Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1313364
Det framgår inte helt om frågorna gäller självkörande bilar med dagens teknik eller teoretiska framtida självkörande bilar.

Det verkar inte heller finnas göras någon skillnad mellan olika typer av trafikslag eller vägar. Exempelvis tror jag att det är lättare att acceptera långdistanstransporter på större motorvägar än det är att acceptera att självkörande fordon ska kunna hantera stadstrafik eller där det saknas synliga vägmarkeringar.

Jag känner inte att jag kan svara på undersökningen då frågorna är för öppna.
#1313444
Undersökningens kärnfrågor handlar om ett ev framtida scenario med helt autonoma fordon där "den mänskliga bilföraren" egentligen definierats bort helt och hållet, noll möjligheter att ingripa.

För mig är detta ett ganska avlägset scenario och jag är skeptisk till att sådana system kommer att kunna certifieras för trafik på allmän väg under alla väder/körförhållanden under de närmaste tre decennierna. Jag ser inte detta i kristallkulan och ser det inte heller som något jag direkt skulle sukta efter - sedan 100 år och mer finns taxi om jag inte vill köra själv av olika skäl.

För specifika rutter och förhållanden på preparerad väg kan det vara tänkbart, någon typ av "robot-buss/taxi" eller "robot-varutransport", sådana system testas redan idag men är något helt annat för andra syften. Inte särskilt nytt heller, automatiserade transportsystem i fasta rutter har funnits länge.

Min inställning till nyttan av AI i sammanhanget är att använda som förarstöd, utvecklade versioner av dåsighetsdetektorer, filhållare, auto-stop, viltvarnare etc. Maskin och människa i symbios där tekniken stöttar mänskliga brister och vice versa. Erfarna alerta mänskliga förare i samverkan med varandra är oslagbart, understödda av sensorsystem som kan se saker vi inte kan se eller hinna uppfatta/förutse. Underskatta aldrig människans förmåga att hantera abnorma situtioner, överskatta aldrig teknikens förmåga att hantera dylika förhållanden.

Tror knappast vi skulle acceptera trafikflyg utan kompetenta piloter som kan ingripa vid behov... och i det sammanhanget har vi en oändligt mycket enklare utmaning för att styra via autopilot, trafikledare håller koll som understöd. Det ska väldigt mycket till för att acceptera vägtrafik utan kompetenta förare som normalt måste operera under långt mer komplexa förhållanden än vad autopiloten i trafikflygplan behöver kunna hantera.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]