Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305406
Fjonsson skrev: lör 16 mar 2019, 16:01
VolvoB20 skrev: fre 15 mar 2019, 22:36
Ska man trimma ska man göra det nu, för det kommer att komma en massa tråkiga kontroller framöver.

Jag har sett att man tex på olika ställen i EU hotar att bötfälla småfirmor som jobbar med bil-optimering med 300.000 kr i böter om man utför DPF - Remove, ERG-Shutoff, AdBlue-Off genom hård eller mjukvara tex. Det har fått flera av dessa firmor att dra öronen åt sig och bli försiktiga.
Vad ser du för tecken på att trimfirmor har blivit "försiktiga" och vad syftar du på?
Jag orkar inte argumentera med er. Ni får leta själva efter informationen. Det blir bara som i kilometerskatt tråden när ni var 1000% bombsäkra på att man inte skulle kunna bygfa ett system för att övervaka fordonen position konstant och ta ut skatt därefter. Sen visar det sig att Tyskland redan byggt och driftsatt detta system sedan flera år för alla fordon tyngre än en personbil.

Som vanligt är tunga trafiken först ut. Man kör flygande besiktningar för att kolla att ingen har installerat otillåten utrustning som får fordonet att avvika från typbesiktningen . Man kan tydligen få 5 år näringsförbud för sådana modifieringar.

https://www.green-growth.org.uk/article ... ions-cheat

Man vill följa upp och göra samma för personbilar.

Jag tror det var i Tyskland man hotade med 30.000 EUR för trimfirmor om man erbjöd DPF removal, EGR-block och AdBlue-stopp.

Istället för att vara bombsäkra på att det aldrig kommer hända kan ni ju söka runt istället så kommer ni upptäcka att man försöker stoppa en epidemi där det poppar upp firmor i vartenda gathörn som gör bilarna olagliga vad gäller utsläpp. Antalet hk bryr man sig inte speciellt mycket om, så länge det inte ökar utsläppen.

I Spanien och USA har man också börjat jaga verkstäder som fixar med personbilar och gör DPF-removal.

In October, police in Spain raided a string of garages which were allegedly performing DPF removal, while in the US in 2013, a company agreed to pay a $500,000 (£350,000) fine for DPF-related violations

Belgien kör också ett race för att bötfälla verkstäder..

https://www.transportenvironment.org/ne ... and-beyond
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Leopold
#1305408
VolvoB20 skrev: Antalet hk bryr man sig inte speciellt mycket om, så länge det inte ökar utsläppen.
Låter helt ok för min min del, en sund reaktion från kontrollmyndigheter. Finns massvis med motoroptimeringsalternativ, en ansenlig del av dessa syftar till att åstadkomma lägre förbrukning (och därmed emissioner) och kanske kombinerat med högre möjligt effektuttag i samma veva som konsekvens av bättre optimerade motorparametrar än vad biltillverkaren lyckades åstadkomma vid produktionstillfället.

Helt rätt att klämma åt sk "motoroptimerare" som kopplar förbi de emissionskontrollerande system som fordonet blivit typgodkänt för och som reglerar skatteklass, "miljöbonusar" etc. Där har man gått långt över gränsen och resultatet blir självklart att fordonet släpper ut väldigt mycket mer av klimat & miljöpåverkande substanser. Bort med detta!
Användarvisningsbild
av Derank
#1305412
ICEnow skrev:Fråga: Om det är så viktigt med några hk extra så har man ju det intresset att vilja ha det. Varför inte bara köpa en bil med fler hk i från början?

Chip kostar ju en del och man kör olagligt med chip. Dessutom utsätter man sig för försäkringsbedrägeri eftersom bilen är bara försäkrad med ett visst antal Hk. Dessutom kan man få böter. Dessutom, det värsta är om bilen blir kvaddad i en olycka och det koms på av försäkringsbolaget och polisen att bilen var chippad. Då minskar försäkringsersättningen eller uteblir helt och man kan bli åtalad.

Jag är kanske lite orolig att någon kör på mig p.g.a. att den andra bilen är chippad och systemen och konstruktionen i den bilen inte är avsedd för fler hk, utan föraren tappar kontrollen på bilen för den saken.

Varför inte bara köpa en starkare originalbil?[/quo
ICEnow skrev:Fråga: Om det är så viktigt med några hk extra så har man ju det intresset att vilja ha det. Varför inte bara köpa en bil med fler hk i från början?

Chip kostar ju en del och man kör olagligt med chip. Dessutom utsätter man sig för försäkringsbedrägeri eftersom bilen är bara försäkrad med ett visst antal Hk. Dessutom kan man få böter. Dessutom, det värsta är om bilen blir kvaddad i en olycka och det koms på av försäkringsbolaget och polisen att bilen var chippad. Då minskar försäkringsersättningen eller uteblir helt och man kan bli åtalad.

