Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1317116
Löfven är en riktig pajas som tappat greppet om verkligheten. Sanslös idiot ex gräver avlopp utan tillstånd, anlitar företag utan kollektivavtal bara några exempel. Det ordet han kan bäst är oseriöst....hans standard uttryck säger allt om honom.
#1317225
Bensinen har inte blivit mycket dyrare än förr om man räknar förhållande till inkomsterna. Tycker man det är dyrt att att köra bil. Så är alternativet köpa Elbil/Hybrid eller Dieselbil för att få ned kostnaden. För min del kan bränslet gå upp till 25kr/l eftersom jag kör diesel-panna. 12kr/mil är ok för min del om det hjälper miljön.
#1317226
VolvoB20 skrev:"-Vi måste ställa om och göra oss oberoende av oljan, och se till att vi själva tillverkar mer av vårt eget bränsle som dessutom är miljövänligt, säger Stefan Löfven till Ekot i SR."

Va bra att vi satsar under två tusendelar (under 2 promille) av budgeten för att stödja den viktigaste av alla frågor just nu då.....

Brukar ni köra samma storry hemma.. Det viktigaste för mig är mina barn, därför ska jag investera 2 promille av min tid och min inkomst på mina barn....
Håller helt med. Detta gäller också i Danmark.
Kanske du borde ställa upp för val!


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1317229
Cox skrev:Löfven är en riktig pajas som tappat greppet om verkligheten. Sanslös idiot ex gräver avlopp utan tillstånd, anlitar företag utan kollektivavtal bara några exempel. Det ordet han kan bäst är oseriöst....hans standard uttryck säger allt om honom.

Inte för att jag röstat på han eller hans parti (?!) men mej veterligen är han statsminister och började som fosterbarn, och du gubbgnäller på ett forum med volvo som ämne. Get on your knees.
#1317230
Gillar inte heller politikerförakt. Det är skadligt för demokratin. Man bör attackera sakfrågor inte person.
#1317236
Dex skrev: sön 19 maj 2019, 00:02 Bensinen har inte blivit mycket dyrare än förr om man räknar förhållande till inkomsterna. Tycker man det är dyrt att att köra bil. Så är alternativet köpa Elbil/Hybrid eller Dieselbil för att få ned kostnaden. För min del kan bränslet gå upp till 25kr/l eftersom jag kör diesel-panna. 12kr/mil är ok för min del om det hjälper miljön.
Skippa bilar för 1 miljon, annars kolla på reg.beviset för vilken hybridbil eller el-bil som helst och läs vad lastvikten är. 4 passagerare + bagage och man får övervikt. Kolla slävagnsvikten, man ens får dra. Dyra eller opraktiska bilar, eller båda.
Dieselbilar är dyrare i inköp, så man får köra del del för att det skall gå ihop.
Tänk på de som bor på landet där bilen för dem är deras buss eller tunnelbana.
#1317242
Jag förstår och tycker självklart att nya bilar ska vara så miljövänliga som möjligt, men som många här uttrycker så har man inte råd att köpa en ny bil, än mindre en ny elbil.

Jag tycker hetsen kring detta med elbilar blivit allt för stor.
Det mest miljövänliga, istället för att byta sin gamla bil till en helt ny elbil, är ju att fortsätta köra och laga den bil man har.
Något som nästan aldrig nämns i debatten.

Men när man väl kört slut på sin befintliga bil så att det enda som återstår för den är skroten, då kan man väl eventuellt fundera på en elbil, om man har råd dvs.

Dessutom så kommer det ju nu rapporter om att elbilarna släpper ut betydligt mer bara genom tillverkningen än vad en dieselbil gör sammanlagt under hela sin livslängd (tillverkningen inräknad).

Tror inte vägen framåt är elbilar, utan att vi kör våra bilar som vi köper tills de är slut och ska skrotas, i kombination med utveckling av klimatneutrala bränslen.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

#1317256
Dex skrev: sön 19 maj 2019, 00:02 Bensinen har inte blivit mycket dyrare än förr om man räknar förhållande till inkomsterna. Tycker man det är dyrt att att köra bil. Så är alternativet köpa Elbil/Hybrid eller Dieselbil för att få ned kostnaden. För min del kan bränslet gå upp till 25kr/l eftersom jag kör diesel-panna. 12kr/mil är ok för min del om det hjälper miljön.
Hur menar du att dina pengar hjälper miljön?
Extremt lite går ju till miljöinsatser.

"Poängen" med dyrt bränsle ska ju vara att få folk att köra så lite som möjligt.
Men den effekten fungerar inte längre, eftersom man redan kör ett minimum med onödiga mil.

Andra "poängen" ska ju vara att pressa folk att välja bränslesnålare bilar.
Det fungerar dåligt i praktiken, då man måste ha bil för ytterligheterna.
Dvs dom gångerna man storhandlar, drar släp, osv.

Alternativ, kunde ju vara att ha flera bilar. Dvs en för 98% av färderna. Kan vara batteribil.
Och en stor fossil bil för dom sista 2%, men man ska ju skatta en massa pengar på en bil, även om den rullar 1m.
Så den enkla lösningen är bara att glömma. (Naturligtvis finns fler nackdelar än fordonskatten med en tredje bil)

Att bara köpa elbil är inte heller realistiskt för "pöbeln", av samma anledningar som "andra poängen", kryddat med ekonomiska möjligheterna, som också begränsas av grundanledningen till "poängen".

Givetvis kan man inte dumpa priset till runt 6kr lit, för då blir törstiga miljögrisar populära igen.
Det kan folk hantera lika bra som fri tillgång till sprit eller droger. Dvs inte alls.

Jag säger:
Håll priset (medelst skattereglering för varierande oljepriset) på tex 2015 års nivå, och öppna för massor av olika alternativa lösningar på miljöproblemen istället för att snöa in på ETT. Allt från alternativa bränslen till batterier.

Man borde ju först hårdsatsa på alternativa bränslen i BEFINTLIGA FORDON kan man tycka.
Allt från båt, flygplan, grävmaskiner, osv, istället för att istället för att FÖRST hårdsatsa på något som finns överallt tidigast om 40 år. (40 år är nog optimistiskt)
Visst kan nog en stor majoritet av alla personbilar i sverige vara batteridrivna redan om 20 år. (Lastbilar osv = tveksamt)
Men miljöproblemet är ju faktiskt större än att byta ut privatpersoner bilar i Sverige.

När tror ni tex att alla skepp/flyg under flagg i utvecklingsländer är batteridrivna?
Dvs dom båtarna som förser oss med allt importerat.
Bla, maten, som vi så aktivt motverkar egen produktion av?


Påhopp på individer i politiken tycker jag också vi ska hålla oss för goda för. Statsminister eller ej
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 22

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]