Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1315616
SBergdahl skrev:Men att det skulle vara dyrare här än i resten av Europa och att det är extra synd om oss stämmer inte.
Det har jag inte påstått. Men bensinen är nog tillräckligt dyr här i Sverige för dem som inte har något alternativ, t.ex. på landsbygden.


SBergdahl skrev:Sen behöver fossil energi kosta.
I februari 2019 hade bensinen endast kostat ca 6,70 kr/liter inkl. moms utan klimat- och energiskatter. Det hade varit för billigt. Men nu börjar nog bensinen bli så dyr att det inte är någon lekstuga längre för t.ex. dem som bor i landsbygden.


SBergdahl skrev:Frågan är bara hur man lägger upp det så att fel människor inte kommer i kläm. Där finns säkert en hel del att göra.
Klart man kan fixa detta om man vill. Men jag tror inte man vill.
#1315644
gubbstrutt skrev: tor 09 maj 2019, 17:05 Det är åt helvete för dyrt i allafall med bränslet det går inte att snacka bort hur man än gör :bored: .
Så är det absolut.

Hade man (politiker) velat ha ett harmoniskt samhälle hade man fixat alternativ innan man skattar sönder det som många är så illa tvingade att hälla i tanken på bilen de måste äga.
Lyft momsen på elbil/hybrider (så har/hade väl Norge?) och skatten på HVO tex.

Att 4% MuPpar kan förstöra samhället är ju vansinnigt.
#1315645
Jag håller med dig. De ska suga blodet ur oss. Hoppas alla skriver på listan i allafall.

Edit de där 4% är som ett gäng hemoröjder i röven man blir aldrig av med dem. Är med o sabbar så fort det är nått ball på g.
Men själva åker de flyg o taxi på våran bekostnad.
#1315660
Fixat.

Satt dessutom just och betalade in fordonsskatten på en av mina bilar, Volvo S80 2.5t automat -2007. Skatten är baserad till stor del på att den skulle släppa ut 244g/km vilket ger 3351 kr/år för närvarande.

Fantasisiffror i mitt fall. I verkligheten drar kärran i snitt 0.82 l/mil i min typska mix av stads/landstrafik, kallstarter//vinter/långkörningar. Så jag blir straffad litet extra för att jag inte råkar ha en bil som gav låga förbrukningssiffror vid standardiserade NEDC-tester som gjordes på den tiden, med den tidens sämre motoroljor osv, troligen med andra körmönster än vad som är aktuellt i mitt fall.

Folk brukar klaga åt andra hållet särskilt med litet modernare bilar - att deras bilar drar betydligt mer än vad som specificerats - men dessa individer kan åtminstone vara glada åt att de i så fall betalar en alldeles för låg fordonsskatt.
#1315824
Att det ska vara så svårt för folk att fatta:

För knappt 30 år sedan sprängde bensinpriset femkronorsvallen. Dagen pris på närmare 17 kronor litern motsvarade 10:50 kronor 1990, enligt SCB. Med hänsyn till inflationen har alltså literpriset bara stigit med 5–6 kronor litern på 30 år. Och enligt bilbranschen drar en genomsnittlig bil i dag bara drygt hälften så mycket bränsle som dåtidens bilar. Så summa summarum: Att köra sin bil är ungefär lika dyrt eller billigt som tidigare, trots det rekordhöga drivmedelspriset.
#1315828
Höjningen senaste halvåret eller månaderna beror väl till stor del på att kronan förlorat i värde? Oljepriset har gått upp lite, men när samtidigt kronan blivit värd mindre blir det större skillnad.
Motverkar vi det får vi högre bolån.. Då blir det bolåneuppror!

Själv är jag sjukt upprörd över glasspriserna. En Piggelin ska minsann kosta max 4kr! ;)
#1315829
Karl-Göran Uusitalo, 60, och hans fru pendlar många mil varje dag – på varsitt håll.
De bor i Abisko som har bland de högsta bensinpriserna i Sverige.
Abiskos enda bensinmack blickar ut mot soldränkta fjäll i nationalparken. Det är vackert att tanka här – men dyrt. Under torsdagen låg bensinpriset på 18,55 kronor litern.
Han bor bara ett stenkast från macken, och pendlar tio mil enkel väg till Kiruna varje dag.
Hans fru åker nästan lika långt åt andra hållet, mot Norge.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... n-pa-annat
#1315836
Finns ju egentligen bara ett sätt att göra uppror och det är att sluta tanka bilen ;-)

Glass har jag nästan helt slutat med för tycker att det är för dyrt mot vad jag får, bättre vad det för några år sedan när man bodde i halland och körde förbi en glasfabrik där då och då som hade fabriksförsäljning ;-)

I övrigt tycker jag väl att cigaretter helt borde förbjudas och så kan vi ha kvar en liknande beskattning på bränsle istället.

Samt att det finns andra saker som gör att det är dyrt att äga en bil och som jag hakar upp mig mer på, som att en Volvo ÅF skulle ha 10500kr för att byta skivor och belägg, jag köpte istället Ate för 1/4 av priset, de ville även ha 1600kr för att byta bromsolja vilket jag inte vill klappa med i det garage vi har, samtliga verkstäder runt om där ville ha 750-850kr. Inte konstigt att folk letar efter någon som gör det under bordet ibland.

Just nu tankar jag inte så mycket heller men passar på när jag ser en mack och det ligger under 16kr/L och i sommar besöker jag Livigno med bilen så lär tanka bilen full där med :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]