Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1307117
Bränslekostnader är ju en av de faktorer som gräver hål i plånboken över tid.

Skatterna som läggs på bränslet är en stor del i detta och därför väldigt betydelsefullt att det som redovisas verkligen stämmer. Även en väldigt stor påverkan på fordonsskatten man får betala och som till en betydande del avgörs av deklarerad bränsleförbrukning.

Kollade litet hur det ser ut på min ganska gamla S80N, 2.5t med automatlåda. Deklarerad för Euro 4.

Så här ser det ut i någorlunda officiella siffrom man kan fiska upp från div fordonsdatabaser tex https://www.car.info/sv-se/volvo/s80/s8 ... 4969/specs
Skärmklipp 2019-03-24 21.08.02.png
Skärmklipp 2019-03-24 21.08.02.png (20.57 KiB) Visad 1016 gånger
I fallet detta fordon - mitt eget - är det extremt ofördelaktigt och orättvist fordonsskattemässigt.

Visar sig att jag alltid kör denna bil på långt under vad jag skattar för vad gäller förbrukning. Aldrig någonsin kommer jag upp i NEDC-utsläppen (då måste jag verkligen ligga och pressa på riktigt hårt och det har jag aldrig anledning till).

Exempel 1, jag kör en 45-milsresa till Stockholm från Växjö, merparten av vägen är motorväg 110-120 km/h men givetvis en del stadstrafik och köer i Stockholm. Bränsleförbrukning verklig (mätt via pump) är 0.72 l/mil. Nästan exakt vad färddatorn angav.

Exempel 2, under landsvägskörning 80 - 100 km/h-vägar ligger jag på 0.65 l/mil typiskt.

Motorn är optimerad via BSR steg 1 till ca 258 hk/ 390 Nm, detta sänkte medelförbrukningen mot vad som var "normalt" och tidigare uppmätt, i runda slängar en halv dl/mil generellt.

Min fråga är vad det är för bil jag skulle byta till för att få väsentligt lägre bränslekostnader / CO2-utsläpp: i verkligheten, vid dessa användningssätt att köra långt och med rimligt rask marchfart.

Sett helt otroligt fanastiska förbrukningssiffror som angetts för tex Volvo XC90 T8 Twin engine, men de har uppnåtts under användningsförhållanden som är helt annorlunda än de som är typiska för hur jag använder bilen. Det verkar som att en dylik bil ligger på drygt litern under samma förhållanden så det är därför jag frågar. Givetvis är en T8 helt ointressant för mig driftsmässigt, låt vara att den är i princip skattebefriad av någon outgrundlig anledning,
#1307119
Den bilen verkar ju vara rena spargrisen, varför ens då fundera på att byta?, har aldrig sett någon köra en 2,5T på 0,72 det lönar sig såklart inet att byta till en nyare, mellanskillnaden tankar du ju resten av livet för.
#1307125
Det är nästan omöjligt att spara pengar på att köpa en nyare bil som drar mindre, speciellt gällande motorväg och landsväg som du efterfrågar. Men jag förstår hur du tänker. När utsläppsrelaterad skatt kom var inte tillverkarna med. Min V70N -05 körde jag lätt 15% under deklarerad blandad förbrukning. Tur jag tar igen det med nuvarande bil som har en årsskatt på 580 kr men drar betydligt mer. Så det är systemet det är fel på tyvärr.
#1307128
Det jag inte förstår är att ett drygt decennium av utveckling inte har gett några riktigt slagkraftiga alternativ... något borde ha hänt kan jag tycka och jag tror att det är så.

Men jovisst jag gillar den gamla kärran uppenbart och jämför den med vad som skulle vara dagens alternativ.

Svårt i detta fall. Extremt bekväm "storbilsklass", superkomfort och bilen kör sig själv mer eller mindre man bara slappnar av... väldigt stark i prestanda om man tycker man behöver det ibland, klart rimlig bränsleekonomiskt om man inte pressar som en tok.

Har ändå en föreställning om att en del modernare alternativ kunde vara intressanta och det är dessa jag vill komma åt genom att provocera litet med gamla "klassiska" kärror med decennier på nacken.
#1307130
frasse4 skrev:Det är nästan omöjligt att spara pengar på att köpa en nyare bil som drar mindre, speciellt gällande motorväg och landsväg som du efterfrågar. Men jag förstår hur du tänker. När utsläppsrelaterad skatt kom var inte tillverkarna med. Min V70N -05 körde jag lätt 15% under deklarerad blandad förbrukning. Tur jag tar igen det med nuvarande bil som har en årsskatt på 580 kr men drar betydligt mer. Så det är systemet det är fel på tyvärr.
Ja detta är väldigt märkligt hur det "utvecklats". Vi har fordon som i verkligheten drar betydligt mer - högre CO2-belasting i dagens vokabulär - men som inte sällan är skattebefriade mer eller mindre pga de standardiserade testcyklerna som används.
#1307138
Jo jag har funderat litet på elbil. Men... ska jag ta mig från Växjö till Stockholm (med div köer etc när man närmar sig) så verkar det som att man behöver tajma in en del laddstopp.

Säkert inte ogörligt. Vi hade ett par fem-minutersstopp på vägen i vilket fall, kissepaus & kaffe & och en äggmacka.

Absolut ingen motståndare till eldrivna alternativ.

Se detta scenariot för ganska typiskt för hur jag/vi behöver använda en bil, inte sällan 45 mil en väg på raken och ibland uppåt 60 eller 120 mil.

Mera i det dagliga så kan det handla om bara en resa 7 mil enkel resa, Tur o retur 14 mil och där vet jag att många elbilar kan vara tillräckliga.
#1307146

Leopold skrev:Jo jag har funderat litet på elbil. Men... ska jag ta mig från Växjö till Stockholm (med div köer etc när man närmar sig) så verkar det som att man behöver tajma in en del laddstopp.

Säkert inte ogörligt. Vi hade ett par fem-minutersstopp på vägen i vilket fall, kissepaus & kaffe & och en äggmacka.
Jag har ju en Leaf 40kWh (finns med 62kWh nu också) och skulle behöva planera Växjö - Stockholm ungefär så här:

(skulle man behöva köra den rutten ofta hade jag nog velat ha en bil med lite större batteri...) En Kona, E-niro, Leafen med 62kWh eller en Model 3 då hade klarat sig på ett stopp.. För några gånger per år skulle jag tycka det var okej med nuvarande Leafen. Tajmar man med mat på ena stoppet och laddar lite extra kan man ta det andra stoppet lite kortare också..


Bild

http://imgur.com/a/ZfuxHKh



Bilagor
Screenshot_20190325-005706_Chrome.jpeg
Screenshot_20190325-005706_Chrome.jpeg (72.17 KiB) Visad 967 gånger
#1307184
En fråga. Hur fungerar det med tillgänglighet. Är det alltid lediga laddplatser eller händer det att man får vänta på andra bilar som ska ladda klart först ?
#1307199
Prova så får du se. :-D

Jag skulle tro att så länge du åker när ingen annan åker så är det bra tillgänglighet. Vid tider när fler vill åka så har jag svår att se att det skulle vara lätt att komma åt en laddstolpe. Men jag har inte provat. Det kommer nog ta ett tag innan jag aktivt väljer en elbil för långkörning -- även om det i teorin går.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]