Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1304229
Fjonsson skrev:
Derank skrev: mån 11 mar 2019, 00:14
Fjonsson skrev:Klart den inte försvinner. Men den blir tunnare.
Inget som påverkar iaf, det är inte millimetrar du karvar bort då skulle vi som polerar bilen 2gg per år inte ha nån lack kvar
Tjockleken på klarlacken på en fabriksproducerad bil mäts i tusendelar av en millimeter. Om du avverkar hårt på den 2 gånger per år så mäter du väl tjockleken så du vet vad du har?
Klarlacken är runt 35-50 micron runt 1.5-2mm https://www.defelsko.com/resources/auto ... -detailing
#1304231
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:
Derank skrev: mån 11 mar 2019, 00:14

Inget som påverkar iaf, det är inte millimetrar du karvar bort då skulle vi som polerar bilen 2gg per år inte ha nån lack kvar
Tjockleken på klarlacken på en fabriksproducerad bil mäts i tusendelar av en millimeter. Om du avverkar hårt på den 2 gånger per år så mäter du väl tjockleken så du vet vad du har?
Klarlacken är runt 35-50 micron runt 1.5-2mm https://www.defelsko.com/resources/auto ... -detailing
1 micron benämns även som 1 micrometer och motsvarar en tusendels mm vilket ju tydligt beskrivs på sidan du länkade till.
"In the metric system, a micron (um) is equal to one thousandth of a millimeter (i.e. 0.001 mm)."

Klarlacken på en fabrikstillverkad bil är ca 0,050mm.
Ska man maskinpolera sin bil 2 gånger per år bör man införskaffa en mätare. Man bör även ha en mätare om man tänkt köpa en bil man misstänker att någon har polerat på 2 gånger per år.
Överraskningen blir plötslig och dramatisk.
#1304246
"Fjonsson" har rätt.

Lack-lagren inkl själva plåten är fortfarande under 1mm.
Färgen mäts med my-mätare. Dvs i 1000 delar.

Vanligt bilvax för hand, så behöver man nog inte oroa sig så mycket, men ändå ha i åtanke.
Med maskin tar det mera.
Har man sen dessutom lite kraftigare medel + maskin, så ska man verkligen veta vad man gör.
#1304987
Har du provat med:

Hokus pokus filiokus.
#1305000
EbbevonVolvo skrev:Har du provat med:

Hokus pokus filiokus.
Ja det funkade med en tvätt sen lite rubbing och en MF duk.
Slutligen lite rosa sås som skydd tills vårens polering.
Hoppas det inte träder fram igen.

Tack för hjälpen ebbevonvolvo.


/M

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]