Dex skrev: ↑sön 19 maj 2019, 00:02
Bensinen har inte blivit mycket dyrare än förr om man räknar förhållande till inkomsterna. Tycker man det är dyrt att att köra bil. Så är alternativet köpa Elbil/Hybrid eller Dieselbil för att få ned kostnaden. För min del kan bränslet gå upp till 25kr/l eftersom jag kör diesel-panna. 12kr/mil är ok för min del om det hjälper miljön.
Hur menar du att dina pengar hjälper miljön?
Extremt lite går ju till miljöinsatser.
"Poängen" med dyrt bränsle ska ju vara att få folk att köra så lite som möjligt.
Men den effekten fungerar inte längre, eftersom man redan kör ett minimum med onödiga mil.
Andra "poängen" ska ju vara att pressa folk att välja bränslesnålare bilar.
Det fungerar dåligt i praktiken, då man måste ha bil för ytterligheterna.
Dvs dom gångerna man storhandlar, drar släp, osv.
Alternativ, kunde ju vara att ha flera bilar. Dvs en för 98% av färderna. Kan vara batteribil.
Och en stor fossil bil för dom sista 2%, men man ska ju skatta en massa pengar på en bil, även om den rullar 1m.
Så den enkla lösningen är bara att glömma. (Naturligtvis finns fler nackdelar än fordonskatten med en tredje bil)
Att bara köpa elbil är inte heller realistiskt för "pöbeln", av samma anledningar som "andra poängen", kryddat med ekonomiska möjligheterna, som också begränsas av grundanledningen till "poängen".
Givetvis kan man inte dumpa priset till runt 6kr lit, för då blir törstiga miljögrisar populära igen.
Det kan folk hantera lika bra som fri tillgång till sprit eller droger. Dvs inte alls.
Jag säger:
Håll priset (medelst skattereglering för varierande oljepriset) på tex 2015 års nivå, och öppna för massor av olika alternativa lösningar på miljöproblemen istället för att snöa in på ETT. Allt från alternativa bränslen till batterier.
Man borde ju först hårdsatsa på alternativa bränslen i BEFINTLIGA FORDON kan man tycka.
Allt från båt, flygplan, grävmaskiner, osv, istället för att istället för att FÖRST hårdsatsa på något som finns överallt tidigast om 40 år. (40 år är nog optimistiskt)
Visst kan nog en stor majoritet av alla personbilar i sverige vara batteridrivna redan om 20 år. (Lastbilar osv = tveksamt)
Men miljöproblemet är ju faktiskt större än att byta ut privatpersoner bilar i Sverige.
När tror ni tex att alla skepp/flyg under flagg i utvecklingsländer är batteridrivna?
Dvs dom båtarna som förser oss med allt importerat.
Bla, maten, som vi så aktivt motverkar egen produktion av?
Påhopp på individer i politiken tycker jag också vi ska hålla oss för goda för. Statsminister eller ej
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.