- lör 16 mar 2019, 18:22
#1305406
Som vanligt är tunga trafiken först ut. Man kör flygande besiktningar för att kolla att ingen har installerat otillåten utrustning som får fordonet att avvika från typbesiktningen . Man kan tydligen få 5 år näringsförbud för sådana modifieringar.
https://www.green-growth.org.uk/article ... ions-cheat
Man vill följa upp och göra samma för personbilar.
Jag tror det var i Tyskland man hotade med 30.000 EUR för trimfirmor om man erbjöd DPF removal, EGR-block och AdBlue-stopp.
Istället för att vara bombsäkra på att det aldrig kommer hända kan ni ju söka runt istället så kommer ni upptäcka att man försöker stoppa en epidemi där det poppar upp firmor i vartenda gathörn som gör bilarna olagliga vad gäller utsläpp. Antalet hk bryr man sig inte speciellt mycket om, så länge det inte ökar utsläppen.
I Spanien och USA har man också börjat jaga verkstäder som fixar med personbilar och gör DPF-removal.
In October, police in Spain raided a string of garages which were allegedly performing DPF removal, while in the US in 2013, a company agreed to pay a $500,000 (£350,000) fine for DPF-related violations
Belgien kör också ett race för att bötfälla verkstäder..
https://www.transportenvironment.org/ne ... and-beyond
Fjonsson skrev: ↑lör 16 mar 2019, 16:01Jag orkar inte argumentera med er. Ni får leta själva efter informationen. Det blir bara som i kilometerskatt tråden när ni var 1000% bombsäkra på att man inte skulle kunna bygfa ett system för att övervaka fordonen position konstant och ta ut skatt därefter. Sen visar det sig att Tyskland redan byggt och driftsatt detta system sedan flera år för alla fordon tyngre än en personbil.VolvoB20 skrev: ↑fre 15 mar 2019, 22:36Vad ser du för tecken på att trimfirmor har blivit "försiktiga" och vad syftar du på?
Ska man trimma ska man göra det nu, för det kommer att komma en massa tråkiga kontroller framöver.
Jag har sett att man tex på olika ställen i EU hotar att bötfälla småfirmor som jobbar med bil-optimering med 300.000 kr i böter om man utför DPF - Remove, ERG-Shutoff, AdBlue-Off genom hård eller mjukvara tex. Det har fått flera av dessa firmor att dra öronen åt sig och bli försiktiga.
Som vanligt är tunga trafiken först ut. Man kör flygande besiktningar för att kolla att ingen har installerat otillåten utrustning som får fordonet att avvika från typbesiktningen . Man kan tydligen få 5 år näringsförbud för sådana modifieringar.
https://www.green-growth.org.uk/article ... ions-cheat
Man vill följa upp och göra samma för personbilar.
Jag tror det var i Tyskland man hotade med 30.000 EUR för trimfirmor om man erbjöd DPF removal, EGR-block och AdBlue-stopp.
Istället för att vara bombsäkra på att det aldrig kommer hända kan ni ju söka runt istället så kommer ni upptäcka att man försöker stoppa en epidemi där det poppar upp firmor i vartenda gathörn som gör bilarna olagliga vad gäller utsläpp. Antalet hk bryr man sig inte speciellt mycket om, så länge det inte ökar utsläppen.
I Spanien och USA har man också börjat jaga verkstäder som fixar med personbilar och gör DPF-removal.
In October, police in Spain raided a string of garages which were allegedly performing DPF removal, while in the US in 2013, a company agreed to pay a $500,000 (£350,000) fine for DPF-related violations
Belgien kör också ett race för att bötfälla verkstäder..
https://www.transportenvironment.org/ne ... and-beyond
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.