Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av d1nm4mm4
#1305149
Tjenare!

har gjort bsr chip på min bil och ja, risken att bli påkommen i sverige är ju minimal. Nu ska vi ut och bila längst med medelhavet till sommar och undrar om det är "farligare" att köra med chip utomlands eller det är lika svårt för dem att kolla upp.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1305156
Eftersom det inte syns inte bilen inte kopplas upp med rätt verktyg känns risken för det rätt liten. Det är ju fysiskt helt osynligt vid en kontroll. Nu har jag visserligen inte blivit kollad nere i Europa men inte står de väl och kollar mer avancerade saker än typ belysning och rätt däck längs vägarna för eller?
Användarvisningsbild
av Någonting
#1305157
Gissar att det inte är ett riktigt chip som du pratar om utan en modifiering av mjukvaran som är gjord med BSR:s handenhet? Jag tror inte att det går att upptäcka överhuvudtaget. Möjligen kan en Volvo-verkstad upptäcka det om de letar efter det, men jag tror att till och med där beror det på om det är rätt person som gör sökningen och om hen faktiskt letar efter det.

Vet inte överhuvudtaget om sådana ändringar är någonting som Polisen kommer att titta på, tror snarare att du åker fast för för högt avgasljud än att de kommer att gå igenom så grundligt som krävs för att hitta en mjukvaruändring i motordatorn.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1305176
Jag har aldrig märkt av den tendensen, trots att jag har varit med bil i 24 olika europeiska länder.
Den grundligaste kontrollen var vid inresa i Ukraina några månader efter att Ryssland hade annekterat Krim. Då kollades under bilen, under lastrumsgolvet, chassinummer, grönt kort, reg.bevis, pass, internationellt- och svenskt körkort. Allt jämfördes "under lupp", sen var det bara att åka in i landet.
Jag aldrig blivit stannad och kollad "på fältet". Hamnade i en kontroll i Bosnien i somras, men dom vinkade bara förbi mig då...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305181
Just nu är det lungt, men det kommer nog bli hårdare i framtiden.

Man flaggar ju för att det är så många fordon på vägarna där ägarna har mixtrat med avgasreningen på ett eller annat sätt (mjuk eller hårdvara) så helautomatiska mätstationer som mäter avgaserna helt kontaktlöst via laserspectroskopi när en bil kör förbi lär nog poppa upp i flera länder i Europa.

Man har ju provkört liknade utrustning bla i Linköping vad jag minns,

This can measure exhaust plume, and detect opacity, nitric oxide, carbon monoxide, hydrocarbons, and carbon monoxide in 0.5 seconds in the exhaust plumes of vehicles. It can record emission rates from thousands of individual vehicles along with speed and acceleration across all driving conditions daily. This can test several vehicles per hour within an interval of one second. A camera captures the image of the vehicle’s number plate which, if connected with a vehicle registration database, can identify the make, model, certified emission standard, fuel type, rated power and other details.

https://www.downtoearth.org.in/blog/air ... road-60539

Bild
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1305186
Visst borde det bli skillnad på mätningen om jag bränner förbi på ettan i 40km/h jämfört med gasuppsläpp och frirullar förbi?
Som statistik, ja. Lagföra individuella fordon, tveksamt.
av ICEnow
#1305195
d1nm4mm4 skrev: fre 15 mar 2019, 13:08 Tjenare!

har gjort bsr chip på min bil och ja, risken att bli påkommen i sverige är ju minimal. Nu ska vi ut och bila längst med medelhavet till sommar och undrar om det är "farligare" att köra med chip utomlands eller det är lika svårt för dem att kolla upp.
Totalt olagligt i Sverige och EU, utan ny registreringsbesiktning. Så reg.besiktiga bilen är mitt tips, om det går. Kostar bara 1500 kr eller nåt.

Annars är risken att åka dit noll, om du inte är inblandad i någon krock eller liknande. Blir bilen kvaddad och förkringsbolaget kollar bilen, vilket de gör, så mister du försäkringsskydd eller delar av det.

Garantin på bilen gäller inte heller. Går att se om den är chippad/har varit chippad om man har rätt utrustning.

Skulle aldrig våga det med min ekonomi. Varför inte köpa en Bil med de hästkrafter i original som du vill ha istället?
Senast redigerad av 1 ICEnow, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1305197
Går inte att regbesikta den ändringen dock ;p Bara Polestar, eftersom Volvo garanterar att värdena är oförändrade.
av ICEnow
#1305198
Steffe3 skrev: fre 15 mar 2019, 17:03 Går inte att regbesikta den ändringen dock ;p Bara Polestar, eftersom Volvo garanterar att värdena är oförändrade.
Nej du, visst går det om du får godkännande certifikat från tillverkaren.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1305204
Kör på bara!
Kör du som ett svin och bryter mot trafikregler så kan såklart en pigg Polis stoppa dig. Ser han uppenbara fel och brister gör han kanske en kontroll av bilen.
Men annars hade jag inte varit orolig.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]