Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305209
Fjonsson skrev: fre 15 mar 2019, 16:22 Visst borde det bli skillnad på mätningen om jag bränner förbi på ettan i 40km/h jämfört med gasuppsläpp och frirullar förbi?
Som statistik, ja. Lagföra individuella fordon, tveksamt.
Man lagför ingen på lasermätningen. Man registrerar bara fordonet och så kallar man till en extra kontroll.

En annan variant är att man grovsållar med lasern och misstänkta vinkas in för undersökning och flygande besiktning.

Så ser förslagen ut i alla fall.
Användarvisningsbild
av Derank
#1305210
Det är bara gasa, det finns såklart ingen som stoppar en bil för att påpeka att den är trimmad.

Kör så det ryker.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1305211
Dom chippar sina bilar i övriga Europa ochså.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1305231
ICEnow skrev: fre 15 mar 2019, 17:05
Steffe3 skrev: fre 15 mar 2019, 17:03 Går inte att regbesikta den ändringen dock ;p Bara Polestar, eftersom Volvo garanterar att värdena är oförändrade.
Nej du, visst går det om du får godkännande certifikat från tillverkaren.
Eftersom det är om omöjligt att få ett sådant utom för polestar så..
av Leopold
#1305232
I många fall av motoroptimering så blir emissionerna lägre pga lägre bränsleförbrukning. Något som märks mest när man tankar i positiv bemärkelse, tror det är oerhört svårt att lagföra någon för att emissionerna blivit lägre än vad som specats även om det mot förmodan skulle kunna påvisas att programvaran har ändrats jfr original. Mest detta att man irriteras över att betala en onödigt hög fordonsskatt i de delar som styrs av emissioner.

Bara för skojs skull borde jag testa att besiktiga min BSR steg 1 -optimerade Volvo S80 -07 med B5254T6-motor utan att först ha lagt in original programvara via handenheten. Skulle inte förvåna mig ett skvatt om emissionsvärdena blir väsentligt lägre än med originalprogramvara. Enda är väl att den obligatoriska provkörningen kan väcka misstankar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1305235
Dom märker ingenting, jag har bessat alla mina bilar genom åren trimmade, ska in nu den i aprill med XC60in och ingen kommer att se el märka någon skillnad, de märker inte ens att den är chippat på servicen, fast de provkör och så vidare. Var inne på 6000mila häromdan och meken provkörde för jag hade något skrammel höger fram, han märkte inget heller.

Du skulle inte heller märka om min bil var chippad om du provkörde den, det lovar jag
Användarvisningsbild
av Derank
#1305237
Dom märker ingenting, jag har bessat alla mina bilar genom åren trimmade, ska in nu den i aprill med XC60in och ingen kommer att se el märka någon skillnad, de märker inte ens att den är chippat på servicen, fast de provkör och så vidare. Var inne på 6000mila häromdan och meken provkörde för jag hade något skrammel höger fram, han märkte inget heller.

Du skulle inte heller märka om min bil var chippad om du provkörde den, det lovar jag
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1305238
VolvoB20 skrev: fre 15 mar 2019, 17:33
Fjonsson skrev: fre 15 mar 2019, 16:22 Visst borde det bli skillnad på mätningen om jag bränner förbi på ettan i 40km/h jämfört med gasuppsläpp och frirullar förbi?
Som statistik, ja. Lagföra individuella fordon, tveksamt.
Man lagför ingen på lasermätningen. Man registrerar bara fordonet och så kallar man till en extra kontroll.

En annan variant är att man grovsållar med lasern och misstänkta vinkas in för undersökning och flygande besiktning.

Så ser förslagen ut i alla fall.
Har du något exempel på ett sånt förslag?
Användarvisningsbild
av Derank
#1305241
Skulle verkstädrna bry sig skulle de enkelt kunna se att många tex Volvo är chippade, det ser man busenkelt med en diagnosenhet, det sätt nämligen ofta en felkod, en U-kod som indikerar att programvaran är oförenlig med stöldskyddsstyrenheten. i och med att stöldskyddet känner av att mjukvaran till motorstyrningen är ändrad.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1305243
Leopold skrev: fre 15 mar 2019, 19:40 I många fall av motoroptimering så blir emissionerna lägre pga lägre bränsleförbrukning. Något som märks mest när man tankar i positiv bemärkelse, tror det är oerhört svårt att lagföra någon för att emissionerna blivit lägre än vad som specats även om det mot förmodan skulle kunna påvisas att programvaran har ändrats jfr original. Mest detta att man irriteras över att betala en onödigt hög fordonsskatt i de delar som styrs av emissioner.

Bara för skojs skull borde jag testa att besiktiga min BSR steg 1 -optimerade Volvo S80 -07 med B5254T6-motor utan att först ha lagt in original programvara via handenheten. Skulle inte förvåna mig ett skvatt om emissionsvärdena blir väsentligt lägre än med originalprogramvara. Enda är väl att den obligatoriska provkörningen kan väcka misstankar.
De hälsofarliga emissionerna kan faktiskt öka om man sänker förbrukningen. Det var exakt det VW gjorde, optimerade koldioxidutsläppet på bekostnad av annat. Och det är ju de utsläppen som mäts.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]