Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1311751
Axeln är bromsad. Svetsar och verktyg är det ingen brist på. Släpet är precis nybesiktigat utan anmärkning och fjädrigen är spänstig och bra, så att kapa upp hela axeln känns lite onödigt jobbigt. Man kan kanske börja med att rikta upp axeln lite så hjulen hamnar rakt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1311768
VolvoB20 skrev:Axeln är bromsad. Svetsar och verktyg är det ingen brist på. Släpet är precis nybesiktigat utan anmärkning och fjädrigen är spänstig och bra, så att kapa upp hela axeln känns lite onödigt jobbigt. Man kan kanske börja med att rikta upp axeln lite så hjulen hamnar rakt.
Det jag skrev ovan var att du skrev i början att du "hade tillgång till flera som kunde pressa isär axeln" och då menar jag att det är ganska enkelt att byta det 4-kant röret som går in i det yttre röret. Nu finns det 5-kant ytterrör också och det är lite värre, men på den första hemsidan (jag skrev ut all information) fanns det lösningar för det också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1311778
Ja.jag hittade en firma som renoverade axlar 12 mil bort. Det behövs visst en press som klarar 20-30 ton men framförallt är lång nog att rymma axlen.

Jag såg att de som provat pressa själv hemma fått kapa axeln lik förbaskat för deras press inte varit lång nog så axeln rymts.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1311850
Kom och tänka på. Om du ska ta ut axlarna och rikta dom, driv i en 12 - 15 cm rundjärn ändå efteråt. Det stärker upp det ordentligt. Sedan kan det ju vara för att dom är rostiga som dom "gett efter" och då får du kapa dom och centrera med rundjärn i alla fall.
När jag var färdig och målat min axel så tätade jag med vanlig latexfog i ändarna och hällde i någon liter gammal motorolja innan jag pluggade hålet för kylningen. Det höll tätt i flera veckor innan det började droppa ut. Så förhoppningsvis ska det inte rosta invändigt på ett tag.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]