Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1312049
Jag köpte en bil igår som dog efter 50 meter.
Satte i ett annat batteri och den gick som en klocka efter men batterilampan blinkade som ett flipperspel.
Körde iväg idag vid ca 9 och det funkade, tills runt 9.40 när lampan för handbromsen börjar varna och tjuta trots att handbromsen var urlagd, sen slutade gaspedalen fungera ( elektronisk ) och sedan dog bilen och gick inte att starta igen.
Fick ett helt nytt batteri i, bilen funkade som den skulle tills jag kört ca 3 min, då börjar saker lägga av, den hackade till och sen dog den, och går åter igen inte att starta. Kan påpeka att det luktade enormt bränt under huven när vi stannat.

Generatorn är bytt för ca 2 månader sen ( ny köpt ) och batteriet var som sagt nyköpt idag, trots det blinkar batterilampan hela tiden och bilen dog..

Bilen är bogserad och inlämnad på verkstad nu för genomgång och ännu ett generator byte,

Är det någon som kan ha en aning om vad felet är?
Och, om det nu byts generator etc men samma fel uppstår igen, vad gör jag??
#1312092
"Och, om det nu byts generator etc men samma fel uppstår igen, vad gör jag??"

Lämnar du bilen till en större verkstad? En märkesverkstad? På sådana ställen har du alltid en viss köptrygghet. Fungerar det inte så gå tillbaka och klaga. Du har betalt ett antal tusenlappar för att få din bil "fixad". Då skall den fungera också.
Om du däremot lämnar bilen till "typ" en "bekants bekant" som kan en del om bilar, så kan du kanske inte räkna med att regler om köptrygghet finns eller gäller. Men ibland när det är "kompisjobb" brukar riktiga kompisar vara justa och rädda om sitt rykte och göra vad dom kan för att hjälpa den som har blivit drabbad.
#1312256
Köpte bilen i förrgår och tidigare ägaren har bytt generator och hade garanti, han fick bogsera mig igår till den verkstad som bytt generator tidigare ( 2 mån sedan ) för att dom ska byta ännu en gång,

Men känns konstigt att det sitter nu generator i + helt nyköpt batteri och ändå dör bilen totalt efter någon mil och går över huvudtage inte att få igång.

Får veta tis om bilen är klar eller ej samt vad dom gjort, men byta generator igen ska dom iallafall.

När vi mätte igår med det nya batteriet visade det 12.4v både direkt och efter ca 3 mils körning, 15 min senare dog bilen.
Tändningen funkar på bilen och allt lyser som det ska då + fläkt, men så fort man provar vrida om och starta dör den

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]