Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1310671
Har ett gammalt Fågelstasläp med den vanliga gummifjädrade bakaxeln som nog har levt ett hårt liv som både hyrsläp och annat.

Släpet äter däck som en galning, däcken har alldeles för mycket TOE-OUT, finns det något man kan göra ? Finns det någon firma som renoverar en gummifjädrad axel. Kan man rikta om själva röret?

Fjädringen funkar bra annars och är spänstig, Och att köpa en helt ny axel motsvarar bra mycker mer än värdet på hela släpet så det känns tungt.
av Rådlös
#1310761
Jag önskar att det finns någon bäring i följande svar. Det är nästan 20 år sedan detta var aktuellt för mig, men vi försöker. Det kanske finns något kvar av firman? Själv bor jag på annan ort så jag kan inte kontrollera. Någon annan kanske vet?
Hursomhelst, vid den aktuella tiden jobbade jag på ett större företag som levererade och monterade tele och IT-utrustning. En ordentlig släpkärra var i princip självskriven för varje montagelag. Dom slets ju ut så som du beskriver. Flera av dom var av fabrikatet Bålstasläpet. (Bålsta, nordväst om Sthlm) Fabriken ville väl bara sälja nya släp så dom brydde sig nog inte om gamla utslitna, men det fanns en äldre man som hade jobbat på fabriken men slutat och öppnat eget. Han renoverade släpvagnsaxlar, jag tror även andra fabrikat? Bara konstruktionen var likvärdig. Det handlade ju om att han fick rensa ur fyrkantbalken och stoppa i nya "gummikorvar". Sedan hade han en stor ugn, gummit skulle ju vulkas. Den här ugnen värmdes bara när han hade tillräckligt många axlar att stoppa in i ugnen. Därför kunde det ibland ta någon vecka eller mer innan det var klart.
Jag fick uppdraget att både lämna och hämta ett släp som renoverats. Den äldre mannen var lite sympatisk och pratglad och visade gärna sin "verkstad" med förklaringar och beskrivning hur det fungerade. Han talade varmt om Bålstasläpet för dom hade den fördelen att innerbalken på axeln var öppen i ändarna så att eventuellt vatten som kom in, kom också ut. Det var ingen självklarhet på flera fabrikat, fick jag veta. Vatten kom alltid in på ett eller annat sätt, men om det sedan kom ut igen var en annan sak (om man inte hade ett Bålstasläp)
För er som bor i eller i närheten av Bålsta, den här verkstaden låg i dom två stora cementsilosarna som åtminstone förr fanns nere mot Mälaren. Detta är som sagt nästan 20 år sedan. Den sympatiske mannen som drev verkstaden var säkert pensionär då. Det kanske är mycket begärt att han skulle finnas kvar i dag. Men verkstaden kanske finns kvar med en nyare och yngre arbetskraft?
Bålstabor! Berätta hur ni har det i dag med släpvagnsverkstäder!

Men jag har sett webbsidor med någon firma, i Kramfors eller något liknande som sålde nya axlar med just denna gummifjädringen. Det är också detta flera år sedan, men dom kan ha hetat något NORD eller NORDIC och sålde nya släpvagnsaxlar i beställbar storlek. Prova att Googla.
Ett tillägg: Det kan ha varit den här, men jag är inte helt säker: https://www.sverigeaxeln.se/
av osla
#1310801
vad är det för släp? en kompis köpte en ny komplett axel till ett fogelsta lite större inline modell från gissningsvis 90 talet nån gång för ca 6 tusen kr komplett med bromsar och wire, bara bulta lös den gamla och på med den nya och kroka i vajrarna i stången till påskjutet. så är nu bara släpet värt lite mer så hade jag iaf kostat på en ny axel, då slipper man ju även rackla med bromsarna under några år
Användarvisningsbild
av lennarte
#1310827
Jag försökte få tag i en som annonserade om "Sverige axeln", fick aldrig tag i honom men han hade information på nätet. Kollade på det och det finns tydligen kvar, men det är en helt ny hemsida https://www.sverigeaxeln.se
Det kanske går att få tag på "dom" nu....
Jag gjorde en egen lösning.
Jag har en hemsida där jag lagt ut bilder. Kolla på http://iace.magix.net/all-albums och gå in på Fobo 750 -86 och titta på dom bilder jag lagt ut på hur jag gjorde. Det blev riktigt bra och besiktningen hade inget att anmärka. Jag använde "vanligt" material som man kan få billiga "skrotbitar" på mekaniska verkstäder eller liknande.
Du måste ta bort "s" I "https" för at komma in på min sida.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1310885
osla skrev: tor 11 apr 2019, 20:09 vad är det för släp? en kompis köpte en ny komplett axel till ett fogelsta lite större inline modell från gissningsvis 90 talet nån gång för ca 6 tusen kr komplett med bromsar och wire, bara bulta lös den gamla och på med den nya och kroka i vajrarna i stången till påskjutet. så är nu bara släpet värt lite mer så hade jag iaf kostat på en ny axel, då slipper man ju även rackla med bromsarna under några år
Hittade ny original-axel för 10.500 kr. Men det är ju långt mer än vad släpet är värt. Får väl köpa samma axel på semestern för jag har hittat den i original för 4.500 utomlands. Grymma pålägg här.

