trafikerar kontinenten och som faktiskt påverkas av våra drivmedelsskatter. Håller med dig i övrigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1316132
Det är ju ett tveeggad svärd. Att göra transporter mycket dyrare kan ju självklart göra att massor med "onödiga trasnporter" slutar att existera och man iställer går över till att producera lokalt och nära.

Men det finns ju alltid risken att transformationen till närproducerat inte allltd sker utan det blir neddragningar istället. Om tex företaget jag jobbar på inte kan vara kvar utanför Stockholm längre pga transportkostanden så återstår ju bara att lägga ned företaget eller flytta till Stockholm, Förtaget säjer ju globalt och kan vi inte transportera så blir det svårt för den lokala marknaden räcker ju inte till.

Du sitter väl i samma sits som mig Joel. Du brukar ju skriva att du kör nästan 3000 mil i tjänsten varje år. Vad händer med dig om det blir tokdyrt att transportera dig och man tar bort bilersättningen. Skulle det funka för dig att bara åka kommunalt och jobba hemifrån istället för att flänga runt på vägarna, eller ligger du illa till på samma sätt som mig och det
vore svårt för ditt jobb/företag om ni inte kan transportera effektivt, jag antar att dina 3000 mil per år inte är okynnsekörning utan behövs för att du ska kunna jobba effeketivt..
#1316192
joel80 skrev:Bensinpriset är nu högt för att svenska kronan är låg. (alltså största orsaken till senaste månadernas höjningar.)
Senaste månadernas höjning beror delvis på omvärldsfaktorer, ja. Men den absoluta prisnivån på bensin bestäms till den allra största delen av skatter. Som dessutom delvis höjs per automatik varje år. Att skylla på omvärldsfaktorerna som en stor orsak är att förvilla. Det är skattetrycket på bensin som är den största orsaken till nuvarande pris i absoluta tal. Bensinens pris exklusive skatter, avgifter samt moms är bara i storleksordningen ca 1/3 av priset till konsument. Om nu omvärldsfaktorerna är ett problem så finns det goda möjligheter för politiker att balansera detta med sänkt bensinskatt. Men som vi alla vet är det en helt annan diskussion.
#1316194
Fjonsson skrev:När jag lyssnar på klimatforskarna och vad dom hävdar är nödvändigt så drar jag slutsatsen att så drastiska förändringar som krävs inte är möjligt.
joel80 skrev:Det går inte att undvika att det blir rätt mycket problem, men det går ju att minska effekterna av det om man agerar skapligt snabbt.
I dag ökar man problemen genom att ensidigt och med en dåres envishet mota bort alternativ som faktiskt är goda dellösningar på klimatproblemet. Det gäller allt ifrån alternativa bilteknologier utöver batteribilar, alternativa bränslen för de redan existerande ICE-bilarna, kärnkraft för elenergiproduktion, mm. Det verkar faktiskt som att klimatproblemet inte är så stort som det framställs eftersom vissa politiker, ofta mp, är väldigt bestämda med att utesluta vissa saker som på allvar kunde hjälpa till i klimatomställningen. Jag anser att håller man på så här lite till så kommer trovärdigheten i klimatfrågan (i den mån den överhuvudtaget finns) att närma sig noll. Att ställa om utan nackdelar kommer inte att gå. Men vem ska välja vilka nackdelar som vi ska stå ut med? Ska det vara ideologiskt och känslomässigt styrt? Eller ska det baseras på råa fakta och avväganden genom matematiska riskanalyser? Eftersom vi alla tycker olika, så får man nog lägga känslorna och ideologi åt sidan.

Att bara planlöst höja skatter på t.ex. bensin är ingen lösning för klimatet om alternativen saknas. Det gäller i högsta grad för landsbygden. Man måste göra saker i rätt ordning och se till att beslut har verklighetsförankring. Innan en skatt används som styrmedel för att minska oönskade beteenden måste man se till att rimliga alternativ finns. Annars blir bara skatten en inkomstkälla, och beteendet som man ville skatta bort blir kvar.
#1316196
Jag kom att jämföra deklarationen om mänskliga rättigheter med det som Malin Wollin skrev i AB angående bensinupproret:
Malin Wollin skrev:"Det är inte en mänsklig rättighet att leva på landet."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nR ... nsinpriset

I deklarationen om de mänskliga rättigheterna står det att alla har rätt till fri rörlighet och bosättning inom gränserna för varje stat.
http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/ skrev: Universal Declaration of Human Rights
Article 13
1. Everyone has the right to freedom of movement and residence within the borders of each State.
2. Everyone has the right to leave any country, including his own, and to return to his country.
http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/ ... ns/eng.pdf

Faktum är att det inte är roligt längre. Det finns inga spärrar mot att sprida fake news nu för tiden...
#1316213
Nu kommer nya bensinupproret – vill höja priset

Kravet på sänkta bensinpriser är en fråga som engagerar hundratusentals personer.
Men växer nu en annan grupp fram – som vill göra tvärtom och höja priset för bensin.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo ... oja-priset
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 22

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]