Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gelis
#1305463
Är det någon som vet ungefär vad en större Volvo verkstad debiterar i timmen? Sitter och kollar lite vad ett kamremsbyte kostar till en S80 T6. fått lite olika priser men runt 9000 kr verkar det hamna på. Vilket känns som ett ganska saftigt överpris.
Kamremssatsen runt 3000 inkl. multirib vilket innebär runt 6 papp för arbetet, är en jävl.. bra timpenning

Funderar på att ev byta själv då det är lika som på min gamla 960, och där bytte jag ett antal remmar. Dock så är det bara "lite" trängre på S80:n vilket gör att jag inte har nån jättelust för arbetet
På 960:n tog bytet ca 2 timmar för mig. Vilket en märkesverkstad bör göra snabbare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1305469
Gelis skrev: lör 16 mar 2019, 22:01 Är det någon som vet ungefär vad en större Volvo verkstad debiterar i timmen? Sitter och kollar lite vad ett kamremsbyte kostar till en S80 T6. fått lite olika priser men runt 9000 kr verkar det hamna på. Vilket känns som ett ganska saftigt överpris.
Kamremssatsen runt 3000 inkl. multirib vilket innebär runt 6 papp för arbetet, är en jävl.. bra timpenning

Funderar på att ev byta själv då det är lika som på min gamla 960, och där bytte jag ett antal remmar. Dock så är det bara "lite" trängre på S80:n vilket gör att jag inte har nån jättelust för arbetet
På 960:n tog bytet ca 2 timmar för mig. Vilket en märkesverkstad bör göra snabbare.
Beror nog på om du lämnar in den i Nacka, Täby, Säffle, Lycksele eller Nybro...
Jag hävdar, vis av erfarenhet, att det kan skilja en hel del mellan storstäderna och landsbygden när vi pratar priser.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1305470
Jag skulle kolla med en mindre verkstad. Vars i landet bor du?

Två timmar på en 960 lät snabbt, det är rätt trångt mot kylare där också, men visst, säkert inget emot en s80 med motorn i andra riktningen.
av Solomon
#1305471
Det beror på var du bor och vilka verkstäder. Nyss byte jag på meca 8200 ske byte kamrem+vattenpump, multirem spännrulle o.s.v. volvo vill ha 14000 men jag bor på landet. bilen e en volvo v60 t3 -12
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1305477
En verkstads timpenning motsvarar inte bara mekanikerns hands on arbete med din bil. Det är en av återförsäljarens två inkomstkällor och den andra är kraftigt pressad.
av Gelis
#1305516
frasse4 skrev:Jag skulle kolla med en mindre verkstad. Vars i landet bor du?
Två timmar på en 960 lät snabbt, det är rätt trångt mot kylare där också, men visst, säkert inget emot en s80 med motorn i andra riktningen.
På 960:n är det ganska gott om plats, tycker i alla fall jag. Knepet där var att man fick ställa kamdreven en tand fel innan man la på remmen, det rätade till sig när man släppte spännaren. Sedan så är det simplare då man inte behöver plocka bort remskivan plus att det inte fanns några VVT enheter.
Bor i Norrköping
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1305527
Det är INTE lika på en T6a som gamla sug-sexorna. Gamla sug-sexorna har bl.a. inte ställbara kamdrev och ingen VVT. Dessutom är det duktigt mycket trängre på en snedställd motor än en rakställd. Bara att komma åt startmotorn och ta bort den är ett helt äventyr(vilket man måste bort med för att kunna låsa veven).
Dock tycker jag 9 lakan lät lite väl mycket. Samma jobb på femmorna kostar runt 4 på volvo, och det är mer eller mindre samma jobb.

Rembyte på 2h på en 960 är möjligt, men då använder man inte tolkar som man ska. Visserligen kan man smita undan utan tolkar lättare på en 960 än dom mer moderna femmorna, fyrorna och sexorna(99+) men...

Normal timpenging brukar f.ö. vara runt 800kr ... Per påbörjad timme då alltså, så 60min = 800kr, 60min 1sekund = 1600kr.
av Gelis
#1305543
Precis 100% trängre på T6, därav anledningen att jag drar mig för att göra detta.
Sedan det här med tolkar, har man inte demonterat kamdreven behövs inga tolkar för endast rembyte. Inte ens Vida talar om tolkar för en sådan operation.

Exakt 9000 kr låter dyrt, var därför jag efterlyste lite priserfarenheter.
Även om tex Rejmes här i Norrköping skulle debitera 1000 kr/t så skulle då bytet ta 6 timmar, alltså 3000kr-9000kr = 6000kr, tvivlar starkt på detta.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1305565
Jag har aldrig bytt kamrem på en volvo men väl på opel och där behöver man lossa kamdreven för att få bort spänningar i remmen när man byter sträckare och brythjul. Annars kan man få vibrationer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1305672
Gelis skrev:Sedan det här med tolkar, har man inte demonterat kamdreven behövs inga tolkar för endast rembyte

Du... vet.... uppenbarligen inte hur kammar och veven rör på sig när man byter rem.... Tolkar behövs om det ska bli rätt, annars blir det tattarbytt med kammar som inte står exakt rätt, med negativ inverkan på både prestanda och förbrukning.
Visst, man kan få det hyffsat rätt utan, men inte mer än så.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...