- sön 24 mar 2019, 21:48
#1307117
Bränslekostnader är ju en av de faktorer som gräver hål i plånboken över tid.
Skatterna som läggs på bränslet är en stor del i detta och därför väldigt betydelsefullt att det som redovisas verkligen stämmer. Även en väldigt stor påverkan på fordonsskatten man får betala och som till en betydande del avgörs av deklarerad bränsleförbrukning.
Kollade litet hur det ser ut på min ganska gamla S80N, 2.5t med automatlåda. Deklarerad för Euro 4.
Så här ser det ut i någorlunda officiella siffrom man kan fiska upp från div fordonsdatabaser tex https://www.car.info/sv-se/volvo/s80/s8 ... 4969/specs
I fallet detta fordon - mitt eget - är det extremt ofördelaktigt och orättvist fordonsskattemässigt.
Visar sig att jag alltid kör denna bil på långt under vad jag skattar för vad gäller förbrukning. Aldrig någonsin kommer jag upp i NEDC-utsläppen (då måste jag verkligen ligga och pressa på riktigt hårt och det har jag aldrig anledning till).
Exempel 1, jag kör en 45-milsresa till Stockholm från Växjö, merparten av vägen är motorväg 110-120 km/h men givetvis en del stadstrafik och köer i Stockholm. Bränsleförbrukning verklig (mätt via pump) är 0.72 l/mil. Nästan exakt vad färddatorn angav.
Exempel 2, under landsvägskörning 80 - 100 km/h-vägar ligger jag på 0.65 l/mil typiskt.
Motorn är optimerad via BSR steg 1 till ca 258 hk/ 390 Nm, detta sänkte medelförbrukningen mot vad som var "normalt" och tidigare uppmätt, i runda slängar en halv dl/mil generellt.
Min fråga är vad det är för bil jag skulle byta till för att få väsentligt lägre bränslekostnader / CO2-utsläpp: i verkligheten, vid dessa användningssätt att köra långt och med rimligt rask marchfart.
Sett helt otroligt fanastiska förbrukningssiffror som angetts för tex Volvo XC90 T8 Twin engine, men de har uppnåtts under användningsförhållanden som är helt annorlunda än de som är typiska för hur jag använder bilen. Det verkar som att en dylik bil ligger på drygt litern under samma förhållanden så det är därför jag frågar. Givetvis är en T8 helt ointressant för mig driftsmässigt, låt vara att den är i princip skattebefriad av någon outgrundlig anledning,
Skatterna som läggs på bränslet är en stor del i detta och därför väldigt betydelsefullt att det som redovisas verkligen stämmer. Även en väldigt stor påverkan på fordonsskatten man får betala och som till en betydande del avgörs av deklarerad bränsleförbrukning.
Kollade litet hur det ser ut på min ganska gamla S80N, 2.5t med automatlåda. Deklarerad för Euro 4.
Så här ser det ut i någorlunda officiella siffrom man kan fiska upp från div fordonsdatabaser tex https://www.car.info/sv-se/volvo/s80/s8 ... 4969/specs
I fallet detta fordon - mitt eget - är det extremt ofördelaktigt och orättvist fordonsskattemässigt.
Visar sig att jag alltid kör denna bil på långt under vad jag skattar för vad gäller förbrukning. Aldrig någonsin kommer jag upp i NEDC-utsläppen (då måste jag verkligen ligga och pressa på riktigt hårt och det har jag aldrig anledning till).
Exempel 1, jag kör en 45-milsresa till Stockholm från Växjö, merparten av vägen är motorväg 110-120 km/h men givetvis en del stadstrafik och köer i Stockholm. Bränsleförbrukning verklig (mätt via pump) är 0.72 l/mil. Nästan exakt vad färddatorn angav.
Exempel 2, under landsvägskörning 80 - 100 km/h-vägar ligger jag på 0.65 l/mil typiskt.
Motorn är optimerad via BSR steg 1 till ca 258 hk/ 390 Nm, detta sänkte medelförbrukningen mot vad som var "normalt" och tidigare uppmätt, i runda slängar en halv dl/mil generellt.
Min fråga är vad det är för bil jag skulle byta till för att få väsentligt lägre bränslekostnader / CO2-utsläpp: i verkligheten, vid dessa användningssätt att köra långt och med rimligt rask marchfart.
Sett helt otroligt fanastiska förbrukningssiffror som angetts för tex Volvo XC90 T8 Twin engine, men de har uppnåtts under användningsförhållanden som är helt annorlunda än de som är typiska för hur jag använder bilen. Det verkar som att en dylik bil ligger på drygt litern under samma förhållanden så det är därför jag frågar. Givetvis är en T8 helt ointressant för mig driftsmässigt, låt vara att den är i princip skattebefriad av någon outgrundlig anledning,