Jag är kanske lite orolig att någon kör på mig p.g.a. att den andra bilen är chippad och systemen och konstruktionen i den bilen inte är avsedd för fler hk, utan föraren tappar kontrollen på bilen för den saken.

Varför inte bara köpa en starkare originalbil?
Även den starka orginalbilen kommer många att chippa, känner du dig tryggare om jag blåser in i dig med min Audi R8a än om jag blåser in i dig med min optimerade V70 D2a?
Jag tror du oroar dig i onödan.
av ICEnow
#1305421
Derank skrev: lör 16 mar 2019, 18:46
ICEnow skrev:Fråga: Om det är så viktigt med några hk extra så har man ju det intresset att vilja ha det. Varför inte bara köpa en bil med fler hk i från början?

Chip kostar ju en del och man kör olagligt med chip. Dessutom utsätter man sig för försäkringsbedrägeri eftersom bilen är bara försäkrad med ett visst antal Hk. Dessutom kan man få böter. Dessutom, det värsta är om bilen blir kvaddad i en olycka och det koms på av försäkringsbolaget och polisen att bilen var chippad. Då minskar försäkringsersättningen eller uteblir helt och man kan bli åtalad.

Jag är kanske lite orolig att någon kör på mig p.g.a. att den andra bilen är chippad och systemen och konstruktionen i den bilen inte är avsedd för fler hk, utan föraren tappar kontrollen på bilen för den saken.

Varför inte bara köpa en starkare originalbil?[/quo
ICEnow skrev:Fråga: Om det är så viktigt med några hk extra så har man ju det intresset att vilja ha det. Varför inte bara köpa en bil med fler hk i från början?

Chip kostar ju en del och man kör olagligt med chip. Dessutom utsätter man sig för försäkringsbedrägeri eftersom bilen är bara försäkrad med ett visst antal Hk. Dessutom kan man få böter. Dessutom, det värsta är om bilen blir kvaddad i en olycka och det koms på av försäkringsbolaget och polisen att bilen var chippad. Då minskar försäkringsersättningen eller uteblir helt och man kan bli åtalad.

Jag är kanske lite orolig att någon kör på mig p.g.a. att den andra bilen är chippad och systemen och konstruktionen i den bilen inte är avsedd för fler hk, utan föraren tappar kontrollen på bilen för den saken.

Varför inte bara köpa en starkare originalbil?
Även den starka orginalbilen kommer många att chippa, känner du dig tryggare om jag blåser in i dig med min Audi R8a än om jag blåser in i dig med min optimerade V70 D2a?
Jag tror du oroar dig i onödan.
Ja, för den R8 är väl dimensionerad för de Hk som bilen har, ESP, chassi, bromsar, växellåda, osv. osv. En V70 D2 som är trimmad skulle jag aldrig varken åka i, köpa eller köra. Det är ju som att leka med säkerheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305424
Leopold skrev: lör 16 mar 2019, 18:35
VolvoB20 skrev: Antalet hk bryr man sig inte speciellt mycket om, så länge det inte ökar utsläppen.
Låter helt ok för min min del, en sund reaktion från kontrollmyndigheter. Finns massvis med motoroptimeringsalternativ, en ansenlig del av dessa syftar till att åstadkomma lägre förbrukning (och därmed emissioner)
CO2 minskar men NOX skenar uppåt vid trimning. Ingen har väl missat VWs dieselgate.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1305440
VolvoB20 skrev: lör 16 mar 2019, 18:22 En massa text
Genomgående i dina inlägg så målar du upp en framtid med en kontrollstat som kontrollerar och bötfäller medborgarna för allt möjligt. Visserligen finns det ju två partier i riksdagen som är åt det totalitära hållet med risken att det synsättet får majoritet får ju ses som osannolikt. Första steget vore ju då att införa hastighetskameror som registrerar medelsnittshastighet. Att vi inte har dessa i sverige beror på att myndigheterns (som nu är vid makten) tycker det är fel att registrera medborgare som ännu inte begått ett brott och starta en utredning utan skälig misstanke. Samma synsätt skulle ju gälla avgasmätning. En bils utsläpp varierar mycket från lastfall till lastfall. Att då utöva tvångsmedel för att man detekterat utsläppen från en kallstartad bil på maxlast i en kontroll faller på samma argument.
Det är onekligen en skrämmande, framtida kontrollstat du förutspår och det måste ju vara skitjobbigt att tro på den.
av Leopold
#1305441
VolvoB20 skrev:
Leopold skrev: lör 16 mar 2019, 18:35
VolvoB20 skrev: Antalet hk bryr man sig inte speciellt mycket om, så länge det inte ökar utsläppen.
Låter helt ok för min min del, en sund reaktion från kontrollmyndigheter. Finns massvis med motoroptimeringsalternativ, en ansenlig del av dessa syftar till att åstadkomma lägre förbrukning (och därmed emissioner)
CO2 minskar men NOX skenar uppåt vid trimning. Ingen har väl missat VWs dieselgate.
Jovisst, gäller främst dieselmotorer men även direktinsprutade bensinmotorer i viss - om än väsentligt lägre - utsträckning.