Köpte just ny gasfjädarar för 300 kr från en återförsäljare i england, här ville återförsäljaren har 1600 kr för exakt samma gasfjäder. Den verkar kosta 200 kr från fabrik, sen lägger den engelske återförsäljaren på 50% i marginal medans den svenska återförsäljaren lägger på 700% viket jag tycker är väldigt magstarkt .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1310887
Har hittat några firmor inom 15 mils avstånd nu som pressar i nya gummistavar i befintlig axel. Får ringa dem och kolla vad de tar betalt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1310979
Nya gummistavar hjälper inte om inte hjulen "står" rätt från början. Står hjulen "fel"måste det vara krökt någonstans. Om du såg på mina bilder så ser man att axel ändarna rostat fast i ett (nedre) läge. Men det är ju inte det som gör att hjulen står snett, det är för att "axelstumparna" är krökta. Det är möjligt att dom kan pressa hjulaxlarna rätt när dom är "ute", men är dom en gång krökta så tror jag inte att det blir lika starkt om man "bara" pressar tillbaka som det blir som jag gjorde (förstärkt i axeln med rundjärn)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1310996
lennarte skrev: tor 11 apr 2019, 22:12 Jag försökte få tag i en som annonserade om "Sverige axeln", fick aldrig tag i honom men han hade information på nätet. Kollade på det och det finns tydligen kvar, men det är en helt ny hemsida https://www.sverigeaxeln.se
Det kanske går att få tag på "dom" nu....
Jag gjorde en egen lösning.
Jag har en hemsida där jag lagt ut bilder. Kolla på http://iace.magix.net/all-albums och gå in på Fobo 750 -86 och titta på dom bilder jag lagt ut på hur jag gjorde. Det blev riktigt bra och besiktningen hade inget att anmärka. Jag använde "vanligt" material som man kan få billiga "skrotbitar" på mekaniska verkstäder eller liknande.
Du måste ta bort "s" I "https" för at komma in på min sida.
Snygg guide, gillade speciellt din "travers" :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1311626
Tackar för all information.

Plats och resurser för att vända på släpet för att fixa med det är inga problem då jag bor på gård och har flera maskiner med lastare på.

Lutar år byte av axel, men man blir ju irriterd när samma axel bara kostar en bråkdel utomlands mot vad den gör här. Typ 1/2 eller 1/3-del mot här. :-o . Får väl bli en liten resa då.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1311679
Jula hade förr kompletta axlar, men dom försvann i samband med att reglerna för obromsade kärror ändrades och det "vällde" i billiga sådana. Kolla med dom, dom kanske har "liggande" någonstans. Annars, för "en händig karl" var det inte svårt att göra som jag gjorde. Har man bara "grejerna" runt omkring (MIG-svets, vinkelslip modell större och kompressor) så var det inget "avancerat" jobb. Har du då någon i din närhet som kan "dra isär" axeln så (då behövs inte kompressorn för kylningen) är det ju enkel att kapa innerröret, slå i ett passande rundjärn, slå på ett nytt 4-kantrör och svetsa. Sedan är de ju "bara" att låta dom pressa ihop axeln igen.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]