Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av malajo
#1305610
Har precis slängt på sommardäcken på bilen.
Har bara haft plåtfälgar innan men har nu köpt ett par begagnade alu-fälgar.
Muttrarna som sitter på är vad jag kallar plåtfälgs-mutter, alltså en vanlig stålmutter som e lite konad på ena sidan.

Kan jag använda dessa till alu-fälgar?
Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?

Spelar det nån roll?

Nya muttrar av modell som jag tror jag ska ha kostar ca 800kr vilket jag tycker är ganska dyrt.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

av malajo
#1305630
För att det är en annan vinkel på konan då?
För när jag tittar på nya muttrar så stor det ingenting om vad som passar till.
Det står nog vinkeln men inte om det är till plåt eller alu.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1305658
"Plåtfälgsmuttrar" är ett bra sätt att förstöra bulthålen i alu-fälgar med. Och i vissa fall kan man dra såna muttrar förbi själva konan om man tar i lite. Såna muttrar som på bilden funkar däremot.
av Rådlös
#1305665
"Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305696
Rådlös skrev: sön 17 mar 2019, 22:49 "Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Jag antar att det är sådana här muttrar han menar när han pratar om "aluminiummuttrar"

Dvs de har roterande kona så man inte sliter ut sina aluminiumfälgar vid däcksbyte.

Bild
av malajo
#1305711
VolvoB20 skrev:
Rådlös skrev: sön 17 mar 2019, 22:49 "Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Jag antar att det är sådana här muttrar han menar när han pratar om "aluminiummuttrar"

Dvs de har roterande kona så man inte sliter ut sina aluminiumfälgar vid däcksbyte.

Bild
Det var typ nån sån modell jag tänkte på ja.
Har fått för mig att dom var mycket lättare än "plåtmuttrar" så jag trodde dom var i nån typ av alu-legering.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305715
malajo skrev: mån 18 mar 2019, 09:11
VolvoB20 skrev:
Rådlös skrev: sön 17 mar 2019, 22:49 "Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Jag antar att det är sådana här muttrar han menar när han pratar om "aluminiummuttrar"

Dvs de har roterande kona så man inte sliter ut sina aluminiumfälgar vid däcksbyte.

Bild
Det var typ nån sån modell jag tänkte på ja.
Har fått för mig att dom var mycket lättare än "plåtmuttrar" så jag trodde dom var i nån typ av alu-legering.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Jag använder sådana på Supran där jag har svindyra äkta 3-spilt fälgar och vill undvika slitage där muttern ligger an mot fälgen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305716
malajo skrev: mån 18 mar 2019, 09:11
VolvoB20 skrev:
Rådlös skrev: sön 17 mar 2019, 22:49 "Brukar ju sitta kåpade muttrar gjorda av alu?"
Aldrig alumuttrar på en fälg! Fälgmuttrar skall dras med omkring 100 Nm. Drar du en alumutter med 100 Nm så gör du det bara en gång. Några fler försök lär nog inte ges.
Nu kan det tänkas (kanske?) att du menar någon sorts dekorationskåpor att trycka på originalmuttrarna för att det skall se lite lyxigare ut?
En annan sak i sammanhanget. Hur vet man om en fälgmutter har 60° koning? Håll två lika stora muttrar ihop med sidorna mot varandra. V-spåret som blir mellan muttrarna på översidan och undersidan, är 60°. Testa med en fälgmutter om den ligger an mot det 60-gradiga V-spåret.
Nu skall det påpekas att det finns andra koningsvinklar på fälgar och fälgmuttrar, men 60° är tämligen vanligt.
Jag antar att det är sådana här muttrar han menar när han pratar om "aluminiummuttrar"

Dvs de har roterande kona så man inte sliter ut sina aluminiumfälgar vid däcksbyte.

Bild
Det var typ nån sån modell jag tänkte på ja.
Har fått för mig att dom var mycket lättare än "plåtmuttrar" så jag trodde dom var i nån typ av alu-legering.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Jag använder sådana på Supran där jag har svindyra äkta 3-spilt fälgar och vill undvika slitage där muttern ligger an mot fälgen.

På Volvon använder jag vanliga muttrar/bultar som levererades nya med fälgarna.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...