Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1315221
Klippte ur lite saker jag skrivit i andra trådar

Ta det i din takt, de ser att du är turist och hajar att du kan köra som en kärring..... Bara att låta de passera och du sköta ditt. Och ta det lite försiktigt så att du kommer fram till det roliga målet också, autobahn var "hårdare" förr men för en ovan är det ibland ingen lek. Håll avstånd även om andra skiter i det, samt se till att ha vatten och något att gnaga på, ibland blir det oänderliga köer (Stau).

Se även till att ha en reflex/varselväst med, helst en till varje medlem i bilen

I Tyskland går man även in för att betala för bränslet, de tar också ofta betalt för att gå på dass med, men det finns gratisdass som regel med jämna mellanrum med. Tanka gärna senast vid 1/4:s tank, kan lätt bli köer då och då.

-Ha även nummer som till SOS International inlagt i luren +45 70 10 50 50
-Nummer till eventuell vägassistans
-Bilens registreringsbevis, del 1 (blå). Lämna del 2 (gul) hemma
-Sätt på varningsblinkers om du närmar dig en kö på motorvägen så varnas fordon som kommer efter dig
-Se över första förbandskudden innan
-Extra vatten

Har även en liten påse M&M:s i handskfacket, kan ligga där hur varmt det än blir i bilen ;-)

Och ja just det, följ"rettungsgasse"
av LOB
#1315222
Mitt favoritområde är Langedoc Roussilion. Fin natur, hav och berg men utan miljontals turister som på Rivieran. Annars hade jag tagit båt från Malmö/Trelleborg direkt till Tyskland. TT-line är väl billigare än broarna. Malmö- Hamburg är ju också ganska tråkig väg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1315223
Jag brukar ta Trelleborg-Rostock med TT-line, perfekt att komma fram till Tyskland vid 6:30-tiden på morgonen utvilad och redo.
Hemvägen är för mig ofta mer slumpartad, så då brukar det bli Puttgarden-Rödby och vidare norröver.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1315224
Malmö Travemunde så hinner man sova ordentligt på båten.

Vad gäller M&Ms, smälter inte choklad eller är det så lite choklad i ett det inte är ett problem? ;-) Jag brukar ha typ Tutti Frutti eller liknande, samma tanke bakom.

I Italien och Frankrike är bränslet väldigt mycket dyrare längs motorvägen än vid köpcentrum eller liknande så passa på att tanka vid stoppen. Kan skilja 3-4 kr litern. I Tyskland mindre skillnad, mer som här dvs dyrare men inte lönt att gå på jakt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1315226
SBergdahl skrev:
Vad gäller M&Ms, smälter inte choklad eller är det så lite choklad i ett det inte är ett problem? ;-) Jag brukar ha typ Tutti Frutti eller liknande, samma tanke bakom.
De är dels förbaskat goda, dels gillar jag de med en jordnöt i, dels mättar de så de fungerar som nödmat :) De är sedan graderade så de smälter inte i bilen. Man kan ju ha en påse jordnötter med i handskfacket, men de äter man ju aldrig upp :-) :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1315229
SBergdahl skrev: mån 06 maj 2019, 19:48 I Italien och Frankrike är bränslet väldigt mycket dyrare längs motorvägen än vid köpcentrum eller liknande så passa på att tanka vid stoppen. Kan skilja 3-4 kr litern. I Tyskland mindre skillnad, mer som här dvs dyrare men inte lönt att gå på jakt.
Och Luxemburg har väl den billigaste soppan "i väst" vill jag minnas... Så har det åtminstone varit tidigare.
av d1nm4mm4
#1315239
SBergdahl skrev:Malmö Travemunde så hinner man sova ordentligt på båten.

Vad gäller M&Ms, smälter inte choklad eller är det så lite choklad i ett det inte är ett problem? ;-) Jag brukar ha typ Tutti Frutti eller liknande, samma tanke bakom.

I Italien och Frankrike är bränslet väldigt mycket dyrare längs motorvägen än vid köpcentrum eller liknande så passa på att tanka vid stoppen. Kan skilja 3-4 kr litern. I Tyskland mindre skillnad, mer som här dvs dyrare men inte lönt att gå på jakt.
Jag jobbar faktiskt på Finnlines (M/S Europalink), just Malmö - Travemunde, ligger i hytten och planerar resan nu hehe. Anledningen till att vi ej åker med är för avgångarna är fullbokade och passar ej med vårt körschema. (Tråkigt att ej kunna nyttja sin 75% anställningsrabatt :/)


Förövrigt, tack för tipsen! :D Keep em coming
Användarvisningsbild
av Cotag
#1315240
Ett tips som ännu inte nämnts är att strunta i att prata mobiltelefon utanför bilen vid bensinstation i Frankrike.
Jag har, helt ovetande om att det är olagligt, provat att göra det med irriterade franska blickar som följd. :-/
En av många märkliga trafikregler i EU.

Jag googlade runt denna regeln nu och det verkar som den är ytterligare utökad, man får inte ens prata i en lös telefon i en stillastående bil utan att den står parkerad på "dedikerad" parkering.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1315251
Cotag skrev: mån 06 maj 2019, 21:33 Ett tips som ännu inte nämnts är att strunta i att prata mobiltelefon utanför bilen vid bensinstation i Frankrike.
Jag har, helt ovetande om att det är olagligt, provat att göra det med irriterade franska blickar som följd. :-/
En av många märkliga trafikregler i EU.

Jag googlade runt denna regeln nu och det verkar som den är ytterligare utökad, man får inte ens prata i en lös telefon i en stillastående bil utan att den står parkerad på "dedikerad" parkering.
Nej du ska gräva i knät efter handsfree ;-)

Skämt åsido, säljs det fortfarande bilar utan BT-handsfree som standard?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1315252
Kolla resrutten i google maps då och då om man ej har gps med live-uppdatering. Kan lätt spara en några köer, gäller väl primärt under högsäsong med ändå.

Angående att tanka billigt ska jag besöka Livigno snart och där bör man väl passa på att tanka upp :)

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]