Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1316040
Är det din slutsats? Forskare som har sagt att det är bråttom nu i snart 10 år samtidigt som dom säger att det går fortare än man tidigare trott samt att det troligtvis inte skulle räcka med 0 utsläpp utan att man skulle behöva negativa utsläpp, d.v.s. suga ur koldioxid ur atmosfären. Därför tycker vi svaga grupper ska drabbas även ekonomiskt nu direkt. Människor med klimatångest borde rimligen lägga mer tid på att förbereda sig.
#1316041
Ser vi globalt är vi i Sverige en välidigt stark (ekonomiskt) grupp och bör alltså göra mycket.
Vet inte om det är så mycket till slutsats... Det är väl mer som det verkar ske. Vi har ju redan fler år med torka, men även fler översvämningar och stormar. Vi har stora områden där ekosystemet kollapsat och t.ex fisken helt försvunnit, många arter som dött ut och ännu fler på väg... orsakar svält och oroligheter. Vi kan inte hindra pågående katastrofen men vi kan ju minska hur långt det går.
Tyvärr är det nog rätt svårt att göra ett klimatarbete helt rättvist när det påbörjats så pass sent. :/ För landsbygd borde man satsa på andra insatser för att folk ska ha råd, eftersom det är svårt att styra att bränslepriset skulle vara billigare endast för de som bor på landsbygden.

Med negativa utsläpp minskar vi effekten ännu lite mer, men kommer inte undan mer problematiskt klimat. Vet inte hur långt man kommit kring utvecklingen av sånna anläggningar, var ett par år sen jag läste nått kring det.
#1316051
Negativa utsläpp låter ju väldigt fint med CO2 lagring. Så vi kan bygga de där 1500 nya kolkraftverken i Asien utan ångest.

Dock vet ju redan en 5e klassare att kol har atomnummer 12 och syre 16. Av ett kilo kol vi tar upp blir blir det nästan 4 kilo CO2. Lycka till att trycka ned 4 ggr så mycket i hålet som man pumpat upp. Till på köpet i gasform som är bra mycket besvärligare att komprimera och få stanna kvar än oljan och kolet man tog upp.

Enligt FN rapporten behöver vi samla in många miljarder ton CO2. Det enda storskaliga som man idag vet om är att odla upp en areal stor som Indien. Skörda allt som växer och gräva ned det 10 till 20 meter djupt så det fossilerar till ett nytt lager kol utan att förmultna för då kommer det ju ut i kretsloppet igen. Detta måste sedan göras under en lång period av år.

Alla har ju skrivit på FNs klimatplan men jag ser ingen nation som vill ställa upp med den marken.
#1316069
Fan vad trött jag blir!

Biltrafiken är visst det enda som dödar oss.
Inte att man ska transportera allt kors och tvärs över planeten.
Man beställer mobilskal och annat skräp från Kina i mängd.
Man ska frakta mat från världens alla hörn, när allt vi egentligen behöver i matväg finns i närheten. (Det mesta finns faktiskt i närheten egentligen)
Båtar är inte så mycket mycket bättre än flyg utsläppsmässigt. Men det har inte media fokuset på just nu. Båtarna fraktar mycket av den onödiga konsumtionen.

Man ska också centralisera allt så folk TVINGAS frakta arslet kors och tvärs mot sin vilja.
Man inbillar sig (på riktigt) att miljön ska bli bättre av att man betalar dyrt för det man av samhället TVINGAS fara till.
Människor i egen ekonomisk bubbla inbillar sig också att "Det är ju bara att köpa er nya elbilar, så är det inget problem med bränslepriset längre.
Precis som om kreti och pleti kan slänga upp runt 7-800.000kr på TVÅ elbilar bara så där.
Man kan sällan amortera det, trots 0kr i bränsleräkning.

