Sida 1 av 5
30+ konceptet som "safe"
Postat: tor 07 mar 2019, 22:38
av Leopold
Har sett detta både hos mig själv och med folk jag åker med.
Man/vi anser att det är "relativt ok" alltid att köra litet över på landsväg/motorväg såvida man inte överstiger 30+ över skyltad hastighet. Ser extremt många som ligger däromkring och orsaken är naturligtvis att det i värsta fall kan resultera i böter, inte indraget körkort.
Nu är det ju så att man har en ganska minimal risk att få stå till svars för detta i vårt land Sverige så jag är inte förvånad att det blivit mer eller mindre acceptabelt. Sannolikheten att få dessa böter är minimal som jag ser det, undantaget om man kör förbi en aktiv hastighetskamera eller en av de alltmer otroligt osannolika bemannade radarkontrollerna som de flesta polisdistrikt inte anser sig ha råd med. Tror många kört i decennier på detta vis uta minsta bekymmer.
En intressant aspekt är att man nästan automatiskt bär med sig koncptet 30+ när man kör utomlands. Körde litet i Polen i somras och där är standardhastighet 140 km/h på motorvägar. Såg ungefär samma mönster där med 30+ och en inte ovanlig hastighet blev ju då 160 - 170 km/h som standard vad jag kunde se i typisk motorvägstrafik. Såg samma mönster där, en del hastighetskameror här och där (på segment med begränsad hastighet) men i princip inga bemannade radarkontroller vad jag upptäckte. Känner inte till polska lagar men samma mönster finns.
Nu är jag väldigt självutlämnande här men det vore trevligt att höra hur andra resonerar om detta med hastighetsgränser, i Sverige och utomlands!
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: tor 07 mar 2019, 22:44
av Camel
Jag är noga med att inte avsiktligt köra för fort, det är en säkerhetsmässig och moralisk fråga. Men att köra i hastighet över den skyltade hastighetsgränsen är en annan handling. En olaglig sådan.
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: tor 07 mar 2019, 22:51
av Leopold
Det jag är ute efter är den vanemässiga acceptansen som många uppvisar för "30+". Ja det är olagligt men väldigt vanligt förekommande likväl.
Intresserad av hur folk resonerar kring detta.
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: tor 07 mar 2019, 23:09
av fjohan82
Ligger ofta (inte alltid) på +25, framförallt när jag kör längre sträckor. Bromsar dock ner vid kameror, ögontjänare...
Utomlands är det beroende på land, vägtyp och trafikrytm. Har varit med bil i 24 olika Europeiska länder och kulturen kring hastigheter är varierande. Väldigt varierande...
Har kört bil även utanför Europa och det är samma sak där, tex i Förenade Arabemiraten är det en hård trafikrytm som man får anpassa sig till.
Olagligt? Javisst, men det är det mycket som är...
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: tor 07 mar 2019, 23:33
av Jallemet
Tja, har flugit lågt i många år men ligger max +10 på mätaren idag vilket gör att 100km/h på mätaren ger 94km/h på GPS.
Ålder, moral och ekonomi är väl det som format mitt sätt att framföra fordon idag.
Tiden innan familj och fartkameror var det inte helt ovanligt med 200km/h oavsett vart jag åkte, körde tjock BMW på den tiden och brydde mig varken om ekonomi eller moral.
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: tor 07 mar 2019, 23:36
av Perra83
Något 30+ tänk har jag aldrig haft.
Kör jag långt går det oftast nästan helt lagligt faktiskt. Brukar aldrig ha bråttom så jag ser ingen vits med att ligga på.
De få gånger jag har bråttom då går det däremot snabbt.
I Tyskland är folk vana att köra fort och det är inget problem. Man följer rytmen helt enkelt.
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: fre 08 mar 2019, 00:04
av Leopold
Jallemet skrev:Tja, har flugit lågt i många år men ligger max +10 på mätaren idag vilket gör att 100km/h på mätaren ger 94km/h på GPS.
Ålder, moral och ekonomi är väl det som format mitt sätt att framföra fordon idag.
Jo det är litet samma här, lätt att det blir litet "moms" på aktuell hastighetsbegränsning min skamgräns ligger på +30 vid stadig hastighet - men ligger sällan såpass högt över. Kan ev bli dubbelt upp momentant vid omkörningar men det är ett specialfall tycker jag och räknar inte (vet att det är helt fel resonerat...).
För mig är 30+ gränsen litet helig för där ryker körkortet vid landsvägs-motorvägshastighet, bara att erkänna att det är så. Böter klarar jag men i grund och botten har jag ett kriminellt beteende på detta vis.
Jag har blivit betydligt lugnare efter 50-strecket särskilt om jag kör bara med familjen, har dock en tendens att blåsa på mer om jag kör på egen hand... således ögontjänare jag också får erkännas.
Märkt att det kan hålla tilbaka leklusten litet om man har en dashcam med gps installerat - jag vet att allt jag gör registreras noga med hastigheter etc. Så jag har alltså självmant valt att ha en "robotövervakare" som jag tycker gör ett bra jobb för att styra upp mitt beteende en smula...

Jag kör faktiskt litet lugnare efter att ha installerat min övervakare. Alla har sina sätt att reglera sig själv och detta är ett hett tips...
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: fre 08 mar 2019, 05:40
av Lucif3r
Beror såklart på väg, väder, vind och trafik. Men på 90-vägar brukar jag ligga runt 100 av rätt enkla anledningar - bilen drar bl.a. mindre bränsle i 100 än i 90. Det är ett så kallat "sweet spot" för den motorn där den jobbar som mest optimalt. Den är jobbig att ligga på just 90 med för det är precis då turbon börjar jobba lagom diskret, så då måste man hela tiden vara med så bilen inte "sticker iväg av sig själv".
Jag har inte speciellt dåligt samvete för det, men visst, det är 10km/h för fort hur man än vänder på det.
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: fre 08 mar 2019, 07:10
av SBergdahl
Jag brukar vara jäkligt noggrann vid <50, det är ju oftast det av en god anledning. Sen kan hastigheten blir lite högre på större vägar men sällan mer än +10 mer än momentant vid t ex omkörning eller ibland på motorväg eller andra vägar med mitträcke och lite trafik. Är det mycket trafik tar jag det som regel lugnt oavsett.
Jag nog alltid kört mer eller mindre så. Först av rent ekonomiska skäl och nu för att det är bekvämt.
Re: 30+ konceptet som "safe"
Postat: fre 08 mar 2019, 08:27
av Fjonsson
Jag kör sällan över 50 på 50 sträckor och blir det så så handlar det kanske om 55-60. Försöker undvika att bromsa vid skylten utan motorbromsar ner från 70 till 50.
På landsväg kör jag konstant 10-15 över gränsen när jag tycker jag har sikten. Det är det som är avgörande för mig.
Även jag har reagerat på det här. Jag är en medborgare som lever ett helt lagligt liv. Gör inget som bryter mot någon lag förutom just hastighet. Jag tror det är mycket vanligt. Att hastighetsöverträdelse är det enda lagbrott alla kategorier man ägnar sig åt.
Lagar fungerar generellt inte om inte respekten för dom finns i samhället.