MickeM skrev:Man inbillar sig (på riktigt) att miljön ska bli bättre av att man betalar dyrt för det man av samhället TVINGAS fara till.
Människor i egen ekonomisk bubbla inbillar sig också att "Det är ju bara att köpa er nya elbilar, så är det inget problem med bränslepriset längre.
Precis som om kreti och pleti kan slänga upp runt 7-800.000kr på TVÅ elbilar bara så där.
Man kan sällan amortera det, trots 0kr i bränsleräkning.
Jag ser mig inte som någon som har det speciellt bra ställt även om jag inte är fattig. Min årslön har dock alltid varit under 300k och sambons gick precis över det förra året.
Två ungar som kostar pengar också..
Vår V60 köpte vi för 200k med dryga 100k i avbetalning. Den är avbetald.
Elbilen är på privatleasing för 3000kr/månad. Räknar med ytterligare 12000kr vid inlämnande för övermil... alltså 1000kr/månad extra då jag kör mest med den. Blir nog minst 2500 mil. Volvon rullar ca 1000mil.
Av dom 4000kr/mån andrabilen kostar spar vi in drygt 2000kr/mån på bränsle. Och jag får 18,50kr milen för det jag kör i tjänsten vilket är det mesta.. Så ca 3000kr/mån där. Ekonomiskt är elbilen en av de bättre affärer jag gjort senaste åren.
Fullt medveten om att många har sämre ställt en mig, men också att både medel och medianlönen i Sverige är högre än vad vi har.
MickeM, håller i övrigt med dig om att det är andra enorma utmaningar också. Speciellt vårat sätt att konsumera och hur vi vant oss av att ha tillgång till t.ex alla livsmedel året om.
När lastbilar möter varandra på bron över mot danmark där den ena fraktar svensk mjölk till Tyskland och den andra tysk mjölk tlll Sverige är det nått som är rejält fel. Men delvis hjälper ju faktiskt högre drivmedelspriser där. Om frakter blir dyrare minskar det, samt kostar extra om man väl måste ha nått långt bortifrån.