Sida 1 av 22

bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: ons 08 maj 2019, 20:53
av helgonet1
Hej

Nu har ni chansen att protestera mot höjda bensin och dieselskatter. Gå in på www.skrivunder.com. Där kan ni skriva under i listan. Ju fler som skriver på desto bättre. V et ej om detta är rätt forum, om inte så får en snäll moderator flytta den.

Re: bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 08:34
av Camel
Jag tror faktiskt det går åt skogen när man ser dagens åsiktspolarisering i fråga efter fråga. Motsättningen mellan stad och landsbygd byggs upp mer och mer. För dem som bor på landet är bränslepriser en viktig faktor så länge som alternativ saknas. Transporter är inget man kan avstå. Men vissa människor har en skrämmande syn på var folk ska bo:
Malin Wollin skrev:"Det är inte en mänsklig rättighet att leva på landet."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nR ... nsinpriset

Det är definitivt ingen mänsklig rättighet för den enskilde att påtala för andra var de ska bo. En levande landsbygd har många fördelar, inte bara nackdelar. Precis som städer. Även om städer erbjuder många fördelar så orsakar urbanisering och förtätning av städer många problem det också och gör samhället sårbarare mot samhällsstörningar och kriser.

Re: bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 12:08
av gubbstrutt
helgonet1 skrev: ons 08 maj 2019, 20:53 Hej

Nu har ni chansen att protestera mot höjda bensin och dieselskatter. Gå in på www.skrivunder.com. Där kan ni skriva under i listan. Ju fler som skriver på desto bättre. V et ej om detta är rätt forum, om inte så får en snäll moderator flytta den.
FIXAT.

bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 13:13
av Filippo76
Camel skrev:Jag tror faktiskt det går åt skogen när man ser dagens åsiktspolarisering i fråga efter fråga. Motsättningen mellan stad och landsbygd byggs upp mer och mer. För dem som bor på landet är bränslepriser en viktig faktor så länge som alternativ saknas. Transporter är inget man kan avstå. Men vissa människor har en skrämmande syn på var folk ska bo:
Malin Wollin skrev:"Det är inte en mänsklig rättighet att leva på landet."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nR ... nsinpriset

Det är definitivt ingen mänsklig rättighet för den enskilde att påtala för andra var de ska bo. En levande landsbygd har många fördelar, inte bara nackdelar. Precis som städer. Även om städer erbjuder många fördelar så orsakar urbanisering och förtätning av städer många problem det också och gör samhället sårbarare mot samhällsstörningar och kriser.
Den där artikeln är ganska ogenomtänkt, bortom all intelligens..
Ska bönderna som odlar/producerar maten till stadsborna flytta in till staden de också? Eller hur tänkte artikelskribenten riktigt?


Denna typ av skribenter brukar oftast formulera sig så, alltså att göra folk upprörda så att många läser skiten. Usel journalistik

Re: bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 13:34
av vjohnj
Ärligt så fattar jag inte varför ens ha såna saker som detta "upproret" visste inte alla vad som skulle väntas *innan* valet?

Re: bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 13:47
av KrakelSpektakel
Filippo76 skrev:
Camel skrev:Jag tror faktiskt det går åt skogen när man ser dagens åsiktspolarisering i fråga efter fråga. Motsättningen mellan stad och landsbygd byggs upp mer och mer. För dem som bor på landet är bränslepriser en viktig faktor så länge som alternativ saknas. Transporter är inget man kan avstå. Men vissa människor har en skrämmande syn på var folk ska bo:
Malin Wollin skrev:"Det är inte en mänsklig rättighet att leva på landet."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nR ... nsinpriset

Det är definitivt ingen mänsklig rättighet för den enskilde att påtala för andra var de ska bo. En levande landsbygd har många fördelar, inte bara nackdelar. Precis som städer. Även om städer erbjuder många fördelar så orsakar urbanisering och förtätning av städer många problem det också och gör samhället sårbarare mot samhällsstörningar och kriser.
Den där artikeln är ganska ogenomtänkt, bortom all intelligens..
Ska bönderna som odlar/producerar maten till stadsborna flytta in till staden de också? Eller hur tänkte artikelskribenten riktigt?
Samma utopi som att höghastighetståg är lösningen på klimatet.
Dumma politiker brukar vara.. just dumma.

Re: bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 14:10
av SBergdahl
vjohnj skrev: tor 09 maj 2019, 13:34 Ärligt så fattar jag inte varför ens ha såna saker som detta "upproret" visste inte alla vad som skulle väntas *innan* valet?
Oljepriset har än så länge större påverkan än de politiska besluten senaste åren haft..

Förra sommarn betalade jag 20+ kr litern i Italien. Där tjänar de dessutom mycket mindre än oss. Men de kör mycket mindre bilar i snitt också..

Re: bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 14:12
av vjohnj
SBergdahl skrev:Oljepriset har än så länge större påverkan än de politiska besluten senaste åren haft..
Så skatten på bränsle....

Re: bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 14:31
av Camel
SBergdahl skrev:Oljepriset har än så länge större påverkan än de politiska besluten senaste åren haft..
Allt är relativt. Oljepriset har gått upp. Men fortfarande är bensinpriset till största delen skatter som politiker påverkar. I februari 2019 kostade bensinen i genomsnitt 15,06 kronor litern. 64 procent, eller 9,71 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms. Att skylla på oljepriset som en orsak till den absoluta prisnivån på bensin är alltså inte hela sanningen. Långt därifrån.

http://www.ekonomifakta.se/fakta/energi ... pa-bensin/

Re: bensinupproret 2.0 protestera mot höjda bränsleskatter.

Postat: tor 09 maj 2019, 14:59
av SBergdahl
Camel skrev: tor 09 maj 2019, 14:31
SBergdahl skrev:Oljepriset har än så länge större påverkan än de politiska besluten senaste åren haft..
Allt är relativt. Oljepriset har gått upp. Men fortfarande är bensinpriset till största delen skatter som politiker påverkar. I februari 2019 kostade bensinen i genomsnitt 15,06 kronor litern. 64 procent, eller 9,71 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms. Att skylla på oljepriset som en orsak till den absoluta prisnivån på bensin är alltså inte hela sanningen. Långt därifrån.

http://www.ekonomifakta.se/fakta/energi ... pa-bensin/
Visst är det så men den ökade skatten är inte så våldsamt många ören än. Utöver den redan höga skatten dvs. Men att det skulle vara dyrare här än i resten av Europa och att det är extra synd om oss stämmer inte.

Sen behöver fossil energi kosta. Frågan är bara hur man lägger upp det så att fel människor inte kommer i kläm. Där finns säkert en hel del att göra.