Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1315258
fjohan82 skrev: mån 06 maj 2019, 18:18 Inte att förglömma om man kör in i städer: Miljödekaler.
Tyskland och Frankrike har dessa, inga andra länder har detta vad jag vet...
Spanien, Madrid har också dekal. Går ej att köpa till utlänska bilar ännu, så man kan inte köra in överhudvudtaget i dagsläget.

Österike och Schweiz har dekalkrav på motorväg (Vignette), feta böter om du blir stoppad utan.

Kom ihåg att betala trängselskatt i Italien. Sitter bara kameror vid infarten till städer och du måste själv komma ihåg att betala. Annars kommer böter på flera tusen med hot om interntionell indrivning.

Installera en bra naviapp på mobilen, tex Sygic, Den varnar för fartkameror även där det är förbjudet tex Frankrike, den varnar för "olycksdrabbad sträcka" där det är fartkontroller så kommer man runt det förbudet. Den laddar även ned kartorna lokalt så det funkar om man inte har teckning. Den håller även reda på köer i realtid.

Frankrike är galna på fartkontroller, man har bilar som målföljer bilarna runt omkring under färd och bötfäller 8 bilar parallelt. Man har även lagt ut hastighetsböter på privata företag som själva får ge böter och får provision på antalet böter man genererar.
av d1nm4mm4
#1315294
Micce1980 skrev:Kolla resrutten i google maps då och då om man ej har gps med live-uppdatering. Kan lätt spara en några köer, gäller väl primärt under högsäsong med ändå.

Angående att tanka billigt ska jag besöka Livigno snart och där bör man väl passa på att tanka upp :)
Har en V60 -13 med GPS. Tänkte uppdatera den innan jag åker men den visar väll inte live-uppdatering?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1315302
d1nm4mm4 skrev:
Micce1980 skrev:Kolla resrutten i google maps då och då om man ej har gps med live-uppdatering. Kan lätt spara en några köer, gäller väl primärt under högsäsong med ändå.

Angående att tanka billigt ska jag besöka Livigno snart och där bör man väl passa på att tanka upp :)
Har en V60 -13 med GPS. Tänkte uppdatera den innan jag åker men den visar väll inte live-uppdatering?
Nej det tror jag inte, men din "kartläsare" bredvid dig kan ju kolla någon gång ibland
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1315307
d1nm4mm4 skrev: tis 07 maj 2019, 12:14 Har en V60 -13 med GPS. Tänkte uppdatera den innan jag åker men den visar väll inte live-uppdatering?
Även om jag har navi i bilen brukar jag ha en app i mobile samtidigt, för då får jag tex 4 kartuppdateringar per år, fartkameravarning även där det är förjudet och traikinformation och köer i realtid.
av Keios
#1315430
Jo, i italien skall man passa sig att köra in stadskärnor på gamla städer utan tillstånd. Finns kameror och kan bli dryga böter långt i efterhand.
Sen fartkameror, radar och ännu mera kameror överallt. Inte lika roligt längre att bila i europa med denna ständiga övervakning, särskilt som turist då man inte vet vart fällorna ligger då det verkar i övrigt som folk inte följer hastighetsgränserna. Så för att vara på säkra sidan, alltid håll hastighetsgränsen. Gäller särskilt Spanien, Schweiz och Frankrike.
Men i övrigt ett kul sätt att utforska Europa och uppleva friheten om inte man har allt för bråttom på vägen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1315599
I Italien verkar lite speciella regler gälla.
Linjer på vägen har ett rent dekorativt syfte.
Stoppskyltar ska tolkas som en anmaning att växla ner minst två steg.
Den som ligger under dubbla hastighetsgränsen är en fegis.
Det finns en hel del till som liknar de här reglerna, har jag märkt, men de bara fortsätter i samma stil. Jag jobbar numera på ett italienskt företag med huvudkontor i Ivrea, så det har blivit en del åkande och körande i Italien de senaste åren.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1315603
apersson850 skrev: tor 09 maj 2019, 13:49 I Italien verkar lite speciella regler gälla.
Linjer på vägen har ett rent dekorativt syfte.
Stoppskyltar ska tolkas som en anmaning att växla ner minst två steg.
Den som ligger under dubbla hastighetsgränsen är en fegis.
Det finns en hel del till som liknar de här reglerna, har jag märkt, men de bara fortsätter i samma stil. Jag jobbar numera på ett italienskt företag med huvudkontor i Ivrea, så det har blivit en del åkande och körande i Italien de senaste åren.
Likadant i Spanien. Samtidigt är det på något sätt rätt avkopplande att röra sig i trafiken där. Ingen skitnödighet. Mycket större respekt för alla olikheter också. Gående, pensionärer, cyklister, hästar, traktorer etc. Hårdare klimat här hemma tycker jag. Det går långsammare bara
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1315638
SBergdahl skrev: tor 09 maj 2019, 14:09
apersson850 skrev: tor 09 maj 2019, 13:49 I Italien verkar lite speciella regler gälla.
Linjer på vägen har ett rent dekorativt syfte.
Stoppskyltar ska tolkas som en anmaning att växla ner minst två steg.
Den som ligger under dubbla hastighetsgränsen är en fegis.
Det finns en hel del till som liknar de här reglerna, har jag märkt, men de bara fortsätter i samma stil. Jag jobbar numera på ett italienskt företag med huvudkontor i Ivrea, så det har blivit en del åkande och körande i Italien de senaste åren.
Likadant i Spanien. Samtidigt är det på något sätt rätt avkopplande att röra sig i trafiken där. Ingen skitnödighet. Mycket större respekt för alla olikheter också. Gående, pensionärer, cyklister, hästar, traktorer etc. Hårdare klimat här hemma tycker jag. Det går långsammare bara
Nu har jag inte kört i Italien, mest för deras skumma regler med att köra bil i städer...

Däremot är Albanien och Bulgarien förmodligen snäppet värre, kör om konstant över heldraget i backar och skymda kurvor samt ett helt gäng andra överträdelser. De spelar i en annan divison än tex Spanien och Frankrike...
Får se var man hamnar i sommar... :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1315646
fjohan82 skrev:Nu har jag inte kört i Italien, mest för deras skumma regler med att köra bil i städer...
Däremot är Albanien och Bulgarien förmodligen snäppet värre, kör om konstant över heldraget i backar och skymda kurvor samt ett helt gäng andra överträdelser. De spelar i en annan divison än tex Spanien och Frankrike...
En jobbarkompis jobbade några år på vår fabrik i Hangzhou, Kina. Ligger sydväst om Shanghai. Han var tvungen att ta kinesiskt körkort för att få köra där, men själva körningen hade han inga problen med, ha sa' dom kör som idioter precis som jag så körsättet mig precis..... :x Gena rakt över en 6-filig motorväg för att köra av på en påfart var inga problem :-o :-o
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1315651
fjohan82 skrev: tor 09 maj 2019, 16:59
SBergdahl skrev: tor 09 maj 2019, 14:09
apersson850 skrev: tor 09 maj 2019, 13:49 I Italien verkar lite speciella regler gälla.
Linjer på vägen har ett rent dekorativt syfte.
Stoppskyltar ska tolkas som en anmaning att växla ner minst två steg.
Den som ligger under dubbla hastighetsgränsen är en fegis.
Det finns en hel del till som liknar de här reglerna, har jag märkt, men de bara fortsätter i samma stil. Jag jobbar numera på ett italienskt företag med huvudkontor i Ivrea, så det har blivit en del åkande och körande i Italien de senaste åren.
Likadant i Spanien. Samtidigt är det på något sätt rätt avkopplande att röra sig i trafiken där. Ingen skitnödighet. Mycket större respekt för alla olikheter också. Gående, pensionärer, cyklister, hästar, traktorer etc. Hårdare klimat här hemma tycker jag. Det går långsammare bara
Nu har jag inte kört i Italien, mest för deras skumma regler med att köra bil i städer...

Däremot är Albanien och Bulgarien förmodligen snäppet värre, kör om konstant över heldraget i backar och skymda kurvor samt ett helt gäng andra överträdelser. De spelar i en annan divison än tex Spanien och Frankrike...
Får se var man hamnar i sommar... :-)
Det är inte alla städer som har skumma regler, jag har bara varit på små ställen i norr och där har det varit fritt fram.

Balkan är säkert ett strå vassare ;-)

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]