Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1304518
Har en pinnbult som inte drar i toppen.
Finns det något sätt att “limma " dit bulten så man kan dra fast grenröret.

Går för tajt för att göra nya gängor.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1304524
Jonas_latt skrev: tis 12 mar 2019, 22:29 Har en pinnbult som inte drar i toppen.
Finns det något sätt att “limma " dit bulten så man kan dra fast grenröret.

Går för tajt för att göra nya gängor.
Vad menar du med att det går för tajt för o göra nya gängor?
Limma tror jag inte på om pinnbulten kryper ut när du drar på muttern. Eller bulten inte drar i toppen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1304564
Jag drog i Helicoil med motorn på plats när jag drabbades en gång i tiden.

http://www.collycomponents.se/produkt/helicoil/

Limma tror jag inte alls på med den värme och vibrationer det är. (För det är väl avgassidan vi pratar nu?, på insuget kunde nog ett bra lim klarat det)

Är det så tight att man inte kommer åt, ja då vet jag inte riktigt. Blir nog till att lyfta på toppen om du inte kan lossa motorfäste och tippa lite på motorn så du kommer åt att borra med en nedkortad borr fäst i ett vinkelfäste.

Eller .... Kapa en borr så den bara blir en stump och svetsa fast den i en hylsa och använd en vinklad maskin så räcker några cm utrymme.

Bild
av III
#1305010
Lim tror jag inte alls på. Helicoil är lösningen. Finns ju vinkel fästen även för borrmaskiner. Borde gå. Eller höra med en verkstad om de kan hjälpa till med insatsgänga.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1305045
Innan jag gick i pension så hade jag en "väskedängare" på besök. Han visade då en ändfräs som man kör i stiftslip. När en skruv eller pinnskruv går av blir det sällan ett rakt fint brott utan det bir en sned yta att försöka borra på vilket gör det lätt att borra fel, även med styr hylsa. Denna fräs skulle göra det lättare att först få en bra plan yta som man sedan kan borra i. Denna fräs har alltså inga fräsande ytor på sidorna utan endast på änden. Så med en vinklad stiftslip och en styrhylsa i grenröret borde det gå att få en bra början som man sedan kan borra i. Sedan finns det vänstervridna borr att borra med, då gängar "stumpen" ut sig självefter ett tag när spänningen i materialet släpper och det är bara att sätta i en ny pinnskruv

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]