Sida 1 av 1
Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: sön 17 mar 2019, 19:12
av malajo
Har precis slängt på sommardäcken på bilen.
Har bara haft plåtfälgar innan men har nu köpt ett par begagnade alu-fälgar.
Muttrarna som sitter på är vad jag kallar plåtfälgs-mutter, alltså en vanlig stålmutter som e lite konad på ena sidan.
Kan jag använda dessa till alu-fälgar?
Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?
Spelar det nån roll?
Nya muttrar av modell som jag tror jag ska ha kostar ca 800kr vilket jag tycker är ganska dyrt.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: sön 17 mar 2019, 19:51
av StefanN
Rent generellt krävs andra muttrar till alufälgar pga anläggningsytan på konan.
Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: sön 17 mar 2019, 20:12
av malajo
För att det är en annan vinkel på konan då?
För när jag tittar på nya muttrar så stor det ingenting om vad som passar till.
Det står nog vinkeln men inte om det är till plåt eller alu.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: sön 17 mar 2019, 20:15
av malajo
Hade det funkat med såna här?
Screenshot_20190317-201423.jpeg (27.88 KiB) Visad 842 gånger
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: sön 17 mar 2019, 22:16
av Marlboroman
"Plåtfälgsmuttrar" är ett bra sätt att förstöra bulthålen i alu-fälgar med. Och i vissa fall kan man dra såna muttrar förbi själva konan om man tar i lite. Såna muttrar som på bilden funkar däremot.
Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: sön 17 mar 2019, 22:49
av Rådlös
"Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: mån 18 mar 2019, 08:25
av VolvoB20
Rådlös skrev: ↑sön 17 mar 2019, 22:49
"Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Jag antar att det är sådana här muttrar han menar när han pratar om "aluminiummuttrar"
Dvs de har roterande kona så man inte sliter ut sina aluminiumfälgar vid däcksbyte.

Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: mån 18 mar 2019, 09:11
av malajo
VolvoB20 skrev:Rådlös skrev: ↑sön 17 mar 2019, 22:49
"Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Jag antar att det är sådana här muttrar han menar när han pratar om "aluminiummuttrar"
Dvs de har roterande kona så man inte sliter ut sina aluminiumfälgar vid däcksbyte.

Det var typ nån sån modell jag tänkte på ja.
Har fått för mig att dom var mycket lättare än "plåtmuttrar" så jag trodde dom var i nån typ av alu-legering.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: mån 18 mar 2019, 09:25
av VolvoB20
malajo skrev: ↑mån 18 mar 2019, 09:11
VolvoB20 skrev:Rådlös skrev: ↑sön 17 mar 2019, 22:49
"Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Jag antar att det är sådana här muttrar han menar när han pratar om "aluminiummuttrar"
Dvs de har roterande kona så man inte sliter ut sina aluminiumfälgar vid däcksbyte.

Det var typ nån sån modell jag tänkte på ja.
Har fått för mig att dom var mycket lättare än "plåtmuttrar" så jag trodde dom var i nån typ av alu-legering.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Jag använder sådana på Supran där jag har svindyra äkta 3-spilt fälgar och vill undvika slitage där muttern ligger an mot fälgen.
Re: Muttrar, spelar det nån roll?
Postat: mån 18 mar 2019, 09:27
av VolvoB20
malajo skrev: ↑mån 18 mar 2019, 09:11
VolvoB20 skrev:Rådlös skrev: ↑sön 17 mar 2019, 22:49
"Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Jag antar att det är sådana här muttrar han menar när han pratar om "aluminiummuttrar"
Dvs de har roterande kona så man inte sliter ut sina aluminiumfälgar vid däcksbyte.

Det var typ nån sån modell jag tänkte på ja.
Har fått för mig att dom var mycket lättare än "plåtmuttrar" så jag trodde dom var i nån typ av alu-legering.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Jag använder sådana på Supran där jag har svindyra äkta 3-spilt fälgar och vill undvika slitage där muttern ligger an mot fälgen.
På Volvon använder jag vanliga muttrar/bultar som levererades nya med fälgarna.