Betvivlar att en gammal Volvo B5254T6-motor (MY07) skulle vara direktinsprutad men ärligt talat vet jag inte. Andra mer tekniskt kunniga får fylla i här... och skulle den vara av typ DI så är det fortfarande något helt annat vi talar om än dieselmotorer och inneboende miljöproblemen i dessa.

___
Vilket hanteras via div Adblue, partikelfilter etc. Så jag påstår inte att det inte kan hanteras, det jag sa var att det givetvis är helt uppåt väggarna fel om en del mindre nogräknade "motoroptimerare" tycker det är en bra idé att koppla ur dessa system för att nå bra prestanda på endast en parameter typiskt bränsleförbrukning eller effekt.
Senast redigerad av 2 Leopold, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305465
Leopold skrev: lör 16 mar 2019, 20:33
VolvoB20 skrev:
Leopold skrev: lör 16 mar 2019, 18:35

Låter helt ok för min min del, en sund reaktion från kontrollmyndigheter. Finns massvis med motoroptimeringsalternativ, en ansenlig del av dessa syftar till att åstadkomma lägre förbrukning (och därmed emissioner)
CO2 minskar men NOX skenar uppåt vid trimning. Ingen har väl missat VWs dieselgate.
Jovisst, gäller främst dieselmotorer men även direktinsprutade bensinmotorer i viss - om än väsentligt lägre - utsträckning.

Betvivlar att en gammal Volvo B5254T6-motor (MY07) skulle vara direktinsprutad men ärligt talat vet jag inte. Andra mer tekniskt kunniga får fylla i här... och skulle den vara av typ DI så är det fortfarande något helt annat vi talar om än dieselmotorer och inneboende miljöproblemen i dessa.

___
Vilket hanteras via div Adblue, partikelfilter etc. Så jag påstår inte att det inte kan hanteras, det jag sa var att det givetvis är helt uppåt väggarna fel om en del mindre nogräknade "motoroptimerare" tycker det är en bra idé att koppla ur dessa system för att nå bra prestanda på endast en parameter typiskt bränsleförbrukning eller effekt.
Det finns ju en anledning att småfirmorna plockar ut betydligt fler hk än biltillverkarna.

Man vill ju ha in ren, kall och syrerik luft i cylindrarna när man trimmar.

Det första man gör i mjukvaran är ju att man stänger EGRen för man vill ju inte ha gamla varma syrefattiga avgaser i cylindern.

Och vips har man ju kopplat förbi ett av det viktiga systemen i avgasreningen. Något du ju inte tycker man bör göra skriver du.

Det går ju inte att trolla med knäna. Vill man ha mer effekt så kommer vissa utsläpp att öka.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305467
Fjonsson skrev: lör 16 mar 2019, 20:32
VolvoB20 skrev: lör 16 mar 2019, 18:22 En massa text
Genomgående i dina inlägg så målar du upp en framtid med en kontrollstat som kontrollerar och bötfäller medborgarna för allt möjligt. Visserligen finns det ju två partier i riksdagen som är åt det totalitära hållet med risken att det synsättet får majoritet får ju ses som osannolikt. Första steget vore ju då att införa hastighetskameror som registrerar medelsnittshastighet. Att vi inte har dessa i sverige beror på att myndigheterns (som nu är vid makten) tycker det är fel att registrera medborgare som ännu inte begått ett brott och starta en utredning utan skälig misstanke. Samma synsätt skulle ju gälla avgasmätning. En bils utsläpp varierar mycket från lastfall till lastfall. Att då utöva tvångsmedel för att man detekterat utsläppen från en kallstartad bil på maxlast i en kontroll faller på samma argument.
Det är onekligen en skrämmande, framtida kontrollstat du förutspår och det måste ju vara skitjobbigt att tro på den.
Tvärs om. Jag hoppas ju att vi kan slippa sådant här om alla är medvetna om vad som kan hända. I England mfl länder är man ju i full fart med att införa sådant här. Ska vi slippa att vi tar samma spår så får vi se till att motarbeta detta. England, Frankrike och Tjeckien tex är ju inte diktaturer på andra sidan jorden och de har ju tex redan infört system som jag tycker väldigt illa om så det är inte så långt borta som man kan tro. Tex Frankrike som har lagt ut hastighetsövervakning och bötesindrivning på privata vinstdrivande företag är våra grannar och inte Nordkorea.

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]