Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1314621
Ser det som en viktig sak att man som förare har koll på vilken del av vägen jag ska använda för att minimera risk för vattenplaning och moddplaning. Särskilt på spåriga vägar, man måste navigera noggrannt och samma gäller vid situationer av mycket snöslask, slasksträngar.

Som mänsklig förare väljer jag givetvis det spår där man väntar sig ha mest kontakt med underlaget och det är sällan det mittersta spåret som ger bästa säkerhetsmarginalerna.

Är det som jag tror att dessa automatiserade system enbart försöker köra så centrerat som möjligt mellan körfältsmarkeringarna? Väldigt okvalificerat i så fall.

Eller gör dessa "pilot assist"-system - eller ännu mer autonoma system som fixar omkörningar osv - samma typ av analyser som en kompetent mänsklig förare gör dvs analyserar kontinuerligt framförvarande vägbanas beskaffenhet för att välja bästa spår, givet omgivande trafik och andra begränsningar? Kollar av moddsträngarna och avgör vilka manövrer som är möjliga att genomföra med full säkerhet?

Att köra på torr vägbana i vackert väder klarar nog alla av inklusive dessa "autonoma" assist-system. Det är när det är dåliga förhållanden som det behövs en grym känsla för väglag och bilens förmågor.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...