Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1486254
Till min Volvo 2022:a följde en svart standardnyckel, och en orange "Care Key" nyckel som fungerar som en standardnyckel förutom att det går att programmera en hastighetsbegränsning tillsammans med den orange nyckeln. Står i handboken till min bil att "Funktionen hastighetsbegränsning med Care Key blir tillgänglig genom en planerad mjukvaruuppdatering." Och vidare står det:
Hastighetsbegränsningen för Care Key sätts i inställningar för användarprofilen som är administratör. När inställningen är gjord aktiveras hastightesbegränsningen när bilen används med en Care Key.
Det är möjligt att välja en hastighetsbegränsning i intervallet 50-150 km/h (30-95 mph), med ett stegintervall på 10 km/h (5 mph).
Bilen behöver låsas upp med en nyckel utan begränsning för att det ska vara möjligt att inaktivera funktionen. Användaren som är administratör kan inaktivera hastighetsbegränsningen för Care Key via inställningar i centerdisplayen. Därefter kan Care Key användas som en vanlig nyckel.
Jag har inte kollat i inställningen i bilen om det går att utföra detta. Planerar inte att sätta en hastighetsbegränsning på den orange Care Key nyckeln.
En knapplös Key Tag nyckel vore i och för sig bra att ha så slipper man ha ordinarie nyckel försluten i plastpåse vid blöta eller fuktiga förhållanden t.ex. skidåkning, långfärdsskridsko, båtåkande osv. Osis den inte går att ladda. När batteriet är slut på en sådan här knapplös nyckeln där det inte går byta batteri, som inte har nyckelblad i metall, så vet jag inte riktigt hur man man kan nöd-upplåsa dörren.
Rätt dyr, ca 2145 kr listpris, priset står dock inte i länken nedan men lite matnyttig info om Key Tag (för V90).
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /all/L.H.D
Bilagor
Volvo_Standardnyckel_och_Care-Key-nyckel_MY22.JPG
Volvo_Standardnyckel_och_Care-Key-nyckel_MY22.JPG (592.27 KiB) Visad 540 gånger
#1486358
Verkar inte som Care keynote att ställa in ännu, bläddrade runt lite i menyerna i bilen. Jag använder den orangea som nyckel framöver, lättare att hitta :)
Köper nog en tag till sommaren.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]