Jag är ingen klimat, eller elbilsmotståndare!
Tvärsom.
Det är därför jag upprörs så över feltänket, eller bristen på självinsikter.
Vi måste ju göra något. Högljuddast är ju människor i storstäder. (Som tror dom lever så miljöriktigt utan bil)

Jag bara ondgör mig över metoderna man tar till för att få fram fosilfria fordon, och lägger det största ekonomiska och allmäna focuset på privatbilismen.
Inte på människors livsstilar.
(Flyget har dragits in i debatten först nyligen)

Verkliga problemen som lyxlivstilar med resande, onödiga köp av prylar långtbortifrån, allmänt elslöseri (stadsproblem främst) massor av gods som fraktas kors och tvärs igenom sverige helt i onödan, (kollat godsets färdväg inom sverige nångång?) allmän centralisering, och sist men inte minst:
Den stora arrogans som visas mot människor på mindre orter. Både av gemene man, och samhället i stort.
Jag läste nyss ett inlägg om en som skojade med att man inte har ström till elbilar i Abisko. För det skulle lösa allt. Det sätter fingret på vad jag menar på många punkter. (Trots
att det var menat som ett skämt)
Ungdomarna vågar oftast inte bo kvar i hembygden, eftersom allt försvinner.
Det, tillsammans med den enfaldiga centraliseringen är största hotet mot glesbygden.
Och i förlängningen klimatet.
Detta är minsann inget specifikt för Sverige, utan ett av världsproblemen.

Men det är inte lika mycket framställt i media hur vi måste börja shoppa mindre från fjärran för att rädda klimatet.
(På riktigt alltså)

EU ska ju ÖKA import och export.
Värdshandel ska RÄDDA oss.

Jesus alltså.....
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1316071
Jag håller med om att det ofta saknas en debatt om varför det måste resas så förbannat. Ta den omdiskuterade hlghastighetsjärnvägen stockholm - malmö. Att den ska byggas ses som självklart. Ingen ifrågasätter vad det är för människor som är beroende att flänga mellan städerna. Vore det inte billigare och enklare att försöka skaffa dom ett jobb på platsen där dom bor?
#1316073
MickeM skrev:Fan vad trött jag blir!

Biltrafiken är visst det enda som dödar oss.
Inte att man ska transportera allt kors och tvärs över planeten.
Man beställer mobilskal och annat skräp från Kina i mängd.
Man ska frakta mat från världens alla hörn, när allt vi egentligen behöver finns i närheten.
(Båtar är inte så mycket bättre än flyg utsläppsmässigt. Men det har inte media fokuset på just nu)
Man ska centralisera allt så folk TVINGAS frakta arslet kors och tvärs mot sin vilja.
Man inbillar sig (på riktigt) att miljön ska bli bättre, av att man betalar högt för det man av samhället TVINGAS fara till.
Samma människor inbillar sig också att "Det är ju bara att köpa nya bilar, (el) så är det biff". Som om kreti och pleti kan slänga upp över 800.000kr på TVÅ elbilar bara så där.

Varnar inte självaste elbilsguden Elon Musk för att metallerna för batterierna börjar ta slut? (Redan)

Jag är ingen klimat, eller elbilsmotståndare!
Tvärsom.
Det är därför jag upprörs så över feltänket, eller bristen på självinsikter.
Vi måste göra något.
Jag bara ondgör mig över metoderna man tar till, och lägger det största focuset på privatbilismen. Inte livsstilar.
(Flyget har dragits in i debatten först nyligen)

Verkliga problemen som lyxlivstilar med resande, onödiga köp av prylar långtbortifrån, allmänt elslöseri (stadsproblem främst) massor av gods som fraktas kors och tvärs igenom sverige helt i onödan, (kollat godsets färdväg inom sverige nångång?) allmän centralisering, och sist men inte minst:
Den stora arrogans som visas mot människor på mindre orter. Både av gemene man, och samhället i stort.
Jag läste nyss ett inlägg om en som skojade med att man inte har ström till elbilar i Abisko. För det skulle lösa allt. Det sätter fingret på vad jag menar på många punkter. (Trots
att det var menat som ett skämt)
Ungdomarna vågar oftast inte bo kvar i hembygden, eftersom allt försvinner.
Det, tillsammans med den enfaldiga centraliseringen är största hotet mot glesbygden.
Och i förlängningen klimatet.
Detta är minsann inget specifikt för Sverige, utan ett av världsproblemen.

Men det är inte lika mycket framställt i media hur vi måste börja shoppa mindre från fjärran för att rädda klimatet.
(På riktigt alltså)

EU ska ju ÖKA import och export.
Värdshandel ska RÄDDA oss.

Jesus alltså.....
Precis, men hur får vi politiker att fatta detta, säger bara för att citera miljömuppan, det är ok för jag kör tunga stenar......
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 22

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]