Sida 1 av 1

Frågor kring nollningsverktyg motor.

Postat: ons 13 mar 2019, 22:22
av Jonas_latt
Jag måste va helt dum.

Har alltid nollat motorn med bara markeringarna men nu köpte jag sånt kitt på biltema för att underlätta.

Någon stans blir allt fel.

Man för in piggen bakom startmotorn. Sen drar man runt vevaxeln tills den låser.

Men för att få den att låsa så måste man backa motorn runt tills den låser.

Stämmer detta. Tycker det borde va att man drar motorn framåt.

Re: Frågor kring nollningsverktyg motor.

Postat: ons 13 mar 2019, 22:29
av malajo
Jag tror du ska ge lite mer info om vad det e för motor/bil-modell det handlar om?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Re: Frågor kring nollningsverktyg motor.

Postat: ons 13 mar 2019, 22:48
av Jonas_latt
Volvo v50 t5

Re: Frågor kring nollningsverktyg motor.

Postat: tor 14 mar 2019, 01:23
av Lucif3r
Det stämmer, därför att du ska ha slacket på kamremmen(vilket jag nu förmodar är vad du pysslar med) så att när du släpper på spännaren så kommer den dra veven "baklänges". Därför låser verktyget bara bakåt.

Re: Frågor kring nollningsverktyg motor.

Postat: tis 19 mar 2019, 12:14
av Jonas_latt
Förstår inte riktigt.
Man backar veven tills den e stopp.
Nollar kammarna ibak.
Hänger på remmen och drar åt spännare.

Men sen ska man dra motorn två varv framåt.
Och dubbelkolla.
Men drar jag motorn framåt två varv. Så kan jag ju inte dubbelkolla veven. För då måste man ju backa för att veta att den e på noll.

Ska man alltså då backa motorn två varv i stället?

Re: Frågor kring nollningsverktyg motor.

Postat: tis 19 mar 2019, 12:16
av malajo
Du kollar väl veven på remskivan?


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Re: Frågor kring nollningsverktyg motor.

Postat: tis 19 mar 2019, 13:07
av Jonas_latt
Nix. Den e så svår att se. Trodde inte det behövdes om man hade noll verktygen?

Re: Frågor kring nollningsverktyg motor.

Postat: ons 20 mar 2019, 05:02
av Lucif3r
Jonas_latt skrev:Nix. Den e så svår att se. Trodde inte det behövdes om man hade noll verktygen?
Korrekt, det behövs inte med verktyget.
Dessutom sitter det ingen markering på remskivan, utan den sitter på oljepumpsdrevet(samt oljepumpen) = snudd på omöjlig att se med remskivan på plats, och svår att se även utan remskivan.

Det du gör efter att du snurrat motorn 2 varv(frammåt) är att du stoppar i vevlåsningen igen, backar så den slår i, och kontroller att kamlåsningen passar utan att du behöver snurra något mer på motorn. Då vet du att inget har rört på sig när du snurrade motorn 2 varv.(edit: du ska alltså ta bort kam- och vevlåsningen innan du snurrar på motorn)
Hur många varv du snurrar motorn har ingen egentlig betydelse, du snurrar motorn bara för att kammarna och veven ska röra på sig i synk med hjälp av kamremmen(som den gör med motorn igång). Att man snurrar motorn 2 varv är för att det krävs 2 varv på veven för 1 varv på kammarna.