Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1317582
Lucif3r skrev: Att tillåta alternativa bränslen, t ex E85, till äldre ICE-bilar skulle göra mycket, och skulle vara så löjligt enkelt att praktiskt genomföra. Dom som bestämmer behöver bara skriva under ett papper, och så kan alla med äldre bilar/motorer(med ev. mjuk/hårdvaruändring) genast lagligt tanka ett bränsle som ändå är bättre än ren bensin.
Häller med om att man borde tillåta konvertering, men det skulle kanske inte ha sån jättestor påverkar i slutänden... Vi har väl inte kapacitet att tillverka så mycket E85 utan att det går ut över odlingsmark eller behöver importeras mindre miljövänligt tillverkad E85? Var inte det en del av problemet som lite satte stopp för mer expandering E85 förra årtiondet?
#1317585
joel80 skrev:Häller med om att man borde tillåta konvertering, men det skulle kanske inte ha sån jättestor påverkar i slutänden... Vi har väl inte kapacitet att tillverka så mycket E85 utan att det går ut över odlingsmark eller behöver importeras mindre miljövänligt tillverkad E85? Var inte det en del av problemet som lite satte stopp för mer expandering E85 förra årtiondet?
Som vanligt skrotar man alternativen samma sekund dom inte anses kunna bli "globala".
Vilket var "miljövänligast"? Etanolen man inte tillverkade eller bensin/diesel man kört på istället sedan dess?
#1317593
Jag kör bara etanol i vår V60.. det går fortfarande utmärkt.. och i E10 har man dubblerat mängden etanol, vilket ju funkar utmärkt i minst alla bilar från senaste 10 åren.
Vore det inte effektivare att införa ett bränsle med säg 30% etanol. Även det klarar bensinbilarna. Det bränslet skulle dessutom bli billigare än bensin, och körsträckan skulle inte påverkas så mycket. Funderar lite på hur mycket etanol vi kan sälja innan det blir liknande problem med brasilien-import etc. Hur mycket etanol kan vi tillverka i Sverige? Just nu ligger vi på ca 30% såld etanol per år mot för toppåren kring 2011. (220k kubik 2011, 70k kubik 2018) https://spbi.se/statistik/volymer/
Så vi borde kunna gå upp en skaplig bit där innan det blir liknande problem som sist i allafall.

Och jag blir lite osäker, men är så att ombyggnad blir tillåtet från 1:a juli? Läste det här bl.a: https://www.unt.se/motor/nu-blir-etanol ... 10706.aspx
Fast tidigare har jag bara läst att det nu ligger som förslag från MP... kan UNT missuppfattat?

Etanolen "dog ut" lite när "miljödieselbilen" slog igenom. :/
#1317599
joel80 skrev:Vi har väl inte kapacitet att tillverka så mycket E85 utan att det går ut över odlingsmark eller behöver importeras mindre miljövänligt tillverkad E85?
Nu är jag visserligen inte helt insatt i hur E85 tillverkas och vilka ev. klimatpåverkningar det medför, men inte tusan kan det vara ett sämre alternativ än att borra upp den "lilla" olja som finns kvar och göra det till bränsle för att svenson ska kunna ta sig till affären?

Jag tror ingen påstår att E85 är en perfekt lösning, eller ens en långsiktslösning, men det är en början och ett starkt alternativ nu när vi "måste"(ett ord politiker tycker om att häva ur sig medans dom rullar tummarna) ställa om oss, utan att göra livet för dom på landsbyggden/mer fattiga till ett rent h-e som t ex ett rakt förbud mot bensin-motorer skulle göra.
Alla bensin-motorer kan, med mer eller mindre modifkation(oftasts mindre), köras på E85. E85 finns att tanka nästan överallt(t om i min lilla byhåla!), ändå är man tvingad att tanka bensin för att det är det bilen är reggad med, utan möjligthet att regga om...
Eller ok, inte riktigt sant... Är din bil max från -92? Great! byt motor och regga om den med E85. Är den nyare än 92? Great, byt motor, styrning, styrsystem, bromsar och hjulupphängning så kan du få regga den som ombyggt fordon, och då få den godkänd med E85. Vill du bara tanka E85 för att det är ett vettigt alternativ mot bensin? well f**k you, du måste tanka bensin för att vi säger så. :bored:

Min egen uppfattning är dock att dom inte tillåter det *än* därför att dom inte riktigt kan lista ut hur dom ska straffskatta E85 på ett smidigt sätt, när alla skulle börja tanka E85. För dom skulle ju förlora rätt mycket skattepengar på det sett till dagens bränslepriser.
#1317626
E85 kostar mer än olja så där behöver staten snarare "sponsra" lite för att det ska vara billigare än bensin.

När vi hade E85-boomen började det importeras rätt stora mängder E85 från Brasilien.. Själva transporten är väl inte så bra, men det värsta var väl att man där skövlsr regnskog för odlingsmark, och att sockerrör tränger undan ätbara grödor då det är mer pengar i etanol-branschen.

Lite såhär gick ju debatten kring Brasilien-etanolen då: https://www.svd.se/det-smutsiga-miljobranslet

Men så länge man kan öka produktionen av etanol utan att det blir värre konsekvenser än att fortsätta med bensin bör man självklar försöka öka användandet av Etanol.
Jag är som sagt också för att man ska få bygga om bilar, men tror samtidigt att vi kan få en snabbare ökning av användandet genom att precis som man gjort med HVO i diesel, blanda in större del i bensinen. Att köra med 20-30% i bilar utan ombyggnad funkar. Flera här på forumet kör med egen blandning där dom tankar upp till 50% etanol. Lite olika motorer klarar olika mängd utan att man märker det... Men alla motorer från typ 10 senaste åren klarar 20% utan påverkan som jag förstått.

Där skulle vi ju kanske rätt snabbt kunna byta ut en stor del bensin till etanol.
#1317636
Etanol är skattefri i dagsläget och ett bra alternativ om man vill vara miljövänlig på låg budget. Sålde nyligen min Saab 9-5 Biopower för 18 000kr så om man vill byta redan nu finns ju färdiga bilar till bra priser.

Milkostnaden är dock diesel svårslagen än på ett tag rent ekonomiskt.
#1317656
vjohnj skrev:
Mabuse skrev: fre 17 maj 2019, 12:35
ICEnow skrev: tor 16 maj 2019, 14:39 Tänk om vi hade en lika stark person som Donald Trump som FN chef
AAAAahahahahahahhaaaaa....

Där förlorade du all trovärdighet i mina ögon. Trump är en jävla mupp. Allt han har som president är vad de korrupta republikanska politikerna gagnas av att låta honom ha.

Covfefe
Ja alla kan väl inte gilla Jelena Ceausescu ;-) :-D
Seriöst? Var detta det bästa du har att komma med?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 22

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]