Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1318277
En Model 3 som nu inte ens kostar 500k efter bonus bör ju kunna köras in skapligt fort... om den inte krånglar. Speciellt jobbigt för de som inte bor nära storstäderna. De uppe i norr har än så länge närmsta serviceverkstan i Norra Stockholm... Så som taxiägare skulle jag inte välja Tesla om jag hade mer än nån timmes resa till verkstan... gäller kanske alla märken.
Läste att nått stockholmsbolag beställt E-niro och Kona Electric.. Men hittar inte vilket. Tror dom körde för 020 eller Taxi Stockholm.
#1318291
Jag undrar över hur många av er som är med i denna tråd. Har skrivigt på protesten. Tråden handlar väl om det från början har jag för mig. Som sagt undrar bara lite och ingen behöver svara på min fråga om man inte vill. Det är helt ok för mig.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1318296
Många köper bil utifrån enstaka tillfällen för t.ex enstaka semesterresor. Så då kör man runt i en "för stor" bil resten av året som kanske drar 20% mer än den bil man egentligen skulle behöva för sin jobbpendling. Men argumenten är fortfarande "vi måste ha råd att ta oss till jobbet"... Inte "vi måste kunna packa massor med packning och skidor för vår fjällresa till stugan i Sälen."


Klart det är trist, men skulle man hitta en annan lösning på de få resorna kunde många ha mindre snålare bil.
#1318305
gubbstrutt skrev: fre 24 maj 2019, 19:43 Jag undrar över hur många av er som är med i denna tråd. Har skrivigt på protesten. Tråden handlar väl om det från början har jag för mig. Som sagt undrar bara lite och ingen behöver svara på min fråga om man inte vill. Det är helt ok för mig.
Jag blev inbjuden på Facebook och gick då in och läste i gruppen, tyvärr var det mycket personangrepp, politikerförakt och total sandlådenivå på snacket, så då vände jag om å struntade i att bli medlem..
#1318307
joel80 skrev: fre 24 maj 2019, 20:07 Många köper bil utifrån enstaka tillfällen för t.ex enstaka semesterresor. Så då kör man runt i en "för stor" bil resten av året som kanske drar 20% mer än den bil man egentligen skulle behöva för sin jobbpendling. Men argumenten är fortfarande "vi måste ha råd att ta oss till jobbet"... Inte "vi måste kunna packa massor med packning och skidor för vår fjällresa till stugan i Sälen."


Klart det är trist, men skulle man hitta en annan lösning på de få resorna kunde många ha mindre snålare bil.
Precis. Många köper bil med målet att bli självständig och slippa hyra, boka, reservera eller studera tidtabeller eller söka laddplatser när man ska ut och åka.
#1318317
Variosboy skrev: fre 24 maj 2019, 20:29
gubbstrutt skrev: fre 24 maj 2019, 19:43 Jag undrar över hur många av er som är med i denna tråd. Har skrivigt på protesten. Tråden handlar väl om det från början har jag för mig. Som sagt undrar bara lite och ingen behöver svara på min fråga om man inte vill. Det är helt ok för mig.
Jag blev inbjuden på Facebook och gick då in och läste i gruppen, tyvärr var det mycket personangrepp, politikerförakt och total sandlådenivå på snacket, så då vände jag om å struntade i att bli medlem..
Ok jag förstår din åsikt. Själv har jag avskaffat Facebook. För ca 1 år sedan. Tyckte det mest var skit.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1318325
Fjonsson skrev:
joel80 skrev: fre 24 maj 2019, 20:07 Många köper bil utifrån enstaka tillfällen för t.ex enstaka semesterresor. Så då kör man runt i en "för stor" bil resten av året som kanske drar 20% mer än den bil man egentligen skulle behöva för sin jobbpendling. Men argumenten är fortfarande "vi måste ha råd att ta oss till jobbet"... Inte "vi måste kunna packa massor med packning och skidor för vår fjällresa till stugan i Sälen."


Klart det är trist, men skulle man hitta en annan lösning på de få resorna kunde många ha mindre snålare bil.
Precis. Många köper bil med målet att bli självständig och slippa hyra, boka, reservera eller studera tidtabeller eller söka laddplatser när man ska ut och åka.
Men då får man väl också stå för det och inte börja gnälla på att man inte har råd att åka till jobbet... I sin alldeles för stora bil som man har för att man anpassar alla andra resor (till dyrare alternativ) för att man vill kunna åka på semester smidigt.
Och jag menar inte elbilar nu utan mindre bilar som finns tillgängliga för betydligt lägre pris.

Är less på gnället där väldigt många tar på sig allt för stor offerkofta. Visst.. Kritisera bensinpriset och att du hellre lägger pengar på annat, men är det verkligen så att folk lever på så taskiga marginaler kanske man får tänka om och ha en bil som går billigare som funkar lika bra 99% av tiden och lösa den där sista procenten på annat sätt. En höjning på 1kr i bensinpriset gör bara kring en hundring extra i månaden för någon som kör normalmycket (1300mil med en bil som drar ca 0.8l/milen)
Byter man till en bil som drar 0.7l/milen spar man istället över 100kr/månaden trots höjning på 1kr.

Ett annat alternativ för många är att helt enkelt börja köra lite saktare.. Typ bara hålla hastighetsgränsen för de som vanligtvis kör med moms. Där finns det massor att spara om man har det tajt med ekonomin. När jag sänkte hastigheten från normalt 125-130km/h på motorväg till kring 110km/h gick förbrukningen på min D3a ner med över 20%.
#1318329
Jag står inte med på någon lista. Däremot är jag beroende av bensin för min livskvalitet. Jag kör en för mig mycket speciell bil som inte kan ersättas av något nu känt alternativ. Bruksbilen skiter jag egentligen i vilket bränsle den går på bara den uppfyller mina behov vilket ingen elbil gör idag eller inom överskådlig framtid. Även om jag har råd att köra nästan 5000mil per år så skulle jag naturligtvis hellre se att jag kunde lägga pengar på annat och hoppas därför att bensinuppropet får effekt. Blir det tillräckligt stort kommer det påverka politiken.
#1318338
Fjonsson skrev: fre 24 maj 2019, 21:34 Jag står inte med på någon lista. Däremot är jag beroende av bensin för min livskvalitet. Jag kör en för mig mycket speciell bil som inte kan ersättas av något nu känt alternativ. Bruksbilen skiter jag egentligen i vilket bränsle den går på bara den uppfyller mina behov vilket ingen elbil gör idag eller inom överskådlig framtid. Även om jag har råd att köra nästan 5000mil per år så skulle jag naturligtvis hellre se att jag kunde lägga pengar på annat och hoppas därför att bensinuppropet får effekt. Blir det tillräckligt stort kommer det påverka politiken.
Törs man fråga vad det är för bil?. Du o jag verkar ju sitta i ungefär samma båt jag behöver bensin för vettiga slantar för jag ska kunna uppehålla min livskvalitet. Jag har ett mångårigt MC intresse. Jag är även bilintresserad.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 22

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]