Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1313390
Har pillat med kompisen bil och har kollat följande saker (generatorn laddar noll )
plus från generator till batteri okej
minus generatorns hölje till batteri okej (finns ingen separat jordfläta från generatorn därav mätning direkt på höljet)

Laddningslampa hel ,den lyser när tändningen är påslagen och slocknar efter start vilket den ska göra .(dock borde den inte göra det iom att volten inte går upp och därmed är ju inte generatorn hel?)
(mätt motstånd genom B+ och jordpunkterna) D+ är inte uppmätt med ohm men då lampan lyser och slocknar så antar jag att sladden är hel ,kanske fel antagande ?

så i mina ögon är allt helt utanför generatorn? kan det stämma?
och varför slocknar laddningslampan efter start ? Det betyder ju att den får plus från båda håll och iom att generatorn inte laddar så får den alltså batteriets spänning rätt igenom diodplatta mm ??

Visst generatorn kan vara totalt körd ,diodplattan gett sig eller kolen är slut .
Men ställer frågorna så jag inte missat något uppenbart ,samt att vill inte ta ner generatorn om det är ett ont måste då det är en del saker i vägen?

bilen är en renault laguna men har tydligen samma generator som den första v70:n

https://www.startmotor.se/item/320%2006 ... neratorer/
#1313404
Hur många V har du om du mäter mellan + och - polerna direkt på batteriet. Mät både direkt på polerna och mät på kabelskorna. Om det skiljer, skruva av, rengör, fetta in och skruva fast dom igen. Mät innan start, efter motorn startat och mät vid lite varv. Det ska vara mellan 12,5 till 13 V om motorn varit igång nyligen. 13,5 - 14 på tomgång och upp till 14,3 vid lite varv. Hur är statusen på remmen till generatorn? Den ska vara ordentligt spänd på och ligga "högt upp" i remskivan. Om generatorn är gummiupphägd måste det finnas jordkabel mellan generatorhöljet och motorblocket, dom flesta är det idag.
#1313424
remmen är spänd .
vanlig batterispänning (lite över 13 volt fulladdat med laddare ))vid start som efter start går neråt hela tiden då bilens elförbrukare drar oavsett varvtal på motorn
dvs kommer aldrig över batteriet vilospänning
polerna rengjorda då jag bytte till ett laddat batteri.
även ohm mätt kablarna samt jordpunkterna så inga kabelbrott eller motstånd
satte även en startkabel på generatorns hölje och direkt till batteriet minuspol för att eliminera ev dåliga jordflätor

så misstänker dåliga dioder eller något annat med generatorn men för att kolla något mer än det jag gjort/kan komma på får den demonteras .Så antar att helgen liksom planerade sig själv
#1313578
Då fungerar bilen igen .Bytte generatorn .dock får nog byta styrservopumpen som ligger snett ovanför generatorn då den verkar fukta olja och antar att den gjort det ett tag rätt ner på den gamla generatorn (dock var den torr inuti just nu iallafall.och den var lätt att få isär )
tog isär den gamla mätte upp dioderna och om jag gjorde rätt vilket jag tror så var alla hela .Laddningsreläts kolstift var tillräckligt långa .Så gissar på att laddreläts elektronik hade gett upp men då Generator och laddrelä var original och dvs 19 år gamla .Bilen har iofs bara rullat 17000 mil .Så en femhundring fattigare rivsår på armarna men bilen fungerar och en lärdom rikare ! samt att det som har med bilens laddning att göra är genomgånget .Generatorn laddar precis runt 14.1 volt och sjunker till 13.9 vid maxbelastning (all belysning på ac på etc.) med allt så får väl kallas okej
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]