Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ICEnow
#1307039
Jag har en VW pick-up som är registrerad på mig, enskild firma, momsad.
Skulle sålt den förra året men blev inte av. Nu har någon okänd fått reda på att jag vill sälja den och hört av sig. Vi är överens om att jag säljer den helt utan garanti.
Går det att göra? Det finns väl ivägen massa konsumentskyddslagar?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1307057
Ett ordentligt köpekontrakt där det tydligt framgår att den säljes utan några som helst garantier. Både du och köparen skriver under och behåller var sitt exemplar. Borde väl vara vattentätt, tycker jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1307063
Ett alternativ är väl att regga den på sig själv först, så den senare kan säljas privat till privat.
av ICEnow
#1307282
kebabpizza skrev: sön 24 mar 2019, 17:58 Säljer du till en privatperson gäller konsumentköplagen och den går inte att avtala bort.
privatpersonen vill köpa och prutade och UTAN garanti. jag är med på det också.
Alla nöjda!

Men nån sjuk lag sätter krokben. Hur kommer man runt?

Vill ha affären gjord och glömd.
Användarvisningsbild
av Camel
#1307286
kebabpizza skrev:Säljer du till en privatperson gäller konsumentköplagen och den går inte att avtala bort.
Stämmer om ett företag säljer till privatperson. Om en privatperson säljer till en annan privatperson, gäller köplagen. Och den är dispositiv, dvs. går att avtala annat än vad som står i lagen. Frågan är hur det blir med enskild firma?
Användarvisningsbild
av Camel
#1307287
ICEnow skrev:privatpersonen vill köpa och prutade och UTAN garanti. jag är med på det också.
Alla nöjda!

Men nån sjuk lag sätter krokben. Hur kommer man runt?

Vill ha affären gjord och glömd.
Står bilen reggad på enskilda firman eller på dig?

Några länkar att läsa:
http://lawline.se/answers/konsumentkopl ... r-koplagen
http://www.alltomjuridik.se/lar-dig-jur ... ntjuridik/
http://www.hallakonsument.se/klaga-angr ... /koplagen/
av kebabpizza
#1307288
ICEnow skrev:
kebabpizza skrev: sön 24 mar 2019, 17:58 Säljer du till en privatperson gäller konsumentköplagen och den går inte att avtala bort.
privatpersonen vill köpa och prutade och UTAN garanti. jag är med på det också.
Alla nöjda!

Men nån sjuk lag sätter krokben. Hur kommer man runt?

Vill ha affären gjord och glömd.
Du måste skilja på garanti och reklamationsrätt.
Garanti är något som tillverkare, näringsidkare o.s.v. kan stå för och villkoren kan väl i princip se ut hur som helst(?)
Reklamationsrätten är lagstadgad och ej förhandlingsbar.
Men är det någon du kan lita på så är det väl lugnt?
Kan vara klokt skriva en varudeklaration där eventuella fel och brister nedtecknas (jag antar att bilen säljs som fullt fungerande, säljs den som t.ex. ej fungerande reservdelsbil blir det ju betydligt enklare för din del, vilket även måste avspeglas i priset förstås)
av ICEnow
#1307302
kebabpizza skrev: mån 25 mar 2019, 18:13
ICEnow skrev:
kebabpizza skrev: sön 24 mar 2019, 17:58 Säljer du till en privatperson gäller konsumentköplagen och den går inte att avtala bort.
privatpersonen vill köpa och prutade och UTAN garanti. jag är med på det också.
Alla nöjda!

Men nån sjuk lag sätter krokben. Hur kommer man runt?

Vill ha affären gjord och glömd.
Du måste skilja på garanti och reklamationsrätt.
Garanti är något som tillverkare, näringsidkare o.s.v. kan stå för och villkoren kan väl i princip se ut hur som helst(?)
Reklamationsrätten är lagstadgad och ej förhandlingsbar.
Men är det någon du kan lita på så är det väl lugnt?
Kan vara klokt skriva en varudeklaration där eventuella fel och brister nedtecknas (jag antar att bilen säljs som fullt fungerande, säljs den som t.ex. ej fungerande reservdelsbil blir det ju betydligt enklare för din del, vilket även måste avspeglas i priset förstås)
Bilen står på enskild firman. Inget fel på bilen, så det finns inget att skriva. Vill ändå inte skriva något.
Köparen är bilkunnig, vill köpa, betala och ta allt ansvar och är beredd att skriva det på kvittot att det är ok att "taget är taget och går aldrig igen"

Anledningen är att jag känner inte personen, lita eller inte lita på kan man inte veta.

Det borde väl vara något mellan köparen och mig hur vi gör? Vad är det för något jädrans Ryssland som skall bestämma hur vi gör?
Verkar ju helt sjukt.

Eller?